کد خبر: ۳۴۰۹۳۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 09
7توصیه علمی برای کاهش دردهای ناشی از آسیب‌های عضلانی انجام فعالیت‌های سنگین در خانه تکانی را بخوانید.
شفا آنلاین>سلامت>اگر در حال خانه‌تکانی هستید یا کمی زودتر خانه‌تکانی را شروع کرده‌اید و اکنون به پایان رسیده، ممکن است زانو، کمر و گردن‌تان بر اثر فعالیت‌های شدید و سنگین آسیب دیده باشد. افراد بسیاری هستند که این دردها را نادیده می‌گیرند و به متخصصان هم مراجعه نمی‌کنند. در این مطلب چند نکته کلی برای کمک به رفع یا کاهش درد در این نواحی وجود دارد که تا حدودی می‌تواند مشکلات ناشی از آسیب‌های خانه‌تکانی را برطرف کند.

 استراحت و یخ
به گزارش شفا آنلاین:استراحت دادن به ناحیه آسیب‌دیده و استفاده از یخ می‌تواند به کاهش التهاب و کاهش درد کمک کند. بسته‌های یخ را می‌توانید به‌مدت 15 تا 20 دقیقه چندین بار در روز استفاده کنید تا به تسکین درد کمک کند.

گرما درمانی
گرمادرمانی، مانند استفاده از پدگرم‌کننده یا حمام آب گرم هم می‌تواند به آرامش عضلات و بهبود جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده کمک کند. گرما می‌تواند به‌ویژه برای درد کمر و گردن مفید باشد.

داروهای مسکن
مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن یا استامینوفن که در هم خانه‌ای پیدا می‌شود، هم می‌توانند به کاهش درد و التهاب کمک کنند. با این حال، مهم است که مشکل خود را با پزشک داروخانه مطرح کنید و براساس دوز توصیه شده دارو بخورید. درصورت تداوم درد هم بهتر است به متخصص مراجعه کنید.

فیزیوتراپی
فیزیوتراپی می‌تواند برای تقویت ماهیچه‌ها، بهبود انعطاف‌پذیری و رسیدگی به مسائل زمینه‌ای که به درد کمک می‌کند، مفید باشد. یک فیزیوتراپیست می‌تواند تمرینات و تکنیک‌های شخصی را برای کمک به کاهش درد و جلوگیری از آسیب‌های بعدی ارائه دهد.

ارگونومی مناسب
حفظ وضعیت بدنی و ارگونومی مناسب در فعالیت‌های روزانه می‌تواند به جلوگیری از فشار بیشتر روی نواحی آسیب‌دیده کمک کند. استفاده از صندلی‌های نگهدارنده، تنظیم ایستگاه‌های کاری و بلند کردن صحیح اجسام می‌تواند خطر تشدید صدمات موجود را کاهش دهد.

ماساژ درمانی
ماساژ درمانی می‌تواند به کاهش تنش عضلانی، بهبود گردش خون و کاهش درد در نواحی آسیب‌دیده کمک کند. یک ماساژدرمانگر حرفه‌ای می‌تواند عضلات خاصی را هدف قرار دهد و فرد را از ناراحتی و درد خلاص کند.

ورزش و کشش
انجام تمرینات ورزشی مانند شنا، پیاده‌روی یا یوگا هم می‌تواند به بهبود قدرت، انعطاف‌پذیری و تحرک کلی کمک کند. تمرینات کششی همچنین می‌تواند به کاهش سفتی و درد در ناحیه گردن، کمر و زانو کمک کند.

توصیه علمی این است که درصورت بروز دردهای ادامه‌دار از پزشکان متخصص یا فیزیوتراپیست‌ها کمک بگیرید. این نکته مهم را هم فراموش نکنید که مُسکن‌ها ممکن است تسکین موقتی ایجاد کنند، پیگیری علت اصلی درد از طریق درمان و توانبخشی مناسب برای مدیریت طولانی‌مدت درد و پیشگیری از آسیب ضروری است.

تمیز کردن را از بالا شروع کنید
وقتی شروع به تمیز کردن یک اتاق از بالا به پایین می‌کنید، خطر کار اضافی را از بین می‌برید؛ زیرا گردوغبار از اجسام بالاتر، روی سطوح پایین می‌ریزد. تمیز کردن از چپ به راست هم توصیه می‌شود. از سوی دیگر به جای تمیز کردن نقطه‌ای، کل اتاق را تمیز کنید.

نقش مهم جاروبرقی
علاوه بر استفاده از جاروبرقی برای تمیز کردن سطوح، کفپوش‌ و موکت، می‌توانید برای تمیز کردن مکان‌‌های صعب‌العبور مانند بالا و پایین کابینت آشپزخانه هم از این وسیله استفاده کنید. وقتی نوبت به جاروبرقی کف‌ها رسید، این کار را در ردیف‌ها و سطوح بلند انجام دهید تا کارآمدتر تمیز شوند.

درد نشانه آسیب است
لاله حاکمی- متخصص طب ورزشی

به افرادی که دارای مشکلات و درد زانو هستند اما خانه‌تکانی پیش‌رو دارند توصیه می‌شود که با نشستن روی یک صندلی، سعی کنند عضلات چهارسر ران را منقبض کرده و زانو را صاف کنند؛ با این حرکت، درد زانو تسکین پیدا می‌کند. بانوان هم در زمان جابه‌جایی وسایل، نباید کمر را خم کنند. بلکه بنشینند و سپس بار را بلند کنند. در مورد شانه‌ها هم باید مراقبت کنند تا بار سنگین به‌مدت زیاد را تحمل نکنند.
افرادی که تصمیم دارند خانه‌تکانی را شروع کنند، قبل از آغاز، در کنار صرف صبحانه کافی، حرکات کششی انجام دهند تا عضلات به‌اصطلاح باز شود و برای شروع کار آماده شوند ضمن اینکه مصرف آب حین کار را فراموش نکنند. از سوی دیگر مصرف بیش از اندازه شوینده‌ها باعث اختلال و مشکلات تنفسی و ایجاد عارضه‌های پوستی می‌شود پس  بهتر است برای پیشگیری از هرگونه عارضه، علاوه بر استفاده کمتر از آنها از مخلوط کردن چند شوینده با هم پرهیز کنند.
خانه‌تکانی می‌تواند یک فعالیت فیزیکی باشد اما این فعالیت باید در حدی انجام شود که ایجاد درد نکند زیرا درد نشان از آسیب رساندن به یکی از بافت‌های بدن دارد. همچنین حین خانه‌تکانی، تمرینات کششی و تقویت عضلانی فراموش نشود./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: