کد خبر: ۳۴۱۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 17
از «هک»‌‌های پی در پی سازمان‌ها تا قتل مرحوم مهرجویی و همسرش، از سیل اخیر سیستان تا لایحه کماکان پرحاشیه حجاب و عفاف.
شفا آنلاین>عمومی>سالی که گذشت، سالی پر از رخداد‌‌های تلخ و شیرینی بود که در حوزه اجتماعی رخ دادند. از «هک»‌‌های پی در پی سازمان‌ها تا قتل مرحوم مهرجویی و همسرش، از سیل اخیر سیستان تا لایحه کماکان پرحاشیه حجاب و عفاف. در این روزهای پایانی سال مروری داریم به برخی از مهمترین‌‌های این لیست تا شاید مروری باشد بر دفتر اخبار اجتماعی سال 1402.
پرونده مبهم مسمومیت دانش آموزان
 به گزارش شفا آنلاین:مسمومیت زنجیره‌ای در مدارس دخترانه ایران زنجیره‌‌‌‌ای از رخدادهای عمدی و دنباله‌دار هستند که طی آن دانش‌آموزان تعداد زیادی از مدارس ایران به شیوه‌ای مشکوک مسموم شده‌اند. این رخداد از ۹ آذر ۱۴۰۱ در یک دبیرستان دخترانه در قم آغاز شد. از آن زمان، صدها دانش‌آموز در ۶۰ مدرسه قم که عمدتا مدارس متوسطه اول و دوم دختران بوده‌اند مسموم شده‌اند. این رخدادها که در چند ماه اول سال جاری هم ادامه داشت، منحصر به قم نبوده و دامنه آن به شهرهای دیگری در سرتاسر ایران از جمله بروجرد، ساری، اردبیل، تهران، فردیس، خوزستان، کرمانشاه، نیشابور و مشهد نیز کشیده شده‌است. اکثر این دانش‌آموزان دختر بوده‌اند، و در موارد انگشت‌شماری مسمومیت در مدارس پسرانه نیز گزارش شده‌است. درگذشت یک دختر قمی به این حملات منتسب شده‌است. در این میان گروهی آن را توهم دانش آموزان عنوان می‌کردند و گروهی دیگر آن را کار عوامل خارجی می‌دانستند!تابستان بود که اعلام شد پرونده این مسمومیت‌ها با دستگیری برخی از عوامل احتمالی آن بسته شده است. گرچه هیچ وقت نتیجه دقیقی در مورد آن گزارش نشد!
جنجالی‌ترین لایحه
 لایحه عفاف و حجاب با نام کامل لایحه حمایت از خانواده از طریق ترویج فرهنگ عفاف و حجاب، یکی از طرح‌های عفاف و حجاب در ایران است. این لایحه توسط قوه قضاییه ایران تنظیم و دولت سید ابراهیم رئیسی آن را به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.رسانه‌ها در ایران روز چهارشنبه، سوم خرداد، متن کامل لایحه ارسالی دولت به مجلس شورای اسلامی را منتشر کردند. در این متن از عدم رعایت حجاب اجباری با عنوان «برهنگی» نام برده شده‌است.مجازات بی‌حجابی در این لایحه ابتدا متمرکز بر استفاده از فناوری‌های نوین اطلاعاتی به‌صورت هوشمند است و در نهایت برخورد سخت را پیش‌بینی کرده‌است. علاوه بر این، دامنهٔ مجازات برای جرائم جدید گسترش پیدا خواهد کرد و برای نخستین بار مسئولان واحدهای خدماتی، تفریحی و رفاهی چون رستوران، مراکز خرید، پاساژها، سینماها، سالن‌های ورزشی، گالری‌های هنری، مغازه‌ها را در تحمل کیفر بی‌حجابی یا بدحجابی مشتری‌ها و دریافت‌کنندگان خدمات شریک می‌کند.در این لایحه برای چهره‌های سرشناس فرهنگی، ورزشی و سیاسی که با حجاب اجباری مخالفت کنند، جریمه‌هایی مانند محرومیت از فعالیت حرفه‌ای و فعالیت در فضای مجازی تعیین شده‌است. کلیات لایحه ۲۸ خرداد در کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و متن آن ۶ مرداد منتشر شد. لایحه‌‌‌‌ای که تاکنون چند بار از سوی شورای نگهبان برگشت خورده و هم اینک نیز در این نهاد منتظر تایید نهایی است. *امیرحسین بانکی‌پور، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌وگوی اخیر خود، از تغییرات جدید لایحه عفاف و حجاب صحبت به میان آورد و گفت: «اگر کسی مرتکب بی‌حجابی شد، ابتدا جریمه می‌شود، منتها این جریمه به شکلی که ما در تخلفات خودرو می‌بینیم، اتفاق نخواهد افتاد. جریمه مستقیما توسط مامور نیروی انتظامی صورت نمی‌گیرد و به‌صورت سامانه‌ای انجام می‌شود» اعمال سه میلیون جریمه برای بی‌حجابی و برداشت پول از حساب فرد، امری است که بعد از اظهارات بانکی‌پور واکنش‌های زیادی به همراه داشت. گرچه سخنگوی فراجا گفته که در مورد این جریمه هنوز چیزی به آنها ابلاغ نشده ولی، مسلما این لایحه در سال آینده نیز چالش‌‌‌هایی را برای دولت و دست اندرکاران و حتی شاید کل کشور به همراه خواهد داشت .
یکه‌تازی هکرها
 سال 1402 را شاید بتوان سال رکورد زنی«هک »‌‌های بی سابقه خواند. از هک «اسنپ‌فود» و تپسی تا هک سایت مرتبط با پمپ بنزین‌ها و بسیاری دیگر از نهادهای دیگر. گرچه اکثرا تلاش کردند تا این حملات را انکار کنند. مانند حمله سایبری به سایت دستگاه قضا یا ریاست جمهوری. هک شد.اعتراضات شهریور ماه ۱۴۰۱ را می‌توان نقطه شروع حملات هکری پی‌درپی در نظر گرفت؛ در تاریخ ۳۰ شهریور ماه بود که وب‌سایت دولت با عنوان «درگاه ملی دولت هوشمند» از دسترس خارج شد؛ همزمان گروه «انانیموس» با انتشار پیامی مدعی شد که هک‌کردن سایت دولت به نشانی www.dolat.ir توسط این گروه انجام شده‌است. در سحرگاه ۳۱ شهریور ماه نیز وبسایت ریاست‌جمهوری از دسترس خارج شد و گروه «انانیموس» مسئولیت آن حمله را پذیرفت. حملات پی‌درپی هکرهای «انانیموس» به زیرساخت‌های هوشمند ادامه داشت تا جایی که بلافاصله در تاریخ یک مهرماه سایت وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی هک شد. همچنین در تاریخ سوم مهرماه، گروه هکری «انانیموس» مدعی شد که پایگاه اینترنتی مجلس شورای اسلامی ایران را هک کرده و به دنبال آن شماره موبایل نمایندگان را منتشر کرد. با اوج گرفتن فعالیت این گروه هکری، در تاریخ ۴ مهرماه ۱۴۰۱، سایت «صدا وسیما» از دسترس خارج شد و سایت خبرگزاری «فارس» نیز هدف حملات سایبری این‌ گروه قرار گرفت و از دسترس خارج شد.
اما این هک‌ها در سال آینده چگونه خواهد بود؟ سوالی که به نظر می‌رسد برای پاسخ به آن باید چند صباحی را تا رسیدن سال نو صبر کرد.
آتش‌سوزی کم‌سابقه
 آتش سوزی بیمارستان گاندی هم از جمله اخبار جنجالی سال جاری بود. در ۵ بهمن ۱۴۰۲، ضلع شرقی بیمارستان گاندی دچار آتش‌سوزی شد. علت این آتش‌سوزی اتصالی سیم برق بوده است که در پشت نمای کامپوزیت ضلع شرقی بیمارستان بوده. دادستان تهران اعلام کرد در رابطه با این حادثه پرونده قضائی تشکیل شده‌است. گزارش شده آتش‌سوزی در بخشی رخ داد که در حال بازسازی بوده‌است.آتش سوزی در این بیمارستان از آن جهت حایز اهمیت است که این مرکز درمانی یک مرکز لوکس هتل بیمارستان است که برای درمان بیماران خود هزینه‌‌های نجومی دریافت می‌کند. موضوعی که رئیس شورای شهر نیز به آن اشاره کرد و گفت: من نمی‌دانم چرا مسئولان بیمارستان از ما کمک می‌خواهند؟ مگر آن زمان که هزینه‌‌های نجومی از مشتریان خود می‌گرفتند به شهر سودی می‌رساندند!بررسی‌‌های میدانی در نهایت حکایت از آن دارد که قسمت آتش گرفته بیمارستان هم اینک در حال بازسازی است.
پرونده جنایی آقای کارگردان
 اما قتل مرحوم مهرجویی و همسر وی بی شک یکی از مهمترین حوادث جنایی سال بود. چهار ماه بعد از آن شب مخوف که داریوش مهرجویی و همسرش وحیده محمدی‌فر در ویلای شخصی‌شان سلاخی شدند و بهت آن تا روزها در جامعه جاری بود، احکام متهمان این پرونده اعلام شد. حسین فاضلی هریکندی، رئیس کل دادگستری استان البرز با اعلام صدور حکم پرونده قتل مرحوم مهرجویی و همسرش گفت: «در ساعات پایانی ۲۲ مهرماه، خبر وقوع قتل مرحوم داریوش مهرجویی و مرحومه رقیه (وحیده) محمدی‌فر در حوزه قضائی شهرستان فردیس افکار عمومی و جامعه هنری و سینمایی کشورمان را در بهت فرو برد و مردم و دوستداران هنر را متأثر کرد. ». او گفت که در کمتر از پنج روز از وقوع قتل، متهمان شناسایی و دستگیر شدند: «با توجه به وجود ادله متقن و کافی علیه چهار متهم حاضر در صحنه قتل، ضمن بازسازی صحنه جرم، این متهمان به جرائم ارتکابی و نحوه وقوع قتل‌ها اقرار کردند. دادسرای عمومی و انقلاب فردیس پس از تکمیل بازجویی‌ها و با اعلام ختم تحقیقات، مبادرت به صدور کیفرخواست چهار متهم این پرونده کرد. پس از ارجاع پرونده به شعبه اول دادگاه کیفری یک استان البرز و طی تشریفات قانونی، جلسات رسیدگی علنی در تاریخ‌های ۲۷ و ۲۸ دی ماه، در دو نوبت صبح و بعدازظهر در قالب سه جلسه با حضور وکلای متهمان و اولیای دم برگزار شد و نهایتا پس از اعلام ختم رسیدگی، رأی پرونده برای 4 متهم آن صادر شد».
بیوه سیاه
 بعد از قتل مهرجویی رکورد مخوف ترین قتل سال را می‌توان به پرونده «بیوه سیاه» احتصاص داد. زن ۵۶ ساله‌ای که در مدت ۱۰ سال ۱۳ بار با مردان ۷۵ تا ۸۵ ساله ازدواج موقت کرد اما هفت نفر از آنان را در آرامش‌کامل و با استفاده از داروهای مختلف به قتل رساند.«بیوه سیاه» نام گونه‌‌‌‌ای عنکبوت است که به خاطر رفتار عجیب با شریک جنسی‌اش شناخته می‌شود. این عنکبوت بعد از جفت‌گیری با عنکبوت نر، او را تا لانه‌اش دنبال می‌کند و می‌کشد. یکی از خطرناک‌ترین گونه‌‌های عنکبوت که زهر آن 15 برابر بیشتر از مار زنگی کشنده است. برخی پژوهش‌ها می‌گوید این عنکبوت به خاطر گرسنگی، شریک جنسی‌اش را می‌کشد. با این توصیفات، چندان عجیب نیست اگر رسانه‌ها در ایران به یک قاتل سریالی که تاکنون مشخص شده هفت شریک زندگی‌اش را به قتل رسانده، لقب «بیوه سیاه» بدهند؛ قاتلی سریالی که خیلی‌ها او را به عنوان دومین قاتل سریالی زن در چند دهه اخیر می‌شناسند.
جنجال اتوبوس‌‌های زوار در رفته هم یکی دیگر از اخبار جنجالی سال جاری بود. بعد از اینکه شهرداری بارها مدعی شده بود که قرار است اتوبوس‌‌های شهری تولید داخل را وارد خطوط کند، نشت خبری مبنی بر اینکه برخی از خودرو سازان داخلی بعد از گرفتن پول‌‌های کلان، اتوبوس‌‌های غیرقابل استفاده را تحویل شهرداری داده اند به چالشی جدی برای شهرداری بدل شد. چالشی که باعث شد تا خیلی‌ها به درستی سایر اخبار شهرداری در این حوزه نیز شک کنند! در این حوزه همچنین می‌توان به رونمایی شهرداری از ون و تاکسی‌‌های برقی که در اخرین روزهای سال انجام شد نیز اشاره کرد. خودروهایی که گفته می‌شود قرار است شهرداری سال آینده آنها را از چین وارد کرده و به ناوگان حمل و نقل عمومی اضافه کند!
پرونده همچنان باز سیل
 اما شاید یکی از تاسف بار ترین و در عین حال گسترده ترین حوادث سال، سیل سیستان و بلوچستان باشد. در پی بارش شدید باران و سیل در ۱۶ شهرستان استان سیستان و بلوچستان ایران ، همچنان آبگرفتگی و سرریز شدن چندین سد ادامه دارد و براساس گزارش‌ها بیش از ده‌هزار نفر آسیب دیده‌اند.محمد امین بارانی، مدیرعامل آب منطقه‌ای سیستان و بلوچستان، گفته است که بارندگی‌ها باعث سرریز شدن سدهای «زیردان»، «پیشین»، «شی کلک» و «خیرآباد» شده است.در همین خصوص فاروق اعظمی، سخنگوی شورای عالی استان‌های ایران با اشاره به سیل اخیر در جنوب سیستان و بلوچستان گفت: سیل خسارت زیادی در جنوب استان به جای گذاشت؛ سیل به 16 شهرستان و بیش از 1000 روستا در سیستان و بلوچستان خسارت وارد کرده است.اعظمی اذعان داشت: همچنین 20 هزار کیلومتر راه و بیش از 200 دستگاه پل تخریب و 25 محور اصلی و فرعی مسدود شدند.
وی افزود: در حوزه کشاورزی نیز بیش از 18 هزار هکتار اراضی زراعی آبی، 1900 هکتار اراضی باغی، 200 واحد گلخانه، 300 واحد دامداری روستایی و عشایری، 270 حلقه چاه، 100 کیلومتر راه بین مزارع و 80 بند و سازه آبخیزداری خسارت دیده‌اند. همچنین سیل به بیش از 150 تیر برق و 17 ترانس برق آسیب وارد کرد و بیش از 10 کیلومتر از شبکه فشار متوسط و ضعیف را تخریب کرده است.متاسفانه همچنان مردم این استان درگیر سیل اخیر هستند و گزارش‌‌های مردمی منتشر شده حکایت از وخامت اوضاع بخشی از مردم سیل زده در آستانه سال نو دارد!
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: