کد خبر: ۳۴۰۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۰:۰۰ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 06
اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند، درباره موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای ادعایی صادر کرد.
شفا آنلاین>جامعه>اتحادیه اروپا و آمریکا طی بیانیه‌هایی جداگانه ادعاهایی را در موضوع هسته‌ای ایران مطرح کردند.

به گزارش شفا آنلاین:اتحادیه اروپا روز چهارشنبه، ۱۶ اسفند، درباره موضوع راستی‌آزمایی و نظارت بر ایران با توجه به قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل برای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه‌ای ادعایی صادر کرد.

این بیانیه مدعی است که اتحادیه اروپا به‌عنوان یک اولویت امنیتی کلیدی، به سرمایه‌گذاری دیپلماتیک و سیاسی برای تضمین دست نیافتن ایران به سلاح هسته‌ای ادامه خواهد داد. اتحادیه اروپا برای این منظور همچنان به راه‌حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران متعهد بوده و از همه کشور‌ها می‌خواهد که از اجرای قطعنامه ۲۲۳۱ (۲۰۱۵) شورای امنیت سازمان ملل حمایت کنند؛
ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را برای بازگشت به تعهدات هسته‌ای خود در چارچوب برجام که اتحادیه اروپا همچنان به آن متعهد بوده، انجام نداده است. 

بیانیه ادعایی اتحادیه اروپا، می‎افزاید: خطر یک بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌ای ایران در حال افزایش است؛ اتحادیه اروپا عمیقا نگران گزارش‌های متوالی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است که شتاب نگران‌کننده برنامه هسته‌ای ایران را مستند می‌کند.

در ادامه این بیانیه ادعا شده: اقدامات ایران، که هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد، خطرات بسیار مهمی را در ارتباط با اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به همراه دارد و نگرانی‌های شدیدی را در مورد نیات ایران ایجاد می‌کند. این اقدامات شامل گسترش مداوم زیرساخت‌های غنی‌سازی هسته‌ای، از جمله نصب آبشار‌های جدید از زمان آخرین گزارش‌ها و انباشت اورانیوم غنی‌شده، بسیار فراتر از آستانه برجام برای کمیت و سطح غنی‌سازی است.

اتحادیه اروپا همچنین مدعی شد: اینکه ایران دوباره نرخ تولید مواد غنی‌شده خود را تا ۶۰ درصد افزایش داده و به‌سرعت تاثیر اختلاط اخیر HEU را به ۲۰ درصد کاهش داده، نگرانی‌های ویژه‌ای را ایجاد کرده است؛ ما به دبیرکل آژانس ملحق می‌شویم و عمیقا متأسفیم که ایران هنوز تصمیم خود برای جلوگیری از حضور چندین بازرس با تجربه آژانس را لغو نکرده است. ایران باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا اجرای توافقنامه پادمان‌های NPT ایران و همچنین نظارت بر برجام را تسهیل و از برخورد مناسب با بازرسان اطمینان حاصل کند. 

بیانیه ادعایی اضافه می‌کند: از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ (۵ اسفند ۱۳۹۹)، راستی‌آزمایی و نظارت آژانس در رابطه با برجام در نتیجه تصمیم ایران برای توقف اجرای اقدامات شفاف‌سازی برجام و پروتکل الحاقی به‌طور جدی تحت تاثیر قرار گرفته است. 

اتحادیه اروپا ادعا کرد: تصمیم یکجانبه ایران در ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱)، مبنی بر اینکه تمامی تجهیزات نظارتی آژانس مربوط به برجام از عملیات خارج شود، وضعیت را بیش از پیش تشدید کرده است؛ ما قویا از ایران می‌خواهیم که مسیر هشدار دهنده هسته‌ای خود را معکوس کند و بدون تاخیر بیشتر به تعهدات سیاسی خود در زمینه عدم اشاعه هسته‌ای بازگردد. اتحادیه اروپا قاطعانه از ایران انتظار دارد که با آژانس به شیوه‌ای پایدار و بدون وقفه تعامل داشته باشد تا نصب تجهیزات نظارتی کامل شده و دسترسی به داده‌های ثبت شده به آژانس داده شود. 

اتحادیه اروپا در بخشی دیگر گفت: ما همچنین از ایران می‌خواهیم که به اجرای موقت پروتکل الحاقی بازگردد و به دنبال تصویب آن باشد و اجرای کلیه اقدامات نظارتی و راستی‌آزمایی مرتبط با برجام را ازسربگیرد.

در عین حال، آمریکا در بیانیه‌ای برای نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، ادعا کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران عمیقا نگران‌کننده است؛ ایران همچنان به توسعه برنامه هسته‌ای خود، نصب آبشارهای سانتریفیوژ پیشرفته و تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده که هیچ هدف معتبری برای آن ندارد، ادامه می‌دهد.

بیانیه آمریکا با طرح ادعای حرفه‌ای بودن آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در موضوع هسته‌ای ایران، ادعا کرده که فعالیت‌های هسته‌ای ایران عمیقا نگران کننده است؛ ما همچنان نگرانی‌های جدی در رابطه با ذخایر اورانیوم بسیار غنی‌شده‌ای که ایران به حفظ آن ادامه می‌دهد، داریم؛ امروز هیچ کشور دیگری اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد را برای هدفی که ایران ادعا می‌کند تولید نمی‌کند و اقدام‌های ایران در تضاد با رفتار دیگر کشور‌های غیرهسته‌ای عضو معاهده ان‌پی‌تی است؛ ایران باید تمام و نه فقط بخشی از ذخایر ۶۰ درصدی خود را کاهش دهد و تمام تولید اورانیوم غنی شده تا ۶۰ درصد را به طور کامل متوقف کند.

در این بیانیه همچنین ادعا شده که سطح همکاری ایران با آژانس غیرقابل قبول و بسیار کمتر از انتظاراتی است که مدیرکل آژانس و شورای حکام انتظار دارند؛ در صورتی که همکاری ایران به طور چشمگیری بهبود نیابد، شورای حکام باید برای انجام اقدام‌های بیشتر آماده باشد.

نشست شورای حکام از ۴ مارس (۱۴ اسفند) در مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین آغاز شده و تا ۸ مارس (۱۸ اسفند) ادامه خواهد داشت. / میزان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: