کد خبر: ۳۴۱۱۴۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۲ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 13
پایان سال که در گذشته همراه با بوی عید بود و حال و هوای نوروز را در شهر می‌گستراند، چند سالی است که تنها بوی گرانی با خود می‌آورد. امسال نیز گذشته از هزینه‌های همیشگی همچون لباس و پوشاک، خوراک، آجیل و … حداقل هزینه سفره شب عید نوروز و هفت سین نیز از یک میلیون تومان عبور کرده است.
شفا آنلاین>اقتصاد> نوروز امسال به سبب تقارن با ماه مبارک رمضان، کمی متفاوت شده است و مردم علاوه بر تهیه مایحتاج عید نوروز، خود را برای ماه رمضان و خرید های متناسب با آن هم آماده می کنند. بررسی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد هزینه سفره شب عید نوروز ۱۴۰۳ میلیونی شده است.

به گزارش شفا آنلاین: پایان سال که در گذشته همراه با بوی عید بود و حال و هوای نوروز را در شهر می‌گستراند، چند سالی است که تنها بوی گرانی با خود می‌آورد. امسال نیز گذشته از هزینه‌های همیشگی همچون لباس و پوشاک، خوراک، آجیل و … حداقل هزینه سفره شب عید نوروز و هفت سین نیز از یک میلیون تومان عبور کرده است.

هفت سین هم لاکچری شد

هفت سین که به‌نوعی مهم‌ترین نماد عید نوروز شناخته می‌شود نیز اکنون به نماد دیگری برای گرانی و افزایش هزینه سفره شب عید نوروز تبدیل شده است. بررسی بازارهای مختلف در شهر تهران نشان می‌دهد که سبزه به‌عنوان ارزان‌ترین سین این سفره در حال حاضر حداقل ۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

حال اگر خانوار قصد داشته باشند که برای سفره هفت سین خود در تنگ یا آکواریومی که از قبل داشته‌اند از دو ماهی قرمز استفاده کنند حداقل ۸۰ هزار تومان برای آن باید بپردازند. سیر که جز جدایی‌ناپذیر دیگر سفره هفت سین است نیز اکنون در هر کیلو حدود ۲۰ هزار تومان فروش می‌رود. البته بدیهی است که هیچ خانواده‌ای برای چینش سفره هفت سین از یک کیلو سیر استفاده نمی‌کند و مقدار کمتری از آن استفاده می‌شود. سیب قرمز نیز چنین وضعیتی دارد؛ با این حال خرید یک کیلو از جنس اعلای این میوه هم ۶۰ هزار تومان رقم می‌خورد. سمنو نیز قیمت مشابه سیب قرمز دارد.

خانواده‌های ایرانی برای تکمیل سفره هفت سین خود ۱۰۰ هزار تومان هم باید بابت خرید ۱۰۰ گرم سماق و یک لیتر سرکه کنار بگذارند. خرید یک کیلو سنجد نیز حدود ۲۰۰ هزار تومان آب می‌خورد تا بدین ترتیب سفره هفت سین بیش از نیم میلیون تومان قیمت بخورد. با اضافه‌شدن یک وعده سبزی پلو با ماهی به این سین‌ها هزینه سفره شب عید نوروز قبل از تحویل سال یک میلیون و ۶۰ هزار تومان می‌شود.

افزایش۵۰ درصدی قیمت هتل ها

گاهی به سایت‌‌های رزرواسیون هتل‌ها نشان می‌دهد رزرو یک شب اتاق دو نفره برای هتل پنج ستاره در اصفهان در بهمن ماه سال‌جاری سه میلیون و ۹۵۰‌هزار تومان است که با بیش از ۵۰‌درصد افزایش به ۶ میلیون و ۳۰۰‌هزار تومان می‌رسد. همین هتل پنج ستاره در شیراز به ازای یک شب چهار میلیون و ۳۵۰‌هزار تومان هزینه دارد‌‌، این هتل میزان مبلغ رزرو نوروزی را اعلام نکرده است. در تبریز افزایش هزینه رزرو نسبت به سایر شهرها بیشتر قابل‌توجه است. برای رزرو یک اتاق دو نفره در هتل پنج ستاره این شهر، توریست باید در بهمن ماه برای هر شب سه میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان بپردازد‌‌، در حالی که مبلغ این اتاق در نوروز به ۶ میلیون و ۴۰۰‌هزار تومان می‌‌رسد. در مشهد به عنوان یکی از مقاصد گردشگران نوروزی هزینه رزرو یک شب اتاق دو نفره در هتل پنج ستاره در بهمن ماه سال‌جاری سه میلیون و ۸۰۰‌هزار تومان است که این مبلغ در نوروز به پنج میلیون و ۵۳۰‌هزار تومان افزایش می‌‌یابد.

هزینه هتل‌‌های چهارستاره هم مشابه پنج ستاره‌‌ها افزایش قابل‌توجهی در نوروز در سایت‌‌های رزرواسیون دارند. در اصفهان در بهمن ماه گردشگران برای رزرو اتاق دونفره به ازای یک شب دو میلیون و ۵۶۰‌هزار تومان می‌‌پردازند در حالی که باید برای نوروز چهار میلیون و ۱۶۰ هزارتومان برای رزرو همان اتاق در نظر بگیرند. در شیراز هتل‌های پنج ستاره و سه ستاره تنوع بیشتری دارند. با این حال در بهمن ماه هزینه یک اتاق دو نفره در هتل چهارستاره برای هر شب یک میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان است که در فروردین ماه یک میلیون افزایش داشته و به دو میلیون و ۷۰۰‌هزار تومان می‌رسد. همان اتاق دو نفره در تبریز دو میلیون تومان در بهمن ماه و در نوروز با بیش از ۱۰۰‌درصد افزایش چهار میلیون و ۲۰۰‌هزار تومان است. در مشهد هزینه رزرو اتاق دو نفره به ازای یک شب در هتل چهار ستاره دو میلیون و ۹۰۰‌هزار تومان است که هنوز برای نوروز افزایش قیمت آن مشخص نیست.

حذف «سفر» از سبد خانوار

یکی از مهم ترین جلوه های تعطیلات نووزی، سفرهای خانوادگی است. اما سفر از سبد هزینه جمع قابل توجهی از خانوارها حذف شده است. نتایج نظرسنجی در شبکه‌های اجتماعی «دنیای‌اقتصاد» درباره «تعداد مسافرت‌ها» و همچنین «محل اقامت مسافران» نشان می‌دهد، فقط ۱۵درصد از نظردهنده‌ها در یک‌سال اخیر، بیش از ۲بار سفر رفته‌اند.

این روزنامه افزوده است: نظر‌سنجی حاکی از آن است که نزدیک به نیمی از نظردهنده‌‌ها یعنی ۴۴‌درصد در سال‌جاری حتی یک بار هم سفر نرفته‌‌اند. علاوه بر این از جمع ۵۶ درصدی کسانی که سفر کرده‌‌اند ۱۵‌درصد اقامت‌‌شان در «چادر» بوده و ۲۲‌درصد برای کاهش هزینه و پرداخت اشتراکی اقامت در خانه‌‌های اجاره‌‌ای ساکن شده‌‌اند.

این روزنامه افزوده است: نظر‌سنجی حاکی از آن است که نزدیک به نیمی از نظردهنده‌‌ها یعنی ۴۴‌درصد در سال‌جاری حتی یک بار هم سفر نرفته‌‌اند. علاوه بر این از جمع ۵۶ درصدی کسانی که سفر کرده‌‌اند ۱۵‌درصد اقامت‌‌شان در «چادر» بوده و ۲۲‌درصد برای کاهش هزینه و پرداخت اشتراکی اقامت در خانه‌‌های اجاره‌‌ای ساکن شده‌‌اند.

درآمد سرانه واقعی مردم ایران در سال ۱۳۹۲ معادل ۳۰ میلیون تومان بود. این درآمد در سال ۱۴۰۲ به ۲۰ میلیون تومان کاهش یافته است. این کاهش درآمد باعث شده است که مردم ایران نتوانند کالاها و خدمات مورد نیاز خود را خریداری کنند. کاهش قدرت خرید مردم ایران تأثیرات منفی مختلفی بر اقتصاد کشور داشته است. کاهش قدرت خرید باعث شده است که مردم ایران نتوانند کالاها و خدمات مورد نیاز خود را خریداری کنند و سطح رفاه آنها کاهش یابد. کاهش قدرت خرید باعث شده است که تقاضا برای کالاها و خدمات در کشور کاهش یابد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: