کد خبر: ۳۴۱۲۴۷
تاریخ انتشار: ۱۵:۳۰ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 16
آزمایش مدفوع یکی از روش‌هایی است که در حال حاضر برای تشخیص بیماری سرطان روده بزرگ از آن استفاده می‌شود. علاوه براین، کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی از دیگر روش‌های تشخیص این بیماری هستند.

شفا آنلاین>سلامت>محققان آزمایش خونی را ابداع کردند که به کمک آن می‌توان سرطان روده بزرگ را تشخیص داد. این آزمایش می‌تواند جایگزینی برای آزمایش‌ مدفوع باشد. سرطان روده بزرگ یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در ایران است.

به گزارش شفا آنلاین:آزمایش مدفوع یکی از روش‌هایی است که در حال حاضر برای تشخیص بیماری سرطان روده بزرگ از آن استفاده می‌شود. علاوه براین، کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی از دیگر روش‌های تشخیص این بیماری هستند.

محققان در طول تحقیق این آزمایش را بر روی حدود ۸ هزار نفر که پیشتر با انجام کولونوسکوپی بیماری آن‌ها تشخیص داده شده بود، انجام دادند. آزمایش خون ۸۳.۱ درصد از شرکت کنندگان، ابتلای آن‌ها را به سرطان روده بزرگ مثبت نشان می‌داد

دومین سرطان کشنده

اروپا یکی از بالاترین نرخ‌های ابتلا به سرطان روده بزرگ را دارد. این دومین سرطان شایع در اتحادیه اروپا پس از سرطان پستان است. آمار‌ها نشان می‌دهد که این بیماری حدود ۱۳ درصد از سرطان‌های تشخیص داده شده در اتحادیه اروپا را تشکیل می‌دهد.

در ایران نیز نرخ ابتلا به این بیماری کم نیست. به گفته مسئولان وزارت بهداشت ایران سرطان روده بزرگ جزو چهار سرطان شایع در ایران است.

رضا ملک زاده، رئیس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران پیشتر اعلام کرده بود سالانه ۱۲ هزار مورد جدید سرطان روده بزرگ در کشور به ثبت می‌رسد.

طبق دستورالعمل کمیسیون اروپا، توصیه می‌شود برای افراد بین ۵۰ تا ۶۹ سال که خطر ابتلا به این بیماری را دارند، تست‌های غربالگری انجام شود.

آقای گریدی گفت: «ما شاهد ابتلای افراد جوان به سرطان روده بزرگ هستیم و این سومین سرطان شایع در افراد زیر ۵۰ سال است. انجام آزمایش خون برای افراد در طول ویزیت‌های معمول پزشک می‌تواند باعث انجام غربالگری‌های بیشتری باشد».

به گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا (CDC)، آزمایش‌های غربالگری می‌تواند پولیپ‌های پیش سرطانی را شناسایی کنند و این فرصت را فراهم می‌کند که پیش از تبدیل شدن به سرطان، آن‌ها را از بدن خارج کرد.

تشخیص زودهنگام سرطان روده بزرگ می‌تواند تا ۹۰ درصد جلوی مرگ و میر ناشی از این بیماری را بگیرد، اما هنگام متاستاز یا سرایت سرطان به سایر قسمت‌های بدن این میزان به ۲۵ درصد کاهش می‌یابد. / یورونیوز

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: