کد خبر: ۳۴۰۸۴۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 07
دکتر غزاله حیدری، عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از معدود متخصصان طب سنتی در درمان سرطان‌هاست که طی 7سال گذشته رویکرد تلفیقی درمان سرطان را با همکاری آنکلوژیست‌ها و رادیوتراپیست‌های بیمارستان شهدای تجریش آغاز کرده است.
شفا آنلاین>سلامت>مسئله سرطان و کاهش سن ابتلا به آن در جهان آنقدر مهم شده که تصمیم‌گیرندگان نظام سلامت در بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکا پای طب سنتی را به مراحل درمانی آن باز کرده‌اند، البته نه به‌عنوان طب جایگزین. سیاستگذاری‌شان تلفیق طب نوین و سنتی برای کاهش عوارض درمان و افزایش کیفیت زندگی این بیماران است. اما با وجود این ما که پرچم‌دار این طب درجهان هستیم، در این‌باره چه کرده‌ایم؟ این رویکرد البته چند سالی است در ایران هم شکل گرفته اما تعداد متخصصان طب سنتی در حوزه سرطان حتی به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.
به گزارش شفا آنلاین: دکتر غزاله حیدری، عضو هیأت علمی دانشکده طب سنتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از معدود متخصصان طب سنتی در درمان سرطان‌هاست که طی 7سال گذشته رویکرد تلفیقی درمان سرطان را با همکاری آنکلوژیست‌ها و رادیوتراپیست‌های بیمارستان شهدای تجریش آغاز کرده است. گفت‌وگوی ما با او را پیش رو دارید.

اول بگویید که طب سنتی برای مبتلایان به سرطان  چه کار می‌تواند بکند؟
توصیه به سبک زندگی و غذای سالم در این دوره درمان برای بیماران. چه در ایران و چه در تمام دنیا طب سنتی به‌عنوان طب مکمل شناخته می‌شود و طی یک دهه اخیر درباره رویکرد تلفیقی در علم پزشکی شکل گرفته است.
پس خدمات طب سنتی، جایگزین طب نوین نخواهد شد؟
به هیچ عنوان قرار نیست که طب مکمل یا سنتی جایگزین طب نوین شود، بلکه در کنار هم قرار می‌گیرند. دانش طب مکمل در اینجا با پژوهش و مطالعاتی که انجام می‌دهد، منجر به این می‌شود که به‌عنوان مثال پرتودرمانی، کمترین آسیب و عارضه را برای بیمار داشته باشد.
رویکرد در جاهای دیگر دنیا هم باب است؟
در خارج از ایران یک دهه است که رویکرد تلفیقی رخ داده و مراکز تلفیقی بخش‌های درمانی سرطان در بزرگ‌ترین بیمارستان‌ها تشکیل شده و در حال توسعه هستند. یکی از کشورهای پیشرو در این زمینه آمریکاست و کشورهای اروپایی هم روند صعودی در این‌باره دارند. در داخل ایران هم تلاش‌هایی در جریان است. ما هفت سالی است که در بیمارستان شهدای تجریش این خدمات را آغاز کرده‌ایم.
چرا حالا این رویکرد را صرفا برای سرطان دنبال می‌کنید؟ بقیه بیماری‌ها چطور؟
درمان و کاهش عوارض سرطان جزو اهداف کلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بود و ما در راستای همان اهداف انتخاب کردیم. بعد از چند سال دفتر طب ایرانی در وزارت بهداشت هم اهدافی را برای دانشگاه‌های علوم پزشکی مشخص کرد. برای دانشگاه ما درمان ناباروری، اعمال یداوی و تغذیه انتخاب شد.
واکنش بیماران به این رویکرد تلفیقی چه بود؟‌
کسانی که خدمات ما را دریافت کردند عوارض کمتر و آرامش بیشتری داشتند. این بررسی در کلیه بیماران مبتلا به سرطان انجام شد که به بیمارستان شهدای تجریش مراجعه می‌کردند.
در درمان تلفیقی، طب سنتی چه راهکارهایی برای کاهش عوارض درمان سرطان دارد؟
امسال ما یک مطالعه درباره داروی بسیار ساده، افشانه سماق و گلاب برای بیماران مبتلا به سرطان سر و گردن را آغاز کردیم که به شدیدترین زخم‌های دهانی مبتلا می‌شوند که شدت زخم‌ها را کمتر کرده است. مطالعه دیگر هم با ساخت شربتی آغاز شد که ترکیب آن شیره انگور، زعفران و لیموعمانی بود. اثربخشی این دارو برای رفع ضعف، خستگی و بی‌حالی بیماران بود و گروه هدف نتایج خوبی را نشان دادند.
این داروهای گیاهی اکنون در اختیار بیماران قرار دارد؟
به سختی می‌توانیم این داروهای گیاهی را وارد صنعت داروسازی کنیم. دلیلش را هم نمی‌دانم درحالی‌که بسیاری از این مطالعات ما در نشریه‌های علمی معتبر دنیا به چاپ رسیده، ازجمله مقاله نخودآب در یک ژورنال آلمانی.
طب سنتی برای عدم‌ابتلا به سرطان هم می‌تواند مفید باشد؟
با توصیه 6اصل ضروری در طب سنتی برای سبک زندگی (هوا و خوراک سالم، تحرک بدنی، دفع مواد زائد بدن، حفظ مواد لازم برای بدن، هیجانات روحی و روانی) می‌توانیم در پیشگیری از انواع بیماری‌ها نتایجی را ببینیم./همشهری
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: