کد خبر: ۳۴۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۱۶:۳۳ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 13
سازمان برنامه و بودجه به دو گزارش واكنش نشان داد.
شفا آنلاين >سازمان برنامه و بودجه به دو گزارش واكنش نشان داد.
در جوابيه اين سازمان آمده است:

مدیر مسئول محترم پایگاه خبری شفاآنلاین
با سلام و احترام؛
 
دو گزارش‌ با عنوان‌های «طلب نجومی داروخانه ها و گرانی دارو ، طرحی بدون بودجه» و «تبعات خطای دارویار در صحنه عمل» در تاریخ 26 دی‌ماه امسال در آن خبرگزاری منتشر شده است. خواهشمند است دستور فرمایید بر اساس ماده 23 قانون مطبوعات و به‌منظور رفع ابهام و روشن‌شدن افکار عمومی، این پاسخ در همان صفحه با همان فونت و اندازه و با تیتر ذیل در اسرع وقت در آن رسانه منتشر شود.
تخصیص منابع ریالی اجرای طرح دارویار به صورت کامل تا پایان بهمن ماه به میزان 40389میلیارد تومان
 
 
ضمن قدردانی از طرح دیدگاه‌های آن خبرگزاری درباره مسائل اقتصادی کشور، توضیحات زیر به آگاهی می‌رسد: منابع ریالی بابت اجرای طرح دارویار تا پایان بهمن‌ماه طبق عملکرد اعلامی از سوی سازمان‌های بیمه‌گر پایه، توسط این سازمان به‌طور کامل به میزان 40389 میلیارد تومان تخصیص یافته است و عملکرد اسفندماه نیز متناسب با عملکرد سازمان‌های بیمه‌گر پایه تا پایان سال پرداخت خواهد شد.
2‌‏- با توجه به نیاز حدود 3 میلیارد دلاری ارز ترجیحی کالاهای سلامت ‌محور در سال‌های گذشته، اعتبار پیش‌بینی شده در ردیف (16) جدول مصارف تبصره (14) قانون بودجه بابت یارانه مابه‌التفاوت اقلام مذکور مبلغ 69000 میلیارد تومان می‌باشد. مطابق تفاهم‌نامه‌ی منعقده بین وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بانک مرکزی و این سازمان، سقف ارز اختصاص یافته به واردکنندگان اقلام تجهیزات و ملزومات مصرفی پزشکی، شیرخشک و همچنین داروهای بیماری‌های صعب‌العلاج تا 1.5 میلیارد دلار تعیین و این سازمان موظف است با اعلام رسمی بانک مرکزی درخصوص میزان ارز تأمین شده بابت اقلام موضوع این تفاهم‌نامه، از محل منابع تبصره (14) قانون بودجه، مابه‌التفاوت ارز تأمین شده را به بانک مرکزی پرداخت نماید. در این خصوص براساس گزارش سازمان غذا و دارو در سال جاری حدود 1200 میلیارد دلار ارز ترجیحی تأمین شده است.
3‌‏- بخشی از منابع مالی جهت تسویه بدهی‌های دارویی (بجز منابع مالی طرح دارویار) از طریق درآمد اختصاصی در قبال اسناد ارسالی بستری و سرپایی مراکز ارائه‌ دهنده خدمات تشخیصی و درمانی توسط سازمان‌های بیمه‌گر پایه پرداخت می‌گردد که حدود 50 درصد از آن سهم سازمان تأمین اجتماعی و 50 درصد دیگر سهم سازمان‌های بیمه سلامت ایران و خدمات درمانی نیروهای مسلح است. سهم سازمان تأمین اجتماعی از منابع حق بیمه دریافتی از بیمه‌گذاران (27‌‏/9 سهم درمان) و سهم دو سازمان دیگر در بودجه‌های سنواتی تأمین مالی می‌گردد. در سال جاری اعتبارات 12 ماهه پیش‌بینی شده در قانون بودجه برای سازمان‌های بیمه سلامت ایران و خدمات درمانی نیروهای مسلح به ‌طور کامل تخصیص یافته است.
4‌‏- بر اساس گزارش‌های دریافتی کمبود اقلام دارویی که در دی‌ماه سال گذشته به حدود 400 قلم رسیده بود، با پرداخت مستقیم یارانه مابه‌التفاوت نرخ ارز در وجه ذینفع نهایی (داروخانه‌ها) از طریق سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها با هماهنگی این سازمان و افزایش سرعت تسویه مطالبات زنجیره تأمین دارو، در پایان بهمن‌ماه به حدود 100 مورد کاهش یافته است. لیکن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بایستی نظارت مکفی بر دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت هزینهکرد اعتبارات تخصیص یافته دارو و دارویار صرفاً بابت تسویه مطالبات شرکت‌های دارویی اعمال نماید.
5‏- با توجه به انباشت بدهی‌های دارویی دانشگاه‌های علوم پزشکی به شرکت‌های دارویی به میزان 17 همت که سبب ایجاد شرایط بحرانی نقدینگی برای شرکت‌های مذکور شده است، این سازمان با استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه سال جاری اقدامات ویژه‌ی زیر را در جهت تسویه بدهی دارویی یادشده و کمک به زنجیره تأمین دارو انجام داده است:
الف‏- اختصاص ظرفیت تهاتر مالیاتی به‌میزان ۲ همت و بانکی ۳ همت به بدهی دانشگاه‌ها به شرکت‌های دارویی.
ب‏- ابلاغ ۳ همت تخصیص از محل ردیف‌های بودجه به وزارت بهداشت جهت پرداخت به دانشگاه‌ها و از آن طریق تسویه بدهی دارو.
ج‏- هماهنگی جهت اختصاص اوراق گام به سازمان تأمین اجتماعی حداقل به‌میزان ۶ همت معادل بدهی دارویی تامین اجتماعی به شرکت های پخش دارو مستتر در اسناد ارسالی مراکز درمانی.
د‏- پرداخت ۵ همت به دانشگاه‌ها در قالب طرح دارویار.
با این اقدامات کل بدهی دارویی دانشگاه‌ها به‌میزان ۱۷ همت تسویه می‌شود.
 
 
                                        مرکز روابط‌عمومی و امور بین‌الملل
                                      سازمان برنامه و بودجه کشور
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: