کد خبر: ۳۴۰۹۷۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 10
انجمن داروسازان استان همچنان از کمبود انسولین نوومیکس خبر می دهد و مردم هم گله مند هستند، دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز وعده توزیع تا 10 هزار مورد از این دارو طی این هفته و هفته آینده و کاهش التهاب را داد
شفا آنلاین>سلامت>در حالی که رئیس انجمن داروسازان استان اعلام می کند که انسولین نوومیکس با کمبود شدید مواجه شده و توزیع آن قطره چکانی است و البته بررسی میدانی ما در بازار داروی مشهد هم موید این ماجراست اما مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام می کنند که کمبود انسولین نوومیکس چندان محسوس نیست! این در حالی است که بررسی های ما از برخی داروخانه های سطح شهر نشان می داد که این دارو در اکثر داروخانه ها نیز موجود نبود. 

به گزارش شفا آنلاین: از سوی دیگر مسئولان دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای اطلاع از موجودی این دارو در داروخانه ها تماس با سامانه 190 را پیشنهاد می کنند؛ سامانه ای که با وجود تماس های مکرر ما در طی یک ساعت همچنان مشغول بود و امکان ارتباط با سامانه فراهم نشد! به گزارش «خراسان رضوی»، «داد دیابتی ها از نایابی انسولین نوومیکس»؛ عنوان گزارشی بود که روزنامه خراسان در سوم اسفند سال جاری آن را منتشر کرد که در آن علاوه بر این که برخی از داروخانه های سطح شهر ادعا می کردند بازار این دارو با کمبود شدیدی مواجه شده است، رئیس انجمن داروسازان نیز اظهار کرده بود که «انسولین نوومیکس 2 تا 3 ماه است که با کمبود شدید مواجه شده است.»
 
چرخه معیوب مالی دلیل بروز کمبودها
برای بررسی مجدد وضعیت این دارو با توجه به ادامه گلایه های برخی شهروندان، با سیدعلی جعفری نژاد، رئیس انجمن داروسازان استان گفت و گو می کنیم که وی در پاسخ به «خراسان رضوی» می گوید: به شدت کمبود داریم. این دارو توزیع می شود اما خیلی کم و قطره چکانی. وی می افزاید: درحال حاضر تعداد زیادی از اقلام دارویی دچار کمبود و کسری است، مشکل فقط نوومیکس نیست آن قدر کسری ها زیاد است که ما  برای یک قلم پیگیری نمی کنیم، ما از طریق سازمان های دیگر هم پیگیری می کنیم که آن ها هم فشار بیاورند، اما این یک چرخه است که کارش را درست انجام نمی دهد و منجر به این کمبودها می شود. وی ادامه می دهد: داروهای شیمی درمانی با کمبود مواجه است که برای بیماران شیمی درمانی حیاتی است. داروی آلبومین که در بیماران پیوندی استفاده می شود، موجود نیست.  همچنین درباره یک سری داروهای عمومی نیز همیشه کمبود وجود دارد. جعفری نژاد تصریح می کند: البته طبیعی است، دولت پول بیمه ها را نمی دهد، بیمه ها پول داروخانه ها و شرکت ها را نمی دهند، شرکت ها پول تامین کننده را نمی توانند بدهند و تامین کننده هم نمی تواند دارو تولید یا وارد کند. متاسفانه به دلیل چرخه مالی است که چنین اتفاقی می افتد.
 
بین 8 تا 10 هزار انسولین نوومیکس آماده توزیع است
اما علی اصغر اسماعیل زاده، مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد درخصوص وضعیت کمبود انسولین نوومیکس در بازار با اشاره به وارداتی بودن این دارو به «خراسان رضوی» می گوید: نوومیکس در حال حاضر جایگزینی ندارد و کمبود آن کشوری است و مختص استان نیست، اما این کمبود چندان محسوس نیست. وی می افزاید: بر اساس مقایسه آمار، توزیع در سال گذشته با امسال چندان فاصله ای ندارد. میزان توزیع ممکن است ماهانه 4 تا 5 هزار عدد در کل استان نسبت به سال گذشته کمتر باشد. اسماعیل زاده ادامه می دهد: بین میزان سهمیه و سرانه جمعیت استان تناسب تاحدودی برقراراست، اما استان و شهر مشهد به دلیل وجود متخصصان ماهر به گونه ای است که گردشگران سلامت از سایر کشورها و استان ها برای درمان به مشهد مراجعه و به تبع همین موضوع داروی خود را هم از این جا تهیه می کنند، ما به همین دلیل دچار کمبود می شویم. وی درپاسخ به این سوال که آیا سازمان غذا و دارو سهمیه استان را افزایش داده است یا خیر؟ می گوید: خیر، پیگیری های زیادی هم کردیم. وی با اشاره به جمعیت زائران و اتباع خارجی در استان می افزاید: پیگیری جدی کردیم که این آمار لحاظ شود. از طریق استانداری نیز در حال رایزنی این مسئله هستند. وی در پاسخ به این سوال که این دارو با چه میزانی توزیع خواهد شد؟ بیان می کند: در حال حاضر آمار ندارم، اما در بازه زمانی نیمه بهمن تا نیمه اسفند 35 هزار عدد از این دارو توزیع شده است. این داروها طی ماه بخش به بخش برایمان می آید. هم اکنون بین 8 تا 10هزار از این دارو آماده توزیع است که آماده سازی آن را انجام می دهیم. بخش دیگری هم آماده است که در هفته آینده برنامه توزیع آن شروع می شود. بنابراین مقداری از التهاب کمتر می شود.
 
تماس با سامانه 190 در صورت کمبود دارو
مدیر نظارت بر امور دارو و فراورده های تحت کنترل دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اشاره خبرنگار خراسان به این که علاوه بر برخی از داروخانه های سطح شهر، رئیس انجمن داروسازان استان  هم صحبت از کمبود شدید این دارو می کند در حالی که شما اشاره به کمبودی می کنید که چندان محسوس نیست، می گوید: متولی توزیع دارو و نظارت بر عرضه دارو، مدیریت دارو در استان است. یک زمانی کمبود حاد و شدید است؛ یعنی دارویی که تابه حال در اختیار ما می گذاشتند، یک باره نصف می شود که چنین چیزی نیست. میزانی که در ماه قبل می گرفتیم نسبت به این ماه خیلی فاصله ای ندارد، اما همان مقدار کم شاید باعث شده مردم مراجعه کنند و در برخی داروخانه مشکل داشته باشند. اگر چه در برخی داروخانه ها ممکن است این دارو به اندازه کافی باشد، اما مردم دسترسی نداشته باشند. بنابراین سامانه 190 در اختیار مردم است که آن ها را راهنمایی خواهد کرد. برخی از شهروندان به دلیل نگرانی از فراهم نشدن دارو ممکن است داروی بیشتری تهیه کنند که منجر به کمبود کاذب شود. اسماعیل زاده درباره اظهارات رئیس انجمن داروسازان درباره کمبود اقلام دیگر دارویی برای بیماران شیمی درمانی و پیوندی بیان می کند: خیر، به اندازه کافی آن داروها  در مراکز درمانی موجود است. ما بر اساس عدد و رقم و چیزی که در اختیارمان هست، صحبت می کنیم. یک وقتی من مسئول NGO یا نهاد دیگری هستم و می گویم کمبود است، اما من صحبت از هزار داروخانه می کنم که تحت پوشش دانشگاه است. وی ادامه می دهد: نمی دانم ایشان بر اساس چه داده ای گفته اند که کمبود است چون به میزان کافی در حال حاضر در استان وجود دارد. /خراسان
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: