کد خبر: ۳۴۱۲۷۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۰ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 16
افغانستان که در تولید مواد مخدر شهره و سبقه جهانی دارد، حالا دست به کار مواد مخدر صنعتی شده و این مواد کشنده و زیانبار را حالا به مدد حضور بیشتر مهاجرانش خیلی بیشتر از گذشته وارد ایران می‌شود.
شفا آنلاین>جامعه>شاید این روزها و این یکی دو سال گذشته کشورمان بیش از هر زمان دیگری در تاریخ خود شاهد حضور اتباع بیگانه که در واقع همان افغان ها بوده؛ مهاجرانی که بعضا خیلی بهتر از مردم ایران زندگی کرده و از امکانات رفاهی بیشتری هم برخوردار شده اند. اتباعی بیگانه ای که د ر شمار بالایی از امکانات استفاده می کنند و در مقابل از پرداخت هر گونه مالیاتی معافند و چنانچه مخل امنیت و آسایش شهر و شهروندان شوند، به دلیل نداشتن اسناد و مدارک هویتی به ویژه برای افرادی که قاچاقی ورود کرده اند، پیگیری لازم و کافی و دقیق نمی تواند صورت بگیرد.
به گزارش شفا آنلاین:اما این مهاجران که در مواردی هم در کشور منجر به درگیری های منتهی به قتل هم شده اند، دست خالی نیامده اند. افغانستان که در تولید مواد مخدر شهره و سبقه جهانی دارد، حالا دست به کار مواد مخدر صنعتی شده و این مواد کشنده و زیانبار را حالا به مدد حضور بیشتر مهاجرانش خیلی بیشتر از گذشته وارد ایران می‌شود.

ما نه تنها در حجم ورود مواد از افغانستان تغییر محسوسی نداشتیم بلکه از سوی دیگر در حجم ورود متامفتامین نیز شاهد افزایش به‌طور میانگین ٢٠ درصدی در سال بودیم؛ این جملات را اسکندر مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر کشورمان در جریان سفر به وین برای شرکت در نشست مقامات بلندپایه شصت و هفتمین کمیسیون مبارزه با مواد مخدر در دیدار با جلال توفیق، رییس هیأت بین المللی کنترل مواد مخدر، مطرح کرده. مومنی همچنین از جرم زدایی و قانونی سازی مصرف موادمخدر از سوی برخی کشورها به شدت انتقاد کرده است.

حجم ورود مواد مخدر از افغانستان به ایران بیشتر شده

 دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر، گفته  از کاهش کشت و تولید مواد افیونی در افغانستان استقبال می‌کنیم. در گزارشی که ایلنا از سفر او به وین تهیه کرده از زبان او تائید شده که «به گواه آمار از میزان کشفیات موادمخدر از سوی جمهوری اسلامی ایران، نه تنها در حجم ورود مواد از افغانستان تغییر محسوسی نداشتیم بلکه از سوی دیگر در حجم ورود متامفتامین نیز شاهد افزایش به‌طور میانگین ٢٠ درصدی در سال بودیم.»

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر پیش‌تر هم در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرده بود که احتمال کاهش ورود مخدرهای سنتی به ایران در صورت اتمام مخدرهای انبارهای افغانستان امکان پذیر است.

اسکندر مؤمنی در  این  گفت وگو هم به افزایش تولید و ورود مواد مخدر صنعتی از سوی افغانستان اشاره کرده و گفته بود: این افزایش و کاهش را به صورت نوسان طی سال‌ها داشته‌ایم؛ سال ۲۰۲۳ حدود ۱۷ درصد شاهد کاهش تولید مواد مخدر سنتی بودیم اما از سوی دیگر شاهد افزایش تولید مواد مخدر صنعتی به ویژه متامفتامین و شیشه هستیم.

سردارمومنی درخصوص ادعای کاهش بیش از ۹۰ درصدی تولید مواد مخدر در افغانستان،‌ توضیح داده بود: مقامات طالبان که به ایران آمده بودند در مذاکره اظهار کردند تولید و کشت کاهش پیدا کرده و موادمخدر در انبارهاست و با به اتمام رسیدن انبارها، شاید ورود مواد مخدر به میزان ۹۰ درصد کاهش یابد.

او گفته بود که «ما اعلام کردیم بدون تردید، ایران از هر اقدامی که به کاهش کشت و تولید مواد مخدر در افغانستان بینجامد، استقبال می‌کند و هر کمکی هم در این زمینه انجام می‌دهد، اما هنوز ما نشانه‌های این کاهش را در ایران مشاهده نکرده‌ایم، به گونه‌ای که نه ورود و نه کشفیات مواد مخدر موید این موضوع نیست.»

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر اینکه شاهد افزایش تولید و ورود مواد مخدر صنعتی از سوی افغانستان هستیم، تاکید کرده بود که «در سال جاری نیز براساس آمار ۱۰ ماهه، شاهد افزایش کشف حدود ۲۰ درصدی مواد مخدر صنعتی به ویژه متامفتامین و شیشه هستیم.»

به گفته مومنی: نباید اینگونه باشد که مواد مخدر سنتی کاهش یابد و از سوی دیگر موادصنعتی افزایش پیدا کند؛ مبارزه با مواد مخدر در داخل افغانستان باید درخصوص همه انواع مواد مخدر باشد. از همین رو تمرکز ما باید در حوزه پیشگیری باشد.

با این همه و با وجود هشدارهایی که برخی مسئولان از جمله سردار مومنی، دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر، در زمینه ورود مواد مخدر از افغانستان به ایران می دهند و راهکارهایی که در این زمینه ارائه می دهند، و با وجود تمامی دردسرها بنا بر وظیفه انسانی مسئولان چنین معضل هایی را مورد اهمیت قرار نداده و در کار درمان و افزایش خدمات به ویژه در حوزه بیمه و درمان به اتباع بیگانه هستند.

علاوه بر افزایش حضور افغان ها در بیمارستان ها و مراکز درمان ها در شمار بالایی که به راحتی قابل مشاهده است، چندی پیش، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم گفت: این دانشگاه از سال گذشته تا کنون یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ارایه خدمات درمانی به اتباع بیگانه شناسه‌دار و بی‌شناسه هزینه کرده است.

از سوی دیگر  روز گذشته خبر انعقاد تفاهم‌هامه پوشش بیمه پایه درمانی برای پناهندگان و اتباع خارجی دارای سند اقامتی با حضور مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران و رییس سازمان ملی مهاجرت و برخی مدیران این دو سازمان منعقد شد.

محمدمهدی ناصحی، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در آیین امضای این تفاهم‌نامه گفت: بیمه اتباع خارجی اقدام مهمی بوده و باید ساماندهی شود، بحث سلامت اتباع با همت سازمان‌های بیمه سلامت و ملی مهاجرت در شرایط مناسبی قرار گرفته و باید به این مساله نیز توجه شود.

او اظهار امیدواری کرد که با کمک ۲ سازمان بتوانیم این موضوع  را به درستی و در زمان کوتاهی اجرایی کنیم.

بنابر اعلام سازمان بیمه سلامت ایران، عبدالله مبینی، رئیس سازمان ملی مهاجرت نیز در آیین این تفاهم‌نامه گفت: بیمه اتباع مجاز بسیار مهم بوده و بسیاری از این افراد در کشور مبدا به دلیل فقر و آسیب‌های اجتماعی شرایط مناسبی ندارند. ما باید در جهت امنیت سلامت کشور برای اتباع خارجی مجاز نیز اقداماتی را انجام دهیم./آرمان


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: