کد خبر: ۳۴۱۴۰۹
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۰ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 19
با پایان سال ۱۴۰۲ آخرین خبر برای تحلیل اقتصاد ایران در سالی که گذشت همچنین پیش بینی وضعیت سال جدید با آخرین خبر با حسین صمصامی از کارشناسان اقتصادی به گفتگو نشست.

شفا آنلاین>جامعه>صمصامی در پاسخ به سوالی درباره تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) با اشاره به تورم گفت: مادامی که تورم بالای ۴۰درصد است قطعا مهار تورم اتفاق نیفتاده است، به عبارت دیگر شعار سال محقق نشده است.

به گزارش شفا آنلاین:با پایان سال ۱۴۰۲ آخرین خبر برای تحلیل اقتصاد ایران در سالی که گذشت همچنین پیش بینی وضعیت سال جدید با آخرین خبر با حسین صمصامی از کارشناسان اقتصادی به گفتگو نشست.

وی ادامه سیاست های کنونی اقتصادی را مهمترین چالش اقتصاد در سال آینده دانست.

صمصامی در پاسخ به سوالی درباره تحقق شعار سال (مهار تورم و رشد تولید) با اشاره به تورم گفت: مادامی که تورم بالای ۴۰درصد است قطعا مهار تورم اتفاق نیفتاده است، به عبارت دیگر شعار سال محقق نشده است.

وی در خصوص دلیل تداوم تورم ۴۰درصدی در سال های اخیر تاکید کرد بحث سیاست های ارزی است. ما از سال ۹۰ تا الان (که البته سابقه قدیمی تر هم دارد) ما سیاست های ارزی مان تغییری نکرده است . همیشه ما یک سیاست ارزی داریم و آن سیاست این است که ما نگاه به بازار داریم و به دنبال بازار در تعیین نرخ ارز هستیم. این بازار تحت تاثیر عوامل مختلفی است که دولت تا آن عناصر تشکیل دهنده این بازار را کنترل نکند قطع یقین نرخ ارز همچنان افزایش پیدا می کند و دولت با این استدلال که اختلاف نرخ ارز بازار و نه نرخی که خودش تعیین می کند، رانت و فساد ایجاد می کند به تبعیت از نرخ بازار افزایش پیدا می کند.

از اواخر سال ۹۶ تقریبا تا الان دولت همین کار را کرده است. بنابراین دلار ۳تومانی در بازار ۶۰تومان شده است و این که الان دولت برای کالاهای اساسی ۲۸۵۰۰ اعمال می کند و بر اساس اطلاعاتی که من دارم این که تقریبا در واردات ما عمل می شود در امسال حدود ۵۰درصد واردات ما با دلار ۵۰هزار تومانی انجام شده است. این یعنی افزایش تورم اتفاق افتاده است.ما سال گذشته دلار ۴۲۰۰حذف کردیم و بعد از حذف تورمی در جامعه ایجاد شد. مرغ ۳۰تومانی ۶۰تومان شد. روغن ۲۰ تومانی حدود ۷۰تومان شد و به همین ترتیب قیمت کالاها بعد از مدتی دوباره به شدت افزایش پیدا کرد. هر زمان ارز کالاهای اساسی را حذف کردیم قیمت آن افزایش پیدا کرده است. سال ۹۸ و ۹۹ و ۱۴۰۰ ارز شکر حذف شد و قیمت آن از ۳هزار تومان به کیلویی ۱۶ الی ۳۰هزار تومان افزایش پیدا کرد. گوشت ۴۰هزار تومانی که منجمد وارداتی بود به بالای ۲۰۰هزار تومان رفت و الان قیمت گوشت گرم کیلویی بالای ۶۰۰ و ۷۰۰هزار تومان است. این نشان می دهد در اقتصاد ما قیمت ها و تورم به شدت متاثر از تغییرات نرخ ارز است.

این کارشناسی در پاسخ به سوالی در خصوص تاثیر تحریم ها بر وضعیت تورم گفت: در شرایط موجود آنچه که روی متغیرهای اقتصادی ملاحظه می کنیم و تورمی که ایجاد شده است بخش قابل توجهی به دلیل سوءمدیریت ماست و نه تحریم.این که ما یکباره ارز ۴۲۰۰ را حذف و ۲۸۵۰۰ می کنیم چه ربطی به تحریم دارد؟

وی درباره سیاست های بانک مرکزی و انتشار گواهی سپرده با سود ۳۰ درصد نیز با انتقاد از سیاست های دولت گفت: در سال ۹۶ اوراق گواهی سپرده را با نرخ ۲۰درصد منتشر کردیم. سود را ۲۰درصد کردیم تا نقدینگی وارد بازار ارز نشود. بعد دیدیم در سال ۹۷ دلار همچنان تا ۱۹تومان بالا رفت. همان کار را دوباره امسال انجام دادیم. اوراق سپرده خاص با نرخ ۳۰درصد منتشر کردیم تا جلوی افزایش نرخ ارز را بگیریم.

صمصامی گفت: با تورم ۴۰ درصدی هیچ سرمایه گذاری انجام نمی شود.

وی در پایان در خصوص مهمترین چالش های اقتصادی پیش رو در سال آینده تصریح کرد مهمترین چالش های اقتصادی سال جدید ما دوباره همین سیاست ها را ادامه می دهیم. دوباره سراغ این که چه بکنیم ؟ بعد بگوییم افزایش تورم ناشی از نقدینگی بوده است. ما نیما را داشتیم. نیما تا ۲۸هزار تومان رسید. بعد بازار مبادلات درست کردیم که نرخ به ۴۰هزار تومان فیکس کردیم. بعد دوباره بعد مدتی یک نفری می آید و می گوید من یک تحولی می خواهم ایجاد کنم. بازار دیگری درست می کنم، این بازار مبادله کشک و بیخود است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: