کد خبر: ۳۴۰۸۹۳
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۰ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 08
اصلاح رژیم غذایی، معاینات منظم، ورزش، مدیریت استرس و مصرف دارو تحت نظر پزشک می‌تواند به طور مؤثر مشکلات تیروئید را برطرف کند.
شفا آنلاین>سلامت>غده تیروئید که در ناحیه گردن قرار دارد، وظیفه تنظیم عملکردهای مختلف بدن مانند متابولیسم، دمای بدن، ضربان قلب و بسیاری موارد دیگر را بر عهده دارد. با اختلال در عملکرد این غده، فرد به اصطلاح دچار «پرکاری» یا «کم‌کاری» تیروئید می‌شود. یکی از راه‌های مدیریت بیماری‌های تیروئید، اصلاح و تغییر رژیم غذایی است.

مواد غذایی ممنوعه در طول پرکاری تیروئید

به گزارش شفا آنلاین:پرکاری تیروئید وضعیتی است که در آن غده تیروئید مقدار زیادی هورمون تیروئید تولید می‌کند که منجر به متابولیسم سریع‌تر می‌شود. در دوران پرکاری تیروئید باید از مصرف موارد زیر اجتناب کرد:

غذاهای غنی از ید: در حالی که ید برای عملکرد تیروئید ضروری است، میزان بیش از حد آن می‌تواند منجر به پرکاری غده تیروئید شود. غذاهایی که ید بالایی دارند عبارتند از: نمک یددار، ماهی و لبنیات فرآوری‌شده. افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید مصرف این غذاها را محدود کنند.

کافئین: کافئین می‌تواند سیستم عصبی را تحریک کند و ضربان قلب را افزایش دهد؛ که این موارد علائم پرکاری تیروئید را تشدید می‌کنند. قهوه، چای، نوشابه‌های انرژی‌زا و شکلات همگی سرشار از کافئین هستند و افرادی که تیروئید پرکار دارند، باید از مصرف آنها پرهیز کنند.

اگر تیروئید کم‌کار یا پرکار دارید، سمت این غذاها نروید

غذاهای فرآوری‌شده: غذاهای فرآوری‌شده حاوی سطوح بالایی از سدیم و مواد نگهدارنده هستند که عموماً علائم پرکاری تیروئید را تشدید می‌کنند. اگر پرکاری تیروئید دارید، تنقلات مصنوعی، غذاهای کنسروی و فست فود را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

سبزیجات چلیپایی: سبزیجات چلیپایی مانند کلم بروکلی، گل کلم و کلم پیچ حاوی گواتروژن هستند که می‌تواند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند. هرچند این سبزیجات بسیار مغذی و سالم هستند، اما افراد مبتلا به پرکاری تیروئید باید آنها را در حد اعتدال مصرف کنند.

اگر تیروئید کم‌کار یا پرکار دارید، سمت این غذاها نروید

گلوتن: گلوتن پروتئینی است که در گندم، جو و چاودار یافت می‌شود. برخی از مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به پرکاری تیروئید ممکن است مستعد ابتلا به بیماری سلیاک یا عدم تحمل گلوتن باشند، بنابراین توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی حاوی از گلوتن خودداری کنند.

اگر تیروئید کم‌کار یا پرکار دارید، سمت این غذاها نروید

مواد غذایی ممنوعه در طول کم‌کاری تیروئید

کم‌کاری تیروئید وضعیتی است که طی آن، غده تیروئید به اندازه کافی هورمون‌های تیروئید را تولید نمی‌کند و در نتیجه متابولیسم کندتر می‌شود. در دوران کم‌کاری تیروئید باید از مصرف موارد زیر اجتناب کرد:

سویا: سویا یا شیر سویا حاوی ترکیباتی هستند که می‌توانند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید مصرف سویا و محصولات متشکل از آن را محدود کنند.

سبزیجات چلیپایی: همانطور که ذکر شد، سبزیجات چلیپایی حاوی گواتروژن هستند و ممکن است در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید این سبزیجات را در حد تعادل مصرف کنند.

گلوتن: گلوتن به طور کل می‌تواند در تولید هورمون تیروئید اختلال ایجاد کند. بنابراین توصیه می‌شود افراد مبتلا به مشکلات تیروئیدی، چه کم‌کاری و چه پرکاری، مصرف گلوتن را به حداقل برسانند.

قند: مواد غذایی شیرین مانند کیک، شیرینی و آب نبات باعث افزایش قند خون و متعاقباً افت قند خون می‌شوند؛ که این موضوع می‌تواند علائم کم‌کاری تیروئید را تشدید کند. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید مصرف غذاهای شیرین را محدود کنند.

اگر تیروئید کم‌کار یا پرکار دارید، سمت این غذاها نروید

غذاهای پرچرب: غذاهای پرچرب می‌توانند در تولید و جذب هورمون تیروئید اختلال ایجاد کنند. افراد مبتلا به کم‌کاری تیروئید باید مصرف غذاهای پرچرب مانند غذاهای سرخ‌شده، گوشت‌های فرآوری‌شده (سوسیس، کالباس و ...) و لبنیات پرچرب را محدود کنند.

اگر تیروئید کم‌کار یا پرکار دارید، سمت این غذاها نروید

نکات دیگری برای مدیریت اختلالات تیروئید

معاینات منظم: افراد مبتلا به بیماری تیروئید باید به طور منظم معاینه شوند تا با اطلاع از سطح هورمون تیروئید خود، در صورت لزوم داروهای موردنیاز را مصرف کنند.

ورزش: ورزش می‌تواند به تقویت متابولیسم، بهبود عملکرد تیروئید و مدیریت وزن کمک کند.

مدیریت استرس: استرس می‌تواند علائم بیماری تیروئید را تشدید کند. افراد مبتلا به بیماری تیروئید باید تکنیک‌های مدیریت استرس مانند مدیتیشن، یوگا یا تمرینات تنفس عمیق را انجام دهند.

اجتناب از سیگار: سیگار کشیدن می‌تواند در عملکرد تیروئید اختلال ایجاد کند و علائم بیماری تیروئید را تشدید کند. افراد مبتلا به بیماری تیروئید باید از استعمال دخانیات و بودن در معرض دود سیگار اجتناب کنند.

مصرف دارو: افراد مبتلا به بیماری تیروئید باید داروهای خود را سر وقت مصرف کنند و از کاهش و افزایش خودسرانه دوز مصرفی بپرهیزند. هم‌چنین مصرف مکمل‌ها بدون مشورت پزشک برای این افراد ممنوع است، زیرا برخی از مکمل‌ها می‌توانند در عملکرد تیروئید اختلال ایجاد کنند.

اگر تیروئید کم‌کار یا پرکار دارید، سمت این غذاها نروید

 

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: