کد خبر: ۳۴۱۰۴۶
تاریخ انتشار: ۱۱:۲۹ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 11
امحاء هریک از داروهای بلااستفاده و تاریخ گذشته حتما باید به صورت اصولی انجام شود، امحاء غیراصولی برخی از داروها باعث ایجاد آسیب به طبیعت و حتی به مخاطره افتادن سلامت انسان می‌شود.
شفا آنلاین>سلامت> دکتر راضیه کشاورز ملکی با تاکید بر اینکه امحاء داروهای بلااستفاده و تاریخ گذشته باید اصولی باشد، عنوان کرد. برای جلوگیری از مصرف این مواد توسط کودکان، حیوانات خانگی یا دیگر افراد، به محض اینکه مورد نیاز نباشند. باید سریعاً از طریق فاضلاب دور ریخته شوند.

به گزارش شفا آنلاین:  وی افزود: داروهای غیر مخدر مجاز به امحاء از طریق فاضلاب شامل داروهایی مثل شکل مقعدی دیازپام و متیل فنیدیت هستند. داروهای مخدر مجاز به امحاء از طریق فاضلاب نیز شامل نورفین، فنتانیل، هیدروکودون، هیدرومورفون، مپریدین، متادون، مورفین، اکسی کودون، اکسی مورفون هستند.

سرپرست گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت تصریح کرد. شربت متادون که برای درمان نگهدارنده اعتیاد به مواد مخدر توسط پزشک تجویز می‌شود. بسیار خطرناک است و به هیچ عنوان نباید این دارو را در یخچال و در دسترس کودکان و یا در ظروف مخصوص فرآورده‌های خوراکی و نوشیدنی مثل بطری نوشابه نگهداری کرد. چراکه ممکن است به اشتباه خورده شود و منجر به مرگ شود. برای امحاء این دارو نیز باید آن را در فاضلاب ریخته و بطری پس از آبکشی دور انداخته شود.

از طریق معمول و سطل زباله منزل

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی در مورد داروهای بلااستفاده و قابل دور ریختن در صورتیکه برچسب دارو، روش خاصی را برای دور ریختن و امحای دارو توصیه نکرده باشد. توضیح داد: در صورتی که دارویی در لیست داروهای قابل دور ریختن از طریق فاضلاب (مثل بنزودیازپین‌ها و مخدرها) قرار نداشته باشد.

توصیه می‌شود داروها از طریق معمول و سطل زباله منزل با رعایت مواردی دور ریخته و امحاء شود. از جمله اینکه داروها بدون خرد کردن قرص‌ها و کپسول‌ها، از بسته بندی اصلی خارج و با مواد ناخوشایندی مانند تفاله چای یا قهوه مخلوط شود. مخلوط در کیسه پلاستیکی در بسته قرار گرفته. سپس داخل سطل زباله انداخته شود.

سرپرست گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع رسانی فرآورده‌های سلامت محور سازمان غذا ودارو افزود: مخلوط حاصل را می‌توان در قوطی حلبی خالی یا دیگر ظروف مشابه ریخته تا از نشت دارو یا ریختن آن به بیرون از سطل زباله جلوگیری شود. قبل از دور انداختن بطری خالی دارو، دستور مصرف روی آنرا برای جلوگیری از مصرف نابجا حتما باید مخدوش شود.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: