کد خبر: ۳۴۱۵۸۲
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - 2024March 24
رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در وعده‌های سحر باید از منابع مغذی استفاده کرد مخصوصا از سبزیجات که از کم‌آبی بدن جلوگیری می‌کنند و مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی‌شود.

شفا آنلاین>سلامت>سیده سمیه اصغری، کرد: وعده های سحر و دو وعده افطار و شام وعده های اصلی در ایام روزه داری هستند؛ به ویژه افرادی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند لذا لازم است غذاهای وعده سحری حاوی انرژی و مواد مغذی لازم برای حفظ کارایی و جلوگیری از کم آبی بدن، ضعف و خستگی باشد.

به گزارش شفا آنلاین:وی بیان کرد: باید از غذاهای کم حجم و غنی از مواد مغذی که کم نمک، کم چرب و کم شیرین هستند استفاده شود و اصولا مصرف زیاد قند، نمک و چربی موجب تضعیف سیستم ایمنی بدن می‌شود.

اصغری افزود: مقدار مناسبی از سبزی‌های مختلف (سبزی خوردن و سالاد ) مصرف شود چراکه دارای مواد مغذی مختلف و آب بوده و علاوه بر تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن، از تشنگی و خشکی گلو، جلوگیری می‌کند.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اظهار کرد: باید در وعده سحر سبزی‌هایی که آب بیشتری دارند و در طول روز از تشنگی و کم آبی بدن جلوگیری می‌کنند مثل (کاهو، خیار و گوجه فرنگی) مصرف شود و از  نوشیدنی‌های خیلی شیرین مانند نوشابه‌های گازدار، شربت‌ها و چای خیلی شیرین و پررنگ که  موجب تشنگی، خشکی دهان و گلو در طول روز می‌شود و در وعده سحر مصرف نشوند. 

وی افزود: چای پررنگ مضر است و می‌تواند موجب دفع آب بدن وکم آبی در طول روزه داری شود.

اصغری بیان کرد: غذاهای پرپروتئین مثل کباب و جوجه کباب، ماهی و غذاهای خشک و پرروغن مثل کتلت و کوکو، سوسیس و کالباس، پیتزا، کله پاچه و همچنین غذاهای چرب و سرخ شده و پرادویه موجب احساس تشنگی و خشکی دهان در طول روز می شود.

رئیس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند ادامه داد: غذاهای ساده و سبک مثل انواع پلو و خورش در حجم کم (برای افرادی که فعالیت بدنی بیشتری در طول روز دارند) و یا غذاهای سبک تر شبیه وعده صبحانه (برای افرادی که در طول روز فعالیت کمی دارند) برای وعده سحر می‌تواند مناسب باشد.

وی خاطرنشان کرد: مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین و ورود سریع قند خون به داخل سلول‌ها و در نتیجه افت قند خون موجب گرسنگی زودرس می‌شود و بهتر است در وعده سحر استفاده نشوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: