کد خبر: ۳۴۱۳۱۷
تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 17
انتشار تصاویری از صف‌های طولانی مردم برای خرید گوشت قرمز خارجی با تعرفه دولتی آن هم در آستانه آغاز ماه رمضان، چهره واقعی اقتصاد ایران و قدرت پایین خرید مردم را به خوبی به تصویر کشیده است.

شفا آنلاین>اقتصاد>مسوولان بارها اعلام کردند که مشکلی در تامین کالاهای اساسی همچون برنج، مرغ، گوشت قرمز و روغن وجود ندارد. این اظهارات در حالی است که نه تنها بیشتر کالاها با افزایش قیمت مواجه شده‌اند، بلکه انتشار تصاویری از صف‌های طولانی مردم برای خرید گوشت قرمز خارجی با تعرفه دولتی آن هم در آستانه آغاز ماه رمضان، چهره واقعی اقتصاد ایران و قدرت پایین خرید مردم را به خوبی به تصویر کشیده است. این وضعیت، نشان‌دهنده واقعیت تلخی است که از ماه‌ها پیش شاهد آن هستیم و با استناد به شاخص‌های اقتصادی و آمارهای ارایه‌شده از سوی مرکز آمار، ادامه‌دار خواهد بود.

به گزارش شفا آنلاین:قیمت گوشت به حدی برای گروه بزرگی از مردم بالاست که حتی در شهر تهران گروه قابل توجهی از مردم برای خرید گوشت دولتی در صف طولانی می‌ایستند. حقیقت این است که قدرت خرید مردم به‌شدت کاهش یافته است و آثار آن را در سفره‌های آب‌رفته آنها می‌توان به‌خوبی مشاهده کرد. آنطور که مسوولان وزارت جهاد کشاورزی می‌گویند هم‌اکنون باید گوشت قرمز گرم تنظیم بازاری در بازار به قیمت هر کیلوگرم ۲۹۰تا ۳۱۰هزار تومان و گوشت منجمد تنظیم بازاری با قیمت ۲۲۰هزار تومان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش برسد تا امنیت غذایی دهک‌های پایین و متوسط جامعه به خطر نیفتد وآنها نیز بتواننداین محصول را سر سفره خود داشته باشند.با این حال آنچه پیداست همچنان سیستم توزیع گوشت قرمز در کشورمان با اشکالات متعددی روبروست و این میزان گوشت وارداتی نیز به دست طبقات مختلف مردم نرسیده به‌طوری که مدعای این امرکلیپی است که ازصفوف گسترده مردم برای خرید گوشت قرمز از کشتارگاه‌ها و فروشگاه‌های زنجیره‌ای منتشر شده است از سوی دیگر بازدید میدانی نیز از چند فروشگاه زنجیره‌ای سطح شهر تهران نشان‌دهنده آن است که در این فروشگاه‌ها گوشتی وجود نداشته که بخواهد توزیع شود. همه این امور در شرایطی صورت گرفته که بسیاری از خانوارهای ایرانی به‌دلیل افزایش سرسام‌آور گوشت قرمز با مشکل خرید این کالای اساسی روبرو هستند و از سوی دیگر ماه مبارک رمضان نیز شروع شده و تا یک هفته دیگر باید شاهد آغاز عید نوروز باشیم. اوضعیت اسفناک در بازار گوشت در حالی است، که آمارهای گمرک نشان می‌دهد در ۱۱ماه سال جاری ۱۰۹هزار و۱۶۰تن گوشت قرمز به ارزش ۵۸۵ میلیون و ۶۸۵ هزار دلار وارد کشور شده، در حالی که طی سال گذشته فقط ۴۳هزارو ۳۷۸تن گوشت قرمز به ارزش ۱۸۹میلیون و ۶۲۹هزار دلار وارد کشور شده بود. بنابراین می‌توان گفت واردات گوشت قرمز در یک سال اخیر با رشد ۱۵۳درصدی به لحاظ وزنی و با رشد حدودا ۲۱۰درصدی به لحاظ ارزشی روبرو بوده است./تعادل

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: