کد خبر: ۳۴۱۱۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 13
زالی در تشریح خدمات دانشگاه عنوان کرد؛
رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، به تشریح خدمات مراکز درمانی و بیمارستان‌های تابعه دانشگاه در سال جاری پرداخت.
شفا آنلاین>سلامت>علیرضا زالی، در جلسه پایانی سال که به پاس قدردانی از تلاش‌های رؤسای بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی، مدیران، مترون‌ها، رؤسای شبکه‌های بهداشت و درمان و مراکز بهداشتی شهرستان‌های استان تهران برگزار شد، ضمن تبریک آغاز ماه مبارک رمضان، تقارن این جلسه با این ماه پربرکت را به فال نیک گرفت.

به گزارش شفا آنلاین: وی، فعالیت‌های حوزه بهداشت و درمان در سالی که گذشت را غرورآفرین توصیف کرد و ادامه داد: به رغم محدودیت منابع، اهتمام شما موجب شد نه‌تنها خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه بر زمین نماند، بلکه با حسن تدبیر اقدامات بی‌نظیری در کارنامه درخشان دانشگاه ثبت شد.

زالی از راه‌اندازی ۱۰ مرکز سلامت روان اجتماعی، بسط و گسترش دیده‌وری سلامت و توسعه مراکز غربالگری روده بزرگ خبر داد و گفت: جریان خدمت‌رسانی به مردم با قوت بیشتر در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی خطاب به حاضرین در جلسه افزود: زحمات شما که مزین به تعهد سازمانی است، ستودنی و قابل احترام است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از تلاش‌های مجموعه بهداشت و درمان دانشگاه در راستای تکریم مراجعان و زدودن آلام بیماران قدردانی کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با ارائه بالاترین خدمت به جمعیت تحت پوشش در بیشترین وسعت جغرافیایی استان تهران، با کیفیت ترین خدمات بهداشتی و درمانی را در دستور کار دارد.

پوشش ۱۰۲ درصدی غربالگری سلامت در دانشگاه

وی به اجرای فرایند بزرگ و ملی پوشش همگانی سلامت توسط تیم‌های بهداشتی دانشگاه اشاره کرد و توضیح داد: در برنامه پویش غربالگری دیابت و پرفشاری خون از مرز ۱۰۲ درصد غربالگری عبور کردیم به عبارتی در طرح ملی پوشش همگانی سلامت نه تنها به اهداف تعیین شده و پوشش حداکثری دست‌یافتیم بلکه با افتخار آمارها بیانگر این مهم هستند که از مرز هدف نیز خدمات فراتری ارائه داده‌ایم.

زالی با اشاره به اینکه جمعیت دو میلیون و ۵۱۰ هزارنفری، جمعیت هدف طرح پوشش ملی پوشش همگانی سلامت بود، خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در این طرح ضمن غربالگری جمعیتی بالغ بر دو میلیون و ۵۸۰ هزار نفر، خدمات شایسته‌ای ارائه داد.

وی با بیان اینکه ۸۶۰ هزار مورد غربالگری توسط مرکز بهداشت شمال تهران و ۶۷۰ نمونه در مرکز بهداشت شرق در پویش ملی سلامت به ثبت رسیده است، خاطرنشان کرد: بالاترین قدر مطلق مشارکت با ۱۰۹ درصد نیز متعلق به شبکه بهداشت و درمان پیشوا است.

۱۵۳ هزار بازدید کارشناسی از اصناف و تولیدی‌ها، ۲۸۶ هزار نمونه‌گیری غربالگری سرطان دهانه رحم، صدور ۱۱ هزار غربالگری نوزادان، تنها در بازه زمانی ۹ ماهه سال ۱۴۰۲ بخشی از خدمات حوزه بهداشت بود که زالی به آن اشاره کرد و افزود: این عددها با اضافه‌شدن آمار سه ماهه آخر سال به مراتب بزرگ‌تر خواهد شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: ۳۱ هزار خدمت در حوزه پیشگیری و درمان هاری، شنوایی سنجی و غربالگری ۷۵ هزار کودک، ۸۵۰ هزار بسته خدمتی به زنان باردار تنها گوشه‌ای از خدمات پرافتخار حوزه بهداشت دانشگاه است؛ بدیهی است این جریان خدمت رسانی به مردم با قوت بیشتر در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی از راه‌اندازی ۱۰ مرکز سراج (مراکز سلامت روان اجتماعی جامعه‌نگر)، بسط و گسترش دیده‌وری سلامت و توسعه مراکز غربالگری روده بزرگ خبر داد و از تلاش‌های مدیران و همکاران حوزه بهداشت در تمامی بخش‌های شهری و روستایی دانشگاه قدردانی کرد.

توسعه و ارتقای چشمگیر شاخص‌های درمانی

زالی با بیان اینکه کارنامه حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در سال ۱۴۰۲ بسیار درخشان است، ادامه داد: همکاران حوزه درمان در سالی که گذشت میزبان مراجعانی از سراسر کشور و حتی سایر کشورها بودند به طوری که شاخص‌های درمانی به شکل چشمگیری توسعه و ارتقا یافت.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: فعالیت مترون‌ها، رؤسای بیمارستان‌ها و بخش‌ها، مدیران و معاونان درمان بسیار درخشان است.

زالی، یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین مسئولیت‌ها در حوزه اجرایی درمان را مسئولیت پذیرش اداره بیمارستان عنوان کرد و گفت: شخصیت چندوجهی بیمارستان‌ها خصوصاً در مراکز آموزشی، درمانی و بهداشتی کار بسیار دشواری است.

وی با اشاره به اینکه مراکز درمانی دانشگاه در تعطیلات نوروز نیز همانند سنوات قبل با قوت، خدمت با کیفیت به مردم را در دستور کار دارند، ادامه داد: معمولاً الگوهای بستری در روزهای پایانی سال تغییر خواهد کرد و بیمارانی که ماندگاری طولانی‌تری برای درمان در بیمارستان دارند، مهمانان بیمارستان در واپسین روزهای سال هستند.

زالی از ثبت رکورد اشغال تخت در بیمارستان‌های دانشگاه (تا پایان آذر ۱۴۰۲) خبر داد و گفت: مجموع متوسط اشغال تخت بیمارستانی در ۹ ماه سال جاری ۷۷.۳ درصد ثبت شده است، در بخش‌های مراقبت ویژه با اضافه شدن تخت‌های اکسترا این عدد به ۱۱۰ می‌رسد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: به رغم اینکه سخت‌ترین بیماران (به لحاظ نحوه روند درمان) به مراکز بیمارستانی دانشگاه مراجعه می‌کنند، همچنان ثبت عدد ۴.۸ اقامت در روز عدد بسیار مطلوبی است، این در شرایطی است که در سال‌های گذشته این عدد به بیش ۷ تا ۸ روز اقامت می‌رسید.

وی، توانمندی تیم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در زمینه کاهش زمان درمان بیماران خصوصاً بیماران سخت را یادآور شد.

ثبت ۱۵۴ هزار مورد جراحی ماژول، پذیرش و درمان یک میلیون مراجعه در اورژانس، عبور از مرز ۱۸۳ هزار مورد بستری تا پایان آذر ۱۴۰۲ توسط تیم درمانی دانشگاه، بخش دیگری از سخنان زالی را به خود اختصاص داد.

وی افزود: در ۹ ماهه اول سال، ثبت سه میلیون و ۷۰۰ هزار خدمت پاراکلینیکی در کشور و منطقه توسط دانشگاه بی‌نظیر است.

زالی ادامه داد: به رغم چالش‌های کمبود تیم سرمایه انسانی و محدودیت منابع در سال ۱۴۰۲ حوزه درمان دانشگاه در درآمدهای اختصاصی شاهد رشد ۵۳.۲ درصدی بوده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان اظهار امیدواری کرد؛ در آستانه بهار طبیعت و بهار قرآن، ضمن بهره‌مندی از فیوضات این ماه مبارک، سالی توأمان با شادکامی و موفقیت برای مردم کشور و خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیش‌رو داشته باشیم./مهر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: