کد خبر: ۳۴۱۱۷۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۳۰ - ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 14
توضیح سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره دلایل تأخیر در تأمین دارو بیماران ام پی اس را می خوانید.
شفا آنلاین>سلامت> «مهم‌ترین دلیل تأخیر در تامین داروی بیماران ام‌پی‌اس، همان ارز مرغوب‌ اروپایی است که شرکت‌های سازنده خارجی برای ثبت و تحویل سفارش به ایران روی آن تأکید دارند.»
به گزارش شفا آنلاین:این نکته‌ را سجاد اسماعیلی، سخنگوی سازمان غذا و دارو در پیگیری دلایل تأخیر در تامین داروی بیماران ام‌ پی‌اس  به همشهری اعلام می‌کند و در توضیح بیشتر می‌گوید: «برای خرید این دارو باید پول حواله‌شده به کشور مقصد، ارز مرغوب اروپایی یا همان EIH باشد؛ به همین دلیل در تامین دارو برای این بیماران دچار نوسان شدیم. البته ‌مشکل تامین این ارز در چند هفته اخیر برطرف شده و به‌سرعت در حال ثبت سفارش هستیم.»
اسماعیلی در پاسخ به این سؤال که چرا برنامه‌ریزی سازمان غذا و دارو به‌گونه‌ای نبوده که در بزنگاه کمبود، بیماران را با مشکل مواجه نکند، توضیح می‌دهد: «ما از حدود 15‌ماه پیش سیاست ثبت سفارش این دارو را گذاشته بودیم که داروی مورد نیاز بیماران تامین شود. اما زمانی این سیاست به سرانجام و به کف بازار می‌رسد که اجزای دیگر در زنجیره تامین و بحث نقدینگی، بهنگام و سرموقع محقق شود. اگر یکی از بخش‌ها دچار اختلال شود، دارو به‌موقع تامین نخواهد شد.»
به‌گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، مشکل اصلی اینجاست که در تحریم‌ها به‌دلیل اینکه نقل‌وانتقالات بانکی هم تحریم می‌شوند، کل جریان از کار می‌افتد و انتقال پول شرایط پیچیده‌تری پیدا می‌کند. نه‌تنها درباره داروی بیماران ام‌پی‌اس که درباره چندین داروی دیگر باید ارز EIH تامین باشد که بتوانیم آنها را برای بیماران خریداری کنیم.
او درباره اینکه وضعیت تامین داروی بیماران ام‌پی‌اس در حال حاضر چگونه است، توضیح می‌دهد: «براساس آخرین اطلاعاتی که در اختیار دارم، داروی این بیماران وارد گمرک شده و ظرف 2هفته آینده در بازار توزیع خواهد شد.»
پیش از این هم محمد پیکانپور، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره کمبودهای دارویی به‌ویژه داروهایی که به‌صورت وارداتی تامین می‌شوند، گفته بود: «رفع این کمبودها تنها در حوزه اختیارات سازمان غذا و دارو نیست؛ مثلا تعداد ۳۱ قلم از این کمبودها به تامین ارز EIH وابسته است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: