به گزارش شفا آنلاین:رحیمی خاطرنشان کرد: کمبود تامین منابع و پایداری آن فقط مختص کشور ما نیست و طبق صحبت با مسئولان نظام سلامت و سازمانهای جهانی و مطالعه مقالات مروری، این مشکل برای همه کشورها وجود دارد.
به گفته وی، فارغ از نوع منابع؛ در کشور ما در دهههای گذشته قوانین خوبی برای تامین منابع مصوب شده است؛ مثل یک درصد مالیات سلامت یا ماده ۴۶ قانون الحاق که ۱۰ درصد از منابع خالص هدفمندی را برای نظام سلامت تامین می کند.
رحیمی هماهنگی کامل در اجزای تامین کننده منابع ارائه کننده خدمات، دریافت کنندگان و تامین کنندگان هزینههای نظام سلامت و کسانی که هزینه های نظام سلامت را بالا می برند را مهمترین نکته چالش برانگیز عنوان کرد.
وی با اشاره به درس آموختههای کرونا خاطرنشان کرد: در ایام کرونا با بازگشت به نظام مراقبتهای اولیه بهداشتی، مراقبت از سلامت و خودمراقبتی، شاهد کاهش بار هزینههای نظام سلامت و هزینه های روانی و اجتماعی بودیم و آنجا که به نظام های حاد و درمان بازگشتیم بار هزینهها افزایش یافت.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت توجه به ارائه کنندگان خدمات در این مسیر را مهم برشمرد و گفت: تا زمانی که نظامهای پرداختی ما منطبق بر زحمات ارائه کنندگان خدمات و نیاز دریافت کنندگان خدمات نباشد دچار تعارض خواهیم شد و اشکالات عدیدهای پدید میآوریم.
به گفته وی، در فرهنگ سازمانی نظامهای بهداشتی، ارائه کنندگان خدمات یک رکن مهم هستند و توجه به مشتری داخلی نیز رکن مهم دیگری در ارائه خدمات و حفظ و پایداری کیفیت خدمات به شمار میرود.
رحیمی چالش اصلی نظام سلامت فارغ از کمبود منابع و دسترسی به موقع به منابع را بیشتر به نظام پرداخت و نوع نگاهی مرتبط دانست که حاکمیت در تامین منابع برای ارائه کنندگان خدمات دارد.
به گفته وی، هر قدر رقم پرداختی به ارائه دهندگان خدمات مطابق با ارزش خدمات آنان و قابل توجهتر باشد، آنان در ارائه خدمات پویاتر شده و فرهنگ سازمانی ما نیز تاب آوری بالاتری خواهد داشت.
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت با اشاره به این که در نظام سلامت، مسئولیتهای اجتماعی و نقش آفرینی اجتماعی در همه عرصهها است، گفت: برای به یادگار ماندن این نقش آفرینی نیاز به برندسازی داریم. مراقبتهای اولیه بهداشتی و اتفاقاتی که در حوزه سلامت به عنوان یک امر پایه رخ میدهد امروزه نیاز به تجاری سازی از نوع برندسازی دارد.
رحیمی با اشاره به زحمات نظام سلامت ایران در طول دهههای گذشته در بحث مراقبتهای اولیه و مراقبتهای پایه گفت: این مراقبتهای اولیه می تواند یک برند خوب باشد و با استفاده از این ظرفیت میتوانیم هزینههای نظام سلامت را کاهش دهیم.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، معاون وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: برگزاری این همایشها و کنگرهها میتواند به این باورپذیری کمک کند اما لازمه این امر حضور تامین کنندگان هزینههای نظام سلامت و دریافت کنندگان خدمات سلامت علاوه بر اجزای اصلی ارائه کننده خدمات است.
رحیمی در پایان ابراز امیدواری کرد که این همایش ضمن این که باعث توجه بیشتر مسئولان و سیاستگذاران و حاکمیت به بحث سلامت می شود، همچنین موجب می شود که بتوانیم با توجه به محدودیتها و مدیریت بهتر منابع به ارائه خدمات به نحو مطلوبتر و با ایجاد ارزش افزوده بیشتر به مردم بپردازیم./ایسنا