کد خبر: ۳۴۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 11
پیرو ارسال نامه انجمن علمی روانپزشکان ایران به ریاست‌جمهوری درخصوص کیفیت فعالیت‌های آموزشی و حضور دانشجویان دستیاری پزشکی در بیمارستان‌ها، موضوع معضلات دوره دستیاری پزشکی در جلسه‌ای با حضور کارشناسان و مسئولان دولتی مورد بررسی قرار گرفت.
شفا آنلاین>سلامت>در نشست با موضوع موضوع معضلات دوره دستیاری پزشکی که در مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری برگزار شد، از سوی نمایندگان نهادهای مختلف ازجمله انجمن علمی روانپزشکان ایران و شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دولت، پیشنهاداتی برای رفع مشکلات دانشجویان دستیاری پزشکی ارائه شد.
 

تأکید رئیس‌جمهور مایه امیدواری است

به گزارش شفا آنلاین:  دکتر سیدوحید شریعت، روانپزشک و رئیس انجمن علمی روانپزشکان ایران گفت: در ابتدا امید نداشتیم که ارسال نامه به دولت به نتیجه برسد اما توجه به آن از سوی رئیس‌جمهور مایه امیدواری شد.
وی با بیان اینکه حل این مشکل هم فقط از دست رئیس‌جمهور برمی‌آید، تصریح کرد: دانشجویان دوره دستیاری پزشکی باید بیمه شوند و فعالیت آنها در بیمارستان باید جزو سابقه کاری آنها محسوب شود و این افراد باید از حداقل دستمزدها نیز بهره‌مند شوند.
دکتر شریعت تأکید کرد: البته این موضوع هزینه هم دارد اما منافع آن به مراتب بیشتر است، سطح ناامیدی در میان دانشجویان دوره دستیاری پزشکی جدی است.
 
جدیت رئیس‌جمهور برای رفع مشکلات دانشجویان دستیاری پزشکی
دکتر قانعی، معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک نیز طی سخنانی در این نشست تأکید کرد: اگر این مشکل جدی گرفته نمی‌شد، رئیس‌جمهور آن را برای بررسی‌ بیشتر ارجاع نمی‌داد.
وی افزود: موضوع مشکلات و حقوق دانشجویان دستیاری پزشکی پیش‌تر از سوی وزیر بهداشت به دولت ارجاع داده شد، اما از دستور کار کمیسیون برنامه و بودجه خارج شده و به نتیجه نرسیده است.
 
مشکل معیشت و فشار کاری بسیار بالا، عمده‌ترین چالش‌ دستیاران پزشکی
دکتر جلیلوند، پژوهشگر حوزه سلامت، وجود فشار کار بالا را یکی از اصلی‌ترین مشکلات دانشجویان دوره دستیاری پزشکی عنوان کرد و گفت: بحث حقوق و دستمزد یکی از مشکلات دانشجویان است و مشکل جدی‌تر فشار کاری بسیار بالا روی رزیدنت‌هاست که باعث اختلالات خواب و رفتاری در آنها شده است. تنها راه‌حل کاهش تعداد بیماران ارجاعی به رزیدنت‌هاست.دکتر عسگریان از ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی هم اعلام کرد: در بحث فشار کاری، میانگین ساعت کاری رزیدنت‌ها در اروپا ۱۹۲ ساعت در ماه است اما تحقیقات میدانی ما نشان می‌دهد این میانگین در ایران ۳۵۰ ساعت است. به عنوان مثال میانگین حضور دستیاران پزشکی در دوره رادیولوژی ۳۰۶ ساعت، داخلی ۳۸۶ ساعت و جراحی ۵۴۰ ساعت است.وی گفت: طبق استانداردهای شورای گسترش آموزش عالی کشور باید تعداد تخت‌های آموزشی به ازای هر دانشجو ۴.۲ واحد باشد اما این رقم در حال حاضر ۱۴ تخت است.
دکتر فرهاد ادهمی مقدم، مسئول آموزش علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی، مشکل دوره دستیاری پزشکی را تحمیل کار زیاد و دریافتی کم دانشجویان دانست و یادآور شد: دستیاران پزشکی هم با مشکل معیشت مواجه هستند و هم فشار کاری زیادی را متحمل می‌شوند که این مسائل دو راهکار جدا می‌خواهد.
در ادامه خانم دکتر شهرزاد، عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات گفت: ما در این حوزه با خلأ پژوهش‌های اجتماعی مواجه هستیم و شکل مواجهه با این موضوع تاکنون مقطعی بوده است. در میان دانشجویان دوره دستیاری پزشکی با چالش تعلق به وطن و هویت شغلی مواجه هستیم و این مسأله به بازنمایی رسانه‌ای نیاز دارد.
داریوش شیوایی، دارنده مدال طلای انفرادی هفتمین المپیاد علمی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور طی سخنانی اظهار داشت: افزایش ظرفیت راه‌حل خوبی است که می‌تواند فشار کاری را از روی رزیدنت‌ها بردارد اما یک مشکل دیگر این است که آیا رزیدنت‌ها نیروی کار هستند یا دانشجوی در حال تحصیل. این دوگانگی به خاطر ادغام آموزش پزشکی با موضوع ارائه درمان است و باید در این زمینه تصمیم‌گیری شود.
 
همکاری مراجع بالاتر برای حل مشکلات
دکتر فریدون نوریخواه، رئیس مرکز بودجه و پالایش عملکرد وزارت بهداشت، که در این جلسه به عنوان نماینده این وزارتخانه حضور داشت، گفت: حدود ۶ سال است که دغدغه رزیدنت‌ها و دستیاران پزشکی مطرح است و مطالبات آنها شامل احترام شغلی، خستگی فیزیکی و مسائل اقتصادی است.
وی گفت: البته خیلی از دغدغه‌ها پولی نیست و حتی دانشجویان این مقطع در موضوع تعهدنامه محضری خود هم با مشکل مواجه هستند.
دکتر باقری‌فر، معاون آموزشی وزارت بهداشت، در ادامه این نشست طی سخنانی اظهار داشت: امکان حل برخی از مشکلات از سوی وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها وجود دارد اما برخی مشکلات هم باید از سوی مراجع بالاتر حل شود.وی افزود: تا پیش از روی کار آمدن دولت کنونی حقوق پرداختی به دستیاران پزشکی ۲ میلیون تومان بود که این رقم به ۸ میلیون تومان و بعد، ۱۱ میلیون تومان افزایش یافت و قرار است سال آینده هم با افزایش سقف کارانه دانشجویان دستیاری پزشکی از یک سو و تخصیص سه تا ۴ میلیون تومان کمک هزینه بیشتر برای آنها، حقوق این افراد به ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان افزایش یابد.باقری‌فر تأکید کرد: ما باید نظارت را افزایش دهیم و از تحمیل کار بیشتر به دستیاران پزشکی جلوگیری کنیم.
 
باید برای دانشجویان دستیاری ساعت کاری تعیین شود
در پایان این نشست، دکتر قانعی، معاون مرکز بررسی‌های استراتژیک گفت: باید موضوع دستمزد دستیاران پزشکی به صورت ویژه از سوی دولت مورد بررسی قرار گرفته و در وزارت بهداشت هم باید مسأله درمان از مسأله آموزش جدا شود.
وی افزود: اینکه کلیه مسئولیت درمانی در بیمارستان‌ها به دستیاران پزشکی سپرده شود، مبنای قانونی ندارد و باید یک نظام پایش و ارزیابی دقیق ایجاد کنیم و برای دانشجویان دستیاری ساعت کاری تعیین شود. ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که موضوع دستیاری پزشکی ماهیتی چندگانه دارد و دانشجویان این دوره، هم باید از مزایای تحصیل رایگان برخوردار شوند و هم از مزایای شغلی و دستمزد بهره ببرند.
قانعی با اشاره اینکه دانشجویان دستیاری پزشکی باید از مزیت «بیمه مسئولیت» بهره‌مند شوند، گفت: وزارت بهداشت باید به جای استفاده بیش از حد از این دانشجویان و تحمیل فشار کاری به آنها، در صورت نیاز پزشکان و نیروی درمانی بیشتری استخدام کند./ابران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: