کد خبر: ۳۴۱۲۳۶
تاریخ انتشار: ۱۹:۳۰ - ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 18
منبع اصلی انرژی بدن نوعی قند به نام گلوکز است که برای عملکرد تمام سلول‌های بدن لازم است. وقتی چیزی می‌خورید، معده آن را به مولکول‌های گلوکز تجزیه می‌کند. این گلوکز وارد جریان خون می‌شود و در سراسر بدن به گردش درمی‌آید.

شفا آنلاین>سلامت>مطالعات نشان می‌دهد که خواب دیرهنگام و بی‌کیفیت با سطوح بالاتر قند خون و عدم کنترل آن مرتبط است. برخلاف تصور رایج، خواب می‌تواند سطح گلوکز را افزایش و کاهش دهد. بدن ما هر روز تحت چرخه‌ای از تغییرات، به عنوان ریتم شبانه‌روزی، قرار می‌گیرد و این موضوع باعث افزایش سطح قند خون در شب و هنگام خواب فرد می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:منبع اصلی انرژی بدن نوعی قند به نام گلوکز است که برای عملکرد تمام سلول‌های بدن لازم است. وقتی چیزی می‌خورید، معده آن را به مولکول‌های گلوکز تجزیه می‌کند. این گلوکز وارد جریان خون می‌شود و در سراسر بدن به گردش درمی‌آید.

به طور کل، بیماران دیابتی در پاسخ به انسولین مشکل دارند. بیماران دیابتی نوع ۱ قادر به تولید انسولین کافی نیستند و بنابراین نمی‌توانند سطح گلوکز خود را کنترل کنند. افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ به تدریج حساسیت به انسولین را از دست می‌دهند و بدنشان نمی‌تواند به سطوح بالای گلوکز خون واکنش مناسبی داشته باشد. عادات غذایی مانند مصرف زیاد کربوهیدرات‌های ساده و چربی می‌تواند حساسیت به انسولین را مختل کند. با این حال، کمبود خواب، به ویژه در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲، اثرات مستقیمی بر سطح قند خون دارد.

رابطه بین خواب و سطح قند خون

خواب، امکان بازسازی و ترمیم بافت‌ها را برای بدن فراهم می‌کند. در نتیجه، داشتن یک خواب خوب شبانه مزایای بسیاری بر سلامت کلی دارد. ارتباط بین خواب و عملکرد سیستم غدد درون‌ریز به ویژه برای بیماران دیابتی مهم است. سیستم غدد درون‌ریز، ترشح هورمون‌هایی مانند انسولین را تنظیم می‌کند. از آنجا که هورمون‌های زیادی در زمان‌های مختلف روز ترشح می‌شوند، داشتن یک برنامه منظم خواب تضمین می‌کند که عملکرد غدد درون‌ریز منظم باقی بماند.

یک دیابتی چقدر به خواب نیاز دارد؟

افراد مبتلا به دیابت هم مانند همه افراد بالغ به ۷ تا ۹ ساعت خواب در طول شب نیاز دارند. با این حال، وضعیت پزشکی آنها ممکن است استراحت کامل شبانه را قدری دشوار کند. اگر دیابت دارید، سعی کنید در ساعات مشخصی به رختخواب بروید و در ساعات مشخصی هم بیدار شوید. مهم است که حتی در روزهای تعطیل هم به این برنامه‌ریزی پایبند باشید.

۴ روش برای داشتن خواب بهتر

از آنجا که کم‌خوابی می‌تواند باعث نوسانات اضافی کورتیزول و قند خون شود و خواب زیاد می‌تواند خطرناک باشد، یافتن تعادل مناسب در این زمینه یکی از مهم ترین کارهایی است که می‌توان برای سلامت کلی انجام داد. بدین منظور سعی کنید این چهار عادات سالم را در طول زندگی به کار بگیرید:

۱. از محرک‌ها دوری کنید

محرک‌هایی مانند قهوه، چای، نوشیدنی‌های ورزشی و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین می‌توانند در تولید ملاتونین اختلال ایجاد کنند. برای خواب سریع و راحت، از مصرف این محرک‌ها اجتناب کنید. هم‌چنین باید از ورزش کردن در اواخر روز بپرهیزید؛ زیرا ترشح اندورفین در پی فعالیت فیزیکی، می‌تواند باعث افزایش جریان خون و مشکل در به خواب رفتن شود.

۲. دستگاه‌های الکترونیکی را خاموش کنید

طبق تحقیقات، نور آبی دستگاه‌های الکترونیکی مانند موبایل، تلویزیون و رایانه ریتم طبیعی شبانه‌روزی بدن را مختل و خوابیدن را دشوار می‌کند.

۳. رژیم غذایی سالم داشته باشید

میزان دریافت کربوهیدرات را کنترل کنید و منابع سالمی مانند میوه‌ها، سبزیجات و غلات کامل را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

۴. فعالیت بدنی کافی داشته باشید

ورزش روزانه می‌تواند به کاهش سطح کورتیزول و بهبود کیفیت خواب کمک کند. سعی کنید قبل از شروع روز یا در زمان استراحت ورزش کنید.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: