کد خبر: ۳۴۱۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 17
مهاجرت صرفا با انگیزه‌های اقتصادی صورت نمی‌گیرد، بلکه عوامل مختلفی در آن دخیل هستند، ازجمله امید به آینده، مباحث خانوادگی و.... دکتر غلامپور، چندی پیش آخرین جراحی را انجام دادند و قرار است به کشور عمان سفر کنند.
شفا آنلاین>سلامت>«قطعا وظیفه ما حفظ نخبگان پزشکی است و طی یکی دوسال اخیر هم اقدامات خوبی برای رفع مشکلات اقتصادی پزشکان انجام‌شده، ازجمله حذف سقف کارانه پزشکان و کاهش مالیات؛ اما بخشی از این اقدامات به وزارت بهداشت مربوط است و بخشی دیگر باید در سطح کلان محقق شود.» این نکته‌ای است که سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در واکنش به انتشار خبر مهاجرت رکورددار جراحی قلب نوزادان در ایران مطرح می‌کند. این مقام وزارت بهداشت درباره مهاجرت دکتر مازیار غلامپور دهکی، فوق‌تخصص جراحی قلب در بیمارستان شهید رجایی بیشتر توضیح می‌دهد.
بحث مهاجرت پزشکان، مبحث تازه‌ای نیست اما به‌دلیل مهاجرت یک پزشک مطرح در کشور، این موضوع دوباره داغ شده است.
به گزارش شفا آنلاین:مهاجرت صرفا با انگیزه‌های اقتصادی صورت نمی‌گیرد، بلکه عوامل مختلفی در آن دخیل هستند، ازجمله امید به آینده، مباحث خانوادگی و.... دکتر غلامپور، چندی پیش آخرین جراحی را انجام دادند و قرار است به کشور عمان سفر کنند. به‌نظر نمی‌رسد که رفتن ایشان شبیه مهاجرت‌‌های دائمی به کشورهای اروپایی و آمریکایی باشد. بسیاری از پزشکانی که به این کشور سفر می‌کنند، برمی‌گردند یا به نوعی در رفت‌و‌آمد هستند. عمان در حوزه پزشکی و سلامت زیاد خرج می‌کند، آن هم درحالی‌که جمعیت زیادی ندارد. ویزیت پزشک متخصص در بخش دولتی ما 37هزار تومان است و در عمان 3.5میلیون تومان، اما مگر چه میزان بیمار دارند؟ در رشته‌های فوق‌تخصصی، پزشکان زیادی به این کشور مهاجرت کردند و برگشتند. البته اینها را نمی‌گویم که دلیل بر بی‌اهمیتی خروج نخبگان پزشکی از کشور باشد.
گفته می‌شود که بیش‌از 600کودک در لیست انتظار جراحی‌های این پزشک قرار دارند؛ تکلیف آنها چه می‌شود؟
همین حالا 23پزشک جراح قلب اطفال در کشور داریم و نیمی از آنها در حوزه جراحی‌های نوزادان مشغول به خدمت هستند. جانشین دکتر غلامپور هم در بیمارستان شهید رجایی مشخص شده و نگرانی نداریم. ایشان یکی از پزشکان بسیار شریف ایران است و حتی با ما صحبت کرد که نفر جایگزین او چه‌کسی باشد که بیماران لطمه نبینند.
آیا نمی‌توان اقداماتی انجام داد که منجر به ماندگاری پزشکان با تخصص‌های خاص شود؟‌
این کارها انجام شده، ازجمله اینکه سقف 60هزارتومان کارانه به 120هزارتومان رسید و بعد هم برداشته شد. همین حالا کارانه پزشکان چیزی حدود 27، 28میلیون تومان است. سقف کارانه‌های سال95 برای پزشکان تعیین شده بود. پلکان‌ها هم اصلاح شدند و با پیشنهاد ما مالیات پزشکان از سوی مجلس کاهش یافت و از 30درصد به 20 و 10درصد رسید. مواردی که در حیطه وظیفه ما قرار دارد، انجام می‌شود اما برخی از اقدامات خارج از حوزه ماست؛ ازجمله تعرفه‌ها که مسیر سختی دارد و باید هر سال کارشناسی و براساس آن اعلام شود، اما شاهد چنین روندی نیستیم. برخی مصوبات هم باید در شورای حقوق و دستمزد تأیید شود. ناکارآمدی بیمه‌ها هم باعث بروز مشکلاتی شده است.
اما افزایش تعرفه‌ها باعث نگرانی مردم است.
تعرفه‌ها باید واقعی شود و در این‌باره باید به مردم اطلاعات درستی ارائه شود. مردم باید بدانند چیزی که قرار است به‌عنوان تعرفه افزایش پیدا کند، مربوط به پزشکان نیست، بلکه درباره خدمات بیمارستانی است و اگر واقعی نشود، کاهش آمار پزشکان و کاهش کیفیت خدمات درمانی را به همراه دارد. جراحی‌های سخت و پیچیده با هزینه‌های بسیار کم و حتی رایگان، اکنون در حالی ارائه می‌شود که اوایل انقلاب با هزینه‌های 10، 20هزار دلاری بیماران را به خارج از کشور اعزام می‌کردند./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: