کد خبر: ۳۴۱۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱:۱۵ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 13
این روزها سر چهارراه‌ها و میدان‌ها، کودکان، مردان و زنانی را می‌بینیم که با شمایل حاجی‌فیروز در حال خواندن و نواختن هستند؛ اما نکته عجیب در برخی موارد اصرار آنها بر گرفتن عیدی است؛ اصراری که گاهی پهلو به گدایی می‌زند.ایسنا با داود فتحعلی‌بیگی، پژوهشگر، در‌این‌باره صحبت کرده است.
شفا آنلاین>جامعه>او با اشاره به گذشته «حاجی‌فیروز» گفته است: «حاجی‌فیروز جزء دسته‌جات نوروزخوانی بوده که پیام نوروزی می‌آورده است و از آنجا که چنین مژده‌ای به مردم می‌داده، آنان نیز برای تشکر، هدیه‌ای به او می‌داده‌اند و این‌گونه نبوده که او خود دست دراز کند و از مردم گدایی کند. بعدها بسیاری از آیین‌های نمایشی در گذر زمان رنگ باخته‌اند و متأسفانه در‌این‌بین، عده‌ای هم حاجی‌فیروز را دستمایه تکدی‌گری قرار داده‌اند و این مسئله سال‌هاست که در کشور ما ریشه دوانده و حرف امسال و سال گذشته نیست».
به گزارش شفا آنلاین:  پیشنهاد او برای رفع این مسئله توجه نهادهایی مانند شهرداری به امور فرهنگی و ملی است و معتقد است: «بهترین کار برای پاسداشت آیین‌های نوروزی این است که نهادهایی مانند شهرداری پای کار بیایند و دسته‌جات نوروزی را فعال کنند تا اینها پیام‌آور نوروز باشند و فضای شهر را مملو از شادی و سرور کنند. با این شیوه بخش تکدی‌گری به‌تدریج کم‌رنگ می‌شود». البته این نظر که فقط نهادها به جای مردم برای نوروز برنامه‌ریزی کنند، سبب محدودیت و جلوگیری از ابتکار‌ می‌شود. البته شاید در «جمع‌آوری متکدیان» تأثیر داشته باشد. به‌ویژه آنکه این فرصت مناسبی است تا لباس بر تن کودکان کرد و به همراه یک دایره از آنان برای جمع‌آوری پول و به رحم آمدن دل رهگذران استفاده کرد. تاکنون شهرداری‌ها نتوانسته‌اند برای جمع‌آوری متکدیان و گدایان راه‌حل مناسبی پیدا کنند. به دلیل مسائل اقتصادی حل این معضل آسان نیست و همیشه عده‌ای چاره‌ای ندارند، جز گدایی!/شرق

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: