کد خبر: ۳۴۱۰۱۹
تاریخ انتشار: ۱۶:۱۵ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 11
برابر قانون فرانسه، به پزشکانی که مدرکشان در کشوری خارج از اتحادیه اروپا صادر شده باشد، اجازه طبابت داده نمی‌شود، حتی اگر فرانسوی باشند.

شفا آنلاین>سلامت>نخست وزیر فرانسه می‌گوید در اجرای سیاست‌های راهبردی جدید رئیس جمهوری، امانوئل ماکرون، فردی را در دولت مسئول پی‌گیری جذب پزشکان خارجی می‌کند.

به گزارش شفا آنلاین: نخست وزیر جدید فرانسه همچنین گفته است: «ما باید راه‌هایی برای بازگرداندن جوانان فرانسوی خودمان که برای ادامه تحصیل به خارج از کشور رفته‌اند، پیدا کنیم.»

گابریل آتال این راهبرد جدید دولتش را روز سه‌شنبه، یعنی دو هفته پس از اعلام ماکرون بیان کرد. ماکرون در میان سخنان خود درباره مسائل مختلف کشور به ویژه راجع به طرح جنجالی خود برای اصلاح قانون مهاجرت، به کمبود شدید پزشک در کشور اشاره کرده و گفته بود دولتش تسهیلاتی را برای جذب پزشکان خارجی در نظر گرفته است.

رئیس دولت فرانسه همچنین تصریح کرد که کار افزایش دستیاران از ۶ هزار به ۱۰ هزار نفر را تسریع می‌کند تا پزشکان بتوانند وقت خود را بیشتر به بیماران اختصاص دهند تا به انجام تشریفات اداری. او چنین برآورد کرد که با این کار زمان برای ۲.۵ میلیون ویزیت بیماران در سال آزاد می‌شود.

برابر قانون فرانسه، به پزشکانی که مدرکشان در کشوری خارج از اتحادیه اروپا صادر شده باشد، اجازه طبابت داده نمی‌شود، حتی اگر فرانسوی باشند.

برای این افراد هر سال آزمونی برگزار می‌شود که در صورت موفقیت در آن می‌توانند مجوز طبابت بگیرند. بر پایه قانون فعلی فرانسه، هر فرد تنها می‌تواند دو بار در این آزمون شرکت کند. این آزمون پزشکی برای پناهندگان متفاوت است. داوطلبان علاوه بر دانش پزشکی، از نظر زبان فرانسه هم باید در سطحی پذیرفتنی باشند.

سیاست جذب پزشکان خارجی مورد نظر دولت فرانسه، به صورت کلی اعلام شده و هنوز جزئیات و زمان اجرایی شدن آن معلوم نیست. همچنین دولت فرانسه هنوز اعلام نکرده که آیا در قوانین مجود برای معادل‌سازی مدرک پزشکان هم بازنگری خواهد شد یا نه.

در فرانسه از مجموع ۳۰۰ هزار پزشک دارای شماره نظام پزشکی، بیش از ۲۵ هزار نفر خارجی، اعم از اروپایی و غیر اروپایی هستند.

روند تسهیل مجوز قانونی مربوط به کسانی است که مدرک خود را از کشوری غیر عضو اتحادیه اروپا گرفته و در نظام پزشکی ثبت نام نشده‌اند.

این افراد عمدتاً از شمال آفریقا آمده‌اند و بعضا در بیمارستان‌ها زیر نظر پزشک دیگری کار می‌کنند. به گفته نهادهای صنفی، در میان ۴۵ هزار و ۵۰۰ پزشک شاغل در بیمارستان‌های فرانسه، بین ۴ تا ۵ هزار نفرشا از این افراد هستند.

با این حال، چون پزشکان خارجی شاغل با حقوق اندکی در بیمارستان‌ها کار می‌کنند، کار بیمارستان به وجود آنها وابسته شده است. روزنامه لوفیگارو نوشت که رؤسای چندین بیمارستان در استان ایل دوفرانس به مرکزیت پاریس هشدار داده‌اند که بدون این پزشکان خارجی، آنها مجبور خواهند شد خدمات خود را تعطیل کنند.

انتقاد محافظه کاران

با آن که فرانسه در حال حاضر از کمبود شدید پزشک به ویژه در مناطق روستایی رنج می‌برد، اعلام سیاست جذب پزشکان خارجی، انتقاد برخی محافل محافظه‌کار در سپهر سیاسی فرانسه را برانگیخته است.

روزنامه دست راستی لوفیگارو روز پنج‌شنبه نوشت که دولت به حد کافی از پزشکان خارجی که در سیستم مشغول به کار هستند، استفاده نکرده است.

یانیک نودر، نماینده مجلس فرانسه از حزب جمهوری‌خواهان که گزارش پارلمانی در مورد تقویت دسترسی شهروندان به مراقبت‌های بهداشتی را در نوامبر گذشته نوشت، می‌گوید از سخنان گابریل آتال در روز سه‌شنبه «متعجب» شده است زیرا پزشکان خارجی به ندرت به مناطق روستایی می‌روند، در حالی که در آن مناطق بیش از همه نیاز به پزشک عمومی وجود دارد. آنها بیشتر در بیمارستان‌های شهرهای بزرگ هستند و تنها ۳۰ تا ۴۰ درصد پست‌های خالی در این مراکز را پر می‌کنند.

نودر در زمینه مهاجرت پزشکان فرانسوی نیز گفته متاسف است از این که دولت به جای ساده کردن دوره آموزشی برای پزشکان جوان فرانسوی، اولویت را به خارجی‌ها می‌دهد.

لوفیگارو از قول او نوشت: «ما هیچ کاری برای اطمینان از اینکه دانشجویان فرانسوی خودمان که برای تحصیل به خارج رفته‌اند در فرانسه بمانند، انجام نمی‌دهیم.»

بیشتر کارشناسان فرانسوی مهم‌ترین دلیل افت آمار پزشکان را عدم موفقیت و ترک تحصیل بسیاری از دانشجویان سال اول پزشکی در سال‌های دهه ۱۹۹۰ می‌دانند. / یورونیوز


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: