کد خبر: ۳۴۱۱۳۷
تاریخ انتشار: ۱۹:۱۵ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 13
بیشتر زنان سیل‌زده در حال حاضر به سوزش ادرار و بیماری‌های قارچی مبتلا شده و بسیاری از کودکان و بزرگسالان هم دچار زخم‌های پوستی شده‌اند.
شفا آنلاین>سلامت>سیل سیستان و بلوچستان، باعث شدت‌گرفتن آلودگی آب مصرفی مردم شده است، حتی طبق گفته مردم محلی به «شرق» آب فاضلاب هم با این آب ترکیب شده و حالا چاره‌ای جز  استفاده از آن ندارند. به همین علت در این چند هفته بیماری‌های پوستی و عفونت‌های زنانه افزایش چشمگیری پیدا کرده است. شاید بتوان گفت بیشتر زنان سیل‌زده در حال حاضر به سوزش ادرار و بیماری‌های قارچی مبتلا شده و بسیاری از کودکان و بزرگسالان هم دچار زخم‌های پوستی شده‌اند. حتی مصرف این آب آلوده منجر به مشکلات گوارشی کودکان هم شده است. با وجود این متخصص زنان در گفت‌وگو با «شرق» تأکید دارد که در این شرایط باید امداد ویژه مثل توزیع نوار بهداشتی، لباس زیر بهداشتی و داروی ضد قارچ در اختیار سیل‌زدگان قرار گیرد، اما بر اساس گفته‌های مردم، تاکنون در این زمینه امدادرسانی خاصی صورت نگرفته است.

 

شیوع عفونت زنان در بین سیل‌زدگان

به گزارش شفا آنلاین:هر کدام از یک تجربه مشابه حرف می‌زنند. زنان و دخترانی که در سیل اخیر سیستان و بلوچستان با شدت بیماری‌های زنانه دست و پنچه نرم می‌کنند. در گفت‌وگو با «شرق» همه آنها تجربه سوزش ادرار را در این چند روز وقوع سیل تجربه کردند؛ زن جوانی که خودش و اطرافیانش دچار مشکلات عفونی شده‌اند، از مشکلات این روزهای خود روایت می‌کند. زن جوان و خوش‌صحبتی که در دشتیاری تجربه سیل‌زدگی را پشت سر می‌گذارد. «آب اینجا همیشه کثیف بوده و حالا کثیف‌تر هم شده است... الان بیشتر خانم‌ها به‌خاطر استفاده از این آب دچار سوزش ادرار شده‌اند. خود ما هم دچار عفونت و سوزش شده‌ایم... البته این مشکلات را قبلا هم داشتیم اما الان به دلیل افزایش آلودگی آب بیشتر هم شده. ما خانم‌ها این چند روز اغلب دچار دل‌درد و دل‌پیچه شده‌ایم. الان از اطرافیان من کسانی هستند که با این آب بچه‌های خود را شسته‌اند و همین باعث بیماری پوستی آنها شده. مثلا روی بدنشان زخم‌هایی شده که سوزش و خارش دارد. حتی کودکان زیادی اطرافمان اسهال و استفراغ شده‌اند. چون واقعا این آب بو هم می‌دهد... باور کنید این آب قابل خوردن نیست و همه باید از بیرون آب تهیه کنند ولی می‌دانیم که همه توان مالی این را ندارند و کمک‌ زیادی هم نشده تا به مردم آب‌رسانی شود. همین آب باعث هزار بیماری مختلف می‌شود... من در این چند روز سوزش ادرار گرفته‌ام و اصلا بدنم عفونت کرده... پزشک به ما گفت از این آب استفاده نکنید اما واقعا چاره‌ای نداریم...». طبق گفته بومی‌های دشتیاری، سیل باعث افزایش بیماری‌های واگیری هم خواهد شد. یکی از دخترهای جوان که معلم یکی از مدارس نوبندیان دشتیاری است از افزایش عفونت در بین دانش‌آموزانش می‌گوید «من خودم وقتی می‌خواهم برای تدریس به مدرسه بروم تا زانو در آب می‌مانم، همین باعث شده تمام پوست پای من در این چند روز سیل زخم شود. چون این آبی که الان مانده، اصلا تمیز نیست و مردم می‌گویند با فاضلاب هم ترکیب شده است... با دانش‌آموزانم هم که صحبت می‌کردم همه می‌گفتند به دلیل استفاده از آب برای توالت و حمام، خارش گرفته‌اند... یعنی به خاطر آب مصرفی همه مریض شده‌اند. این آب راکد باعث افزایش پشه مارالیا هم شده است. ما زن‌ها باید با همین آب حتی لباس‌هایمان را بشوییم که این موضوع آلودگی لباس‌های ما را بیشتر می‌کند. البته به‌تازگی بیمارستان صحرایی در این منطقه زده‌اند که در این صورت خانم‌ها می‌توانند برای مشکلات زنان خود به آنجا بروند، ولی در کل وضعیت بهداشتی باعث این مشکلات می‌شود که نیاز است اقدامی‌ جدی صورت گیرد چون دانش‌آموزهای من سن کمی دارند و این مشکلات در آینده، اثرات خطرناکی برای سلامتشان خواهد داشت». یکی دیگر از زنان منطقه دشتیاری از بیماری زنان خود در این چند هفته می‌گوید که دلیل آن افزایش آلودگی آب است؛ «حتی قبل از سیل هم آب منطقه آن‌قدر آلوده بود که ما خانم‌ها معمولا دچار مشکلات زنانه می‌شدیم و الان همه چیز بدتر شده است... اطراف من خانم‌هایی بودند که این چند روز مشکل عفونت پیدا کرده بودند. در این آبی که ما مصرف می‌کنیم جک و جانور هم مشاهده کردیم. حتی قورباغه، موش و مارمولک هم دیدیم. واقعیت اینکه آب سیل و فاضلاب با آب مصرفی مردم ترکیب شده و مردم چاره‌ای جز مصرف این آب ندارند...».

این آب آلوده همه ما را بیمار می‌کند

هر کدام از مردم سیل‌زده در سیستان و بلوچستان از آب‌گرفتگی و آلودگی آب راکد منطقه می‌گویند. انور ایزدپناه معلمی در جنگارک، در گفت‌وگو با «شرق» یک جمله را با تأکید بیان می‌کند؛ «مردم این مناطق اغلب محروم هستند و به این وضع عادت دارند» و بعد ادامه می‌دهد: «روستای جنگارک هنوز هم آب‌گرفتگی دارد و برای همین رفت و آمد به این منطقه مشکل است. الان بیشتر خانه‌های ما از کاه و گل است و باران خسارت خیلی زیادی به خانه‌ها زده است. یعنی خانه‌های زیادی آوار شده است. روستای ما خیلی «گالی‌» دارد، یعنی در زمین حفره‌های بزرگی ایجاد می‌شود و در آن هم آب جمع می‌شود. مثل فرونشست زمین بسیار خطرناک است که در این مدت که سیل آمده بیشتر شده است. همین سیل باعث شده کل زمین‌های کشاورزی از بین برود و در کنارش دام‌های بسیاری تلف شده‌اند. حتی دام‌های که زنده مانده بودند هم یکی یکی در حال تلف‌شدن هستند. تا الان هم مردم بیشترین کمک را خودشان انجام دادند و چند روزی است که هلال احمر هم آمده ولی ما نیاز داریم راه روستاها را باز کنند چون هنوز راه خیلی از روستاها بسته است. من در روستای تیر سهراب زندگی می‌کنم و آب فروکش کرده اما اثر سیل هنوز وجود دارد مثلا آب شرب مناسب نداریم و خطر بیماری‌های عفونی و ویروسی خیلی شدید است». روی زمین خشک سیستان و بلوچستان، حالا آب در جریان است، بهمن هوتی فعال اجتماعی منطقه در گفت‌وگو با «شرق» اشاره می‌کند: «من که به روستاهای دشتیاری رفته بودم، تردد کاملا با قایق انجام می‌شد. باورکردنی نبود داخل همان کوچه‌هایی که مردم زندگی می‌کنند ما برای رفت و آمد باید سوار قایق شویم و قایق‌ها هم همه با سرعت حرکت می‌کردند. تیر سهراب، پولان شهرستان چابهار و تلنگ در قصرقند و بخش مرکزی دشتیاری و قصرقند و کاجو همه آسیب جدی دیده‌اند. در خیلی از مناطق مردم در محاصره آب هستند. در این چند روز یک نوجوان به نام سلمان در دشتیاری و یک پیرمرد در قصرقند غرق شد. یک دختر 10ساله هم با نام سارا در دشتیاری فوت شد. آن‌قدر عمق محرومیت در این مناطق زیاد است که مردم به این مصیبت‌ها عادت دارند. الان خیلی از جاها شبیه به دریاچه شده است. وضعیت آب هم که افتضاح شده است، گل و فاضلاب همه وارد آب شده که خودش باعث هزار بیماری خواهد شد». این آب آلوده هنوز در خیلی از نقاط فروکش نکرده و نبی بخش جدگال شورای روستای ئوری در پولان دشتیاری، از تلف‌شدن دام مردم به دلیل آلودگی آب، به «شرق» می‌گوید: «الان آب منطقه گل است و مردم از همین باید استفاده کنند... همه باید آب بخرند و بعضی خانواده‌ها توان خرید آن را هم ندارند. البته یک مغازه برای دو روستا داشتیم که همه چیزش در این چند روز خالی شد. الان مردم به آرد نیاز دارند تا نان درست کنند، اما آن‌قدر همیشه در محرومیت بودند که حتی نان خشک هم در آب بزنند باز اعتراضی ندارند... الان زمین و دام‌ها تا حد زیادی از بین رفته. ما یک همسایه داریم که الان روزی دو، سه تا از بزهایش به دلیل گرسنگی و بیماری‌های واگیر بعد از سیل، از بین می‌روند. دیروز هم خودم دیدم یکی دیگر از بزهای تلف‌شده را در فرغون گذاشته بود تا ببرد خاک کند...».

متخصص زنان: امدادرسانی ویژه برای زنان سیل‌زده

سیل سیستان و بلوچستان آلودگی آب منطقه را دوچندان کرده است به شکلی که منجر به بیماری‌های پوستی و عفونت در کودکان و زنان شده است. بنابراین بسیاری از متخصص‌ها تأکید دارند در این شرایط امدادهای ویژه برای زنان و کودکان در نظر گرفته شود. اعظم‌السادات موسوی رئیس سابق انجمن متخصصان زنان در گفت‌وگو با «شرق» تأکید دارند: «معمولا بعد از وقوع سیل آمار عفونت‌ها هم به همان اندازه بالا می‌رود. کودکان عفونت‌های گوارشی و پوستی و بزرگسالان هم انواع دیگر را دچار می‌شوند. خانم‌ها با شست‌وشوی آب‌های آلوده دچار عفونت‌های مختلف می‌شوند. بنابراین یکی از وسایلی که در این شرایط برای خانم‌ها خیلی ضروری است، نوار بهداشتی خواهد بود تا حداقل از این نظر سختی بیشتری را تجربه نکنند. در کنار این اگر گروه‌های امدادی به منطقه می‌روند با خود لباس زیرهای بهداشتی هم ببرند و در بین خانم‌ها توزیع کنند. در این شرایط که آلودگی آب افزایش پیدا کرده حتما بیماری‌های زنانه مثل انواع عفونت و قارچ‌ها هم بیشتر شده است، گروه‌های امدادی کرم‌های ضد قارچ با خود به منطقه سیل‌زده ببرند تا اگر کسی علائمی از بیماری دارد از این دارو استفاده کند. چون معمولا در این شرایط قارچ‌ها هستند که تکثیر پیدا می‌کنند. اگر به موقع عفونت‌ها درمان نشود، خودشان باعث بروز بیماری‌های دیگر خواهد شد. بنابراین باید حتما از بروز شدت بیماری‌های زنان در منطقه پیشگیری به عمل بیاید»./شرق

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: