کد خبر: ۳۴۰۹۱۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۵ - ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 09
برای اولین بار، محققان توانستند ارگانوئیدها را با کمک سلول های بنیادی به دست آمده از بارداری های طولانی مدت و فعال رشد دهند.

شفا آنلاین>سلامت>بر اساس تحقیقات منتشر شده در Nature Medicine، در این روش به جای دریافت سلول های بنیادی از بافت جنین، این سلول ها از مایع آمنیوتیک گرفته می شود.

به گزارش شفا آنلاین:میکروارگانیسم‌ها که «ارگانوئیدها» نیز نامیده می‌شوند، ساختارهای کوچکی هستند که می‌توانند برای آزمایش درمان‌های پزشکی جدید یا بررسی نحوه عملکرد اندام‌های واقعی در زمان سالم یا بیمار بودن انسان مورد استفاده قرار گیرند.

پائولو دی کوپی، استاد جراحی اطفال در دانشگاه کالج لندن، گفت: "این سلول ها بسیار مهم هستند زیرا در این ارگانوئیدهای کوچک، تمام عملکردهای اپیتلیوم و لایه داخلی آن اندام وجود دارد.” بنابراین ما می توانیم تمام عملکردهای آن را تکرار کنیم. آن عضو در یک ظرف پتری، که هم برای توسعه تحقیقات پزشکی و هم برای درک بیماری ها، به عنوان مثال، در جنین خوب است.”

پیش از این، این اندام های ریز پس از سقط جنین از سلول های بنیادی بالغ یا بافت جنین برداشت می شدند.

محققان کالج لندن و بیمارستان گریت اورموند استریت در بریتانیا بر این باورند که این پیشرفت می تواند زمینه جدیدی از تحقیقات پزشکی پیش از تولد را باز کند.

به گفته آنها، با کمک این سلول های بنیادی می توان سه درصد از نوزادانی را که بیماری مادرزادی دارند، قبل از تولد تحت نظر و درمان کرد. رویکرد جدید همچنین می تواند به توسعه درمان های فردی برای این نوزادان کمک کند.

در این مطالعه، سلول های بنیادی شناور در مایع آمنیوتیک که تیم تحقیقاتی جمع آوری کردند از کلیه، ریه و روده جنین آمده بودند.

گرفتن سلول از مایع آمنیوتیک نیز قوانین مربوط به گرفتن سلول های بنیادی مستقیم از بافت جنین را دور می زند. در انگلستان، قانون اجازه ختم حاملگی را تا هفته بیست و چهارم بارداری می دهد و دانشمندان نمی توانند پس از آن از جنین نمونه برداری کنند.

درمان بیماری های مادرزادی

محققان این تیم با همکاری محققان بلژیکی، ارگانوئیدهای ریه را از سلول‌های جنین مبتلا به فتق دیافراگم مادرزادی (یک بیماری مادرزادی نادر که در آن سوراخی در دیافراگم ایجاد می‌شود و باعث حرکت سایر اندام‌ها به سمت قفسه سینه می‌شود) گرفته و رشد دادند.

سپس آنها وضعیت این ارگانوئیدهای رشد یافته را با وضعیت آنها در جنین های سالم، قبل و بعد از درمان مقایسه کردند و توانستند علائم بهبودی را در ریه های آنها پس از درمان با این ارگانوئیدها مشاهده کنند.

محققان این تیم می گویند که از این روش می توان در سایر بیماری هایی که اغلب با جراحی جنین، ژن درمانی یا سلول درمانی درمان می شوند نیز استفاده کرد.

پائولو دی کوپی می گوید: «این ارگانوئیدها ممکن است در آینده مفید باشند، به عنوان مثال، برای رساندن ژن به جنین. از آنجایی که این سلول‌ها از خود جنین می‌آیند، دفع آن‌ها توسط جنین نیز بسیار کم است و به این ترتیب می‌توان از این روش برای انتقال مستقیم ژن‌هایی که در بدن جنین وجود ندارد یا نیاز به اصلاح دارند، به جنین استفاده کرد. »

این تحقیق هنوز در مرحله آزمایشی است. در حال حاضر در مجموع ۵۰ زن در این مطالعات شرکت کرده اند و لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

با این حال، پائولو دی کپی نسبت به نتایج این تحقیق و توسعه روش های درمانی خوشبین است.

او می‌گوید: «امیدواریم بتوانیم ظرف پنج سال آینده آزمایش‌هایی انجام دهیم که به ما امکان می‌دهد فنوتیپ ارگانوئیدها را با بیماری‌ها مرتبط کنیم.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: