کد خبر: ۳۴۱۰۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۰۰ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 11
براساس گزارش های منتشر شده، فقر تاثیر مستقیمی بر تصادفات راهنمایی و رانندگی دارد کمااینکه رئیس پلیس سابق راهنمایی رانندگی تهران بزرگ نیز اعلام کرده که سهم فقرا در آمار تصادفات خودرویی بسیار بیشتر از سایر طیف هاست.
شفا آنلاین>جامعه>سال گذشته در فصلنامه علمی «راهور»، گزارشی منتشر شد که نویسندگان آن یکی از عوامل تصادفات ایران یعنی شاخص‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی را -که تاکنون کمتر بدان پرداخته شده- مورد بررسی قرار داده‌اند که مهم‌ترین نتایج این پژوهش در گزارش پیش‌رو قابل مطالعه است.

به گزارش شفا آنلاین: به استناد یافته‌های محققان، در دوره بلندمدت با افزایش شاخص‌های نرخ تورم، نرخ مشارکت نیروی کار و بالا رفتن سرانه تولید ناخالص داخلی، تلفات ناشی از تصادفات افزایش داشته، اما با افزایش تعداد پایگاه‌های اورژانس از تلفات تصادفات کاسته شده است.

براساس این پژوهش با افزایش نرخ تورم، تلفات تصادفات افزایش یافته است بر اساس یافته‌های پژوهش با افزایش نرخ تورم، تلفات تصادفات افزایش یافته است. به لحاظ نظری، هم برخی پژوهشگران معتقدند، با کاهش یا افت شاخص‌های توسعه همچون بالا رفتن نرخ تورم آسیب‌های اجتماعی افزایش می‌یابد زیرا افزایش نرخ بیکاری و تورم، پریشانی روانشناختی را افزایش می‌دهد و آسیب‌های اجتماعی را افزایش داده و برتصادفات رانندگی تاثیر گذار است.

 ارتباط توسعهنیافتگی با تصادفات

این گزارش همچنین به نکته کلیدی دیگری هم اشاره می کند که کمتر به آن توجه شده است. در متن یاد شده آمده است؛  کسانی که درآمد پایین دارند و فقیر هستند، نوع وسیله نقلیه‌ای که در اختیار دارند و میزان ساعات کاری که با استفاده از ماشین برای تهیه مخارج زندگی می‌کنند، زیاد است و همین امر خطر تصادفات را افزایش می‌دهد. با فرض ثابت بودن دستمزدها، افزایش تورم منجر به کاهش قدرت خرید افراد و افزایش هزینه زندگی آن‌ها می‌شود. در چنین وضعی، افراد قادر به حفظ استاندارد زندگی خود در سطحی همانند قبل از افزایش تورم نیستند، این امر توان افراد در تامین هزینه‌های لازم برای کسب رضایت در تامین سلامت و بهداشت را کاهش می‌دهد.

به زبان ساده، کسانی که درآمد پایین دارند و فقیر هستند، نوع وسیله نقلیه‌ای که در اختیار دارند و میزان ساعات کاری که با استفاده از ماشین برای تهیه مخارج زندگی می‌کنند، زیاد است و همین امر خطر تصادفات را افزایش می‌دهدبا کاهش درآمد ممکن است وسایل نقلیه جدید کمتری خریداری شود و وسایل نقلیه قدیمی‌تر مدت بیشتری در حال استفاده بمانند. ممکن است هزینه کمتری برای تعمیر و نگهداری خودرو یا ویژگی‌های ایمنی در وسایل نقلیه صرف شود. همچنین دولت‌ها ممکن است کمتر در مهندسی ایمنی راه سرمایه‌گذاری کنند.

در همین خصوص سرهنگ سید هادی هاشمی، رئیس پلیس سابق راهنمایی رانندگی تهران بزرگ نیز چند روز قبل گفته بود: «در رانندگی اصلی بنام تک تکلیفی داریم که افراد درحین رانندگی فقط باید به رانندگی توجه کنند ولی این فشارهای اقتصادی مختلف و مشکلات کمر شکن زندگی نمی‌گذارند ذهن راننده تک تکلیفی باشد و ذهن او را مشغول می‌کند، لذا درتصمیم‌گیری پریشانی دارد و رانندگی انتهاری می‌کند. مشکل ما زمینه اقتصادی کشور است، قالب کسانی که در تصادفات مرتکب تخلف می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند دهک‌های پایین جامعه هستند که فشارهای اقتصادی فراوان در زندگی خود دارند نه اینکه در دهک‌های بالا تخلف نباشد آنها نیز تخلف می‌کنند ولی اگر درصد بگیریم میزان تخلفات آنها بسیار کمتر از دهک‌های پایین جامعه است، چون آنها یک آرامش فکری دارند که دهک‌های پایین آن آرامش را ندارند.»

اما اینها تنها اظهار نظرها در مورد ارتباط بین فقر و تصادفات رانندگی نیست. دکتر پیمان سلامتی، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز چند ماه قبل گفته بود: طبق نظریه، مازلو (Maslow)  نیازهای انسانی سلسله مراتبی بوده و برای آنکه توانایی های بالقوه انسان به شکوفایی برسند، لازم است تا نیازهای انسان از پایین هرم به سمت نوک آن مرحله به مرحله تامین شوند. پس می توان استدلال کرد که در جامعه ای که مردم به سختی درگیر حوایج اولیه زندگی و احساس عدم امنیت شغلی و مالی هستند احترام به قانون و حقوق شهروندی حین رانندگی که در سطوح بالاتر این هرم قرار دارند، نادیده گرفته می شوند.

وی همچنین مدعی شده بود برای اجتناب از افزایش حوادث رانندگی نیاز داریم تا از خودروها و جاده های مناسب استفاده کنیم در حالی که همه می دانیم که گسترش فقر در جامعه ایرانی باعث شده تا مردم توان مالی لازم جهت تهیه خودروهای باکیفیت را نداشته باشند. آثار روانی فقر در تصادفات رانندگی

سرهنگ ایوب شرافتی کارشناس راهنمایی و رانندگی نیز با تایید این نظریه می گوید: این معادله چیز عجیب و غریبی نیست. یعنی فقر احتمال بروز تصادفات راهنمایی و رانندگی را افزایش می دهد.

وی با ذکر اینکه این رابطه را می توان در دو شاخصه تاثیر فقر بر خرید وسیله نقلیه و آرامش روحی و روانی راننده گان بررسی کرد به «آرمان امروز» می گوید: اولا فقر و نداری باعث می شود یک شهروند نتواند خودرویی ایمن و استاندارد بخرد. حتی بسیاری از شهروندان از سر نداری مجبور به خرید خودروهای مستهلک و از رده خارجی است در حالیکه در اکثر کشورهای دنیا، خودروها سن مفیدی دارند که بعد از آن حق تردد در سطح شهر و جاده ها را ندارند.

شرافتی در ادامه می گوید: با این حال در ایران، کشنده «ماک» با ۶۰ سال عمر هنوز در سطح جاده های ما در تردد است و فقط کافی است معاینه فنی بگیرد تا بتواند به فعالیت خود ادامه دهد. اما کدام معاینه فنی؟ اما ماجرا به همین جا ختم نمی شود. فردی که از تمکن چندانی برخوردار نیست، با توجه به گرانی قابل تامل هزینه های تعمیرات خودرو وقتی مثلا لاستیک ماشینش صاف می شود یا مثلا چراغش خراب می شود، چندان تلاشی برای درست کردن و تعویض آنها نمی کند و می گوید؛ حالا با همین وضعیت سر می کنیم تا وضعمان بهتر شود.

شرافتی همچنین به آثار روحی  و روانی فقر در تصادفات رانندگی نیز اشاره کرده و می گوید: از سویی راننده یکی از مهمترین مولفه های رانندگی است. وقتی این راننده آرامش روحی نداشته باشد و مثلا دایم به فکر اجاره خانه و قسط و چالش های محل کار و… باشد، نمی تواند روی رانندگی اش تمرکز کند و همین مساله باعث افزایش آمار تصادفات می شود. برای همین بارها این موضوع به مسولان گزارش شده است که امیدواریم ریاست جدید راهنمایی و رانندگی فکری برای این مساله بکند./آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: