کد خبر: ۳۴۱۴۵۲
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - 2024March 21
شیرخشک جزو محصولات راهبردی در تغذیه کودکان به شمار می‌رود که مشمول ارز یارانه‌ای است و دولت سیزدهم با هدف تضمین تغذیه کودکان از شیرمادر، آن را در سبد محصولات مورد حمایت خود قرار داد به‌طوری که در سال ۱۴۰۲ بازار شیرخشک که به دلیل تخصیص یارانه مستعد سوءاستفاده قاچاقچیان بود، تحت کنترل و نظارت درآمد.
شفا آنلاین>سلامت>مطابق اعلام بانک مرکزی، از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا نوزدهم آبان در مجموع ۹۸ میلیون و ۲۰ هزار دلار برای واردات شیرخشک و مواد اولیه آن با ارز ترجیحی تامین شد که این رقم حاکی از رشد ۷۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته است. بانک مرکزی سال قبل در همین مدت نزدیک به ۴۹ میلیون و ۷۵ هزار دلار برای واردات شیرخشک و مواد اولیه آن ارز تخصیص داده بود.

به گزارش شفا آنلاین:گزارش‌ها نشان می‌دهد در نیمه نخست سال ۱۴۰۲، واردات شیرخشک نوزاد نسبت به مدت مشابه سال‌ قبل با افزایش ۵۰ درصدی به لحاظ ارزشی و ۳۵ درصدی به لحاظ وزنی روبه‌رو بوده‌ است؛ اتریش، امارات‌ متحده‌ عربی، ایرلند، ایتالیا، آلمان، بلژیک، ترکیه، لهستان و هلند کشورهای بودند که در این بازه زمانی واردات از آنها صورت‌ گرفت اما بیشترین میزان واردات از کشور ترکیه بود و خبرها حاکی از آن است که علاوه‌ بر واردات در ۶ ماهه نخست ۱۴۰۲، بیش از ۶ میلیون قوطی شیرخشک نیز برای ایجاد توازن در داروخانه‌های سراسر کشور توزیع شد.

حیدر محمدی رییس سازمان غذا و دارو در این زمینه گفت: از ۲۵ آبان ۱۴۰۲ سیاست ارزی شیرخشک به ارز ترجیحی منتقل شد و باقیمانده افزایش آن را از طریق بیمه پوشش دادیم البته افراد برای استفاده از یارانه آن باید حتما شیرخشک را از داروخانه و با ارائه کد ملی کودک زیر ۲ سال دریافت می‌کردند.

به گفته وی، از زمان اجرای طرح دارویار با کمک نظام بیمه‌ای اجازه افزایش پرداختی را از جیب مردم ندادیم و پرداخت‌ها برای این کالا از کانال بیمه‌ای انجام شد.

توزیع ۱۲ میلیون شیرخشک در کشور

وی ادامه داد: در ابتدای سال‌جاری به دلیل مشکلاتی در تامین ارز و نقدینگی، خللی در تهیه و توزیع شیرخشک ایجاد شد که کمتر از ۲ ماه وضعیت تامین و توزیع شیر خشک در کشور بهبود یافت و در هر ماه ۱۲ میلیون قوطی شیرخشک در کشور توزیع شد.

محمدی افزود: توزیع شیرخشک نسبت به گذشته با حدود پنج میلیون قوطی، رشد قابل قبولی دارد ضمن اینکه ذخایر قابل قبولی نیز در داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارو وجود دارد. سهمیه توزیع شیرخشک بر اساس جمعیت نوزادان هر استان مشخص و در ۲ ماه گذشته بیشتر از سهمیه هر استان شیرخشک توزیع شده است.

سهمیه توزیع شیرخشک بر اساس جمعیت نوزادان هر استان مشخص شد و در ۲ ماه گذشته بیشتر از سهمیه هر استان شیرخشک توزیع شده است.وی با بیان اینکه ماهانه هفت میلیون و ۵۰۰ هزار قوطی شیرخشک در داخل کشور تولید می‌شود، گفت: مجوز جدید واردات برای این محصول نداریم زیرا ظرفیت تولید شیرخشک در کشور ۲ برابر افزایش یافته‌ است.

سجاد اسماعیلی سخنگوی سازمان غذا و دارو نیز در این باره گفت: در بحران کمبود شیرخشک معمولی (رگولار) حدود یک میلیون قوطی شیرخشک وارد کشور شد و اکنون با توجه به افزایش حجم تولید داخلی این محصول، دیگر مجوز جدید واردات صادر نمی‌کنیم. در آذر ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار قوطی شیرخشک در داروخانه‌های کشور توزیع شد و اکنون وضعیت مطلوبی از نظر تولید و ذخیره این محصول داریم و دیگر کمبودی احساس نخواهد شد.

به گفته وی، اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید شیرخشک در کشور و انجام واردات آن، شیرخشک با ثبت کد ملی در سامانه تیتک توزیع می‌شود و بازرسی‌های سازمان غذا و دارو برای اعمال آن در سامانه از سوی داروخانه‌ها وجود دارد.

اکنون با توجه به افزایش ظرفیت تولید شیرخشک در کشور و انجام واردات آن، شیرخشک با ثبت کد ملی در سامانه تیتک توزیع می‌شود.

سخنگوی سازمان غذا و دارو افزود: با پیگیرهای فراوان سازمان غذا و دارو و با دستور معاون اول رئیس جمهور، از ۲۴ تیر ۱۴۰۲، بانک مرکزی ارز را برای شیرخشک تخصیص داد؛ در حالی که ثبت سفارش شیرخشک چهار ماه به تعویق افتاده بود و از آنجایی که بحث کمبود شیر خشک از اواخر شهریور به وجود آمد، سازمان غذا و دارو به صورت دوفوریتی واردات شیرخشک را در دستور کار قرار داد.

اسماعیلی، تصریح کرد: مصرف کننده از طریق ثبت کدملی و استعلام از سامانه بیمه سلامت مجاز است ۱۲ قوطی شیرخشک برای کودک زیر ۲ سال از داروخانه بدون هیچ افزایش قیمت دریافت کند./ایرنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: