کد خبر: ۳۴۰۸۰۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 06
هرچند ماه گذشته تصمیم دولت برای قیمت بنزین در بودجه سال ۱۴۰۳ مشخص شد، اما همچنان قیمتبنزین یکی از تصمیمات چالش بر انگیز است.
شفا آنلاین>عمومی>کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مجلس گفت: دولت هیچ بندی برای گرانی بنزین در بودجه سال آینده نیاورده است. گمانه‌زنی‌ها درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳ داغ شده است؛ به طوری که برخی ازتحلیلگران، افزایش قیمت بنزین به دلیل کسری بودجه را اجتناب‌ناپذیر می‌دانند و برخی نیز معتقدند به دلیل شرایط اقتصادی و فشار تورمی، دولت به سختی می‌تواند درباره قیمت بنزین تصمیم بگیرد. کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور گفت: قیمت حامل‌های انرژی، بنزین و گازوییل افزایش نخواهد یافت و دولت برای سال آینده، افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل‌های انرژی را نداریم.

به گزارش شفا آنلاین:به‌دلیل ناترازی‌های بودجه، مردم در مضیقه هستند، هدف ما در سال ۱۴۰۳ کاهش تورم در جهتی خواهد بود که با زندگی و معیشت مناسب داشته باشند و با معافیت مالیاتی و کالابرگ و موضوعات دیگر اقشار کم‌درآمد جامعه را کمک خواهیم کرد، همچنین درباب  بودجه امسال بنزین هم خاطر نشان کرد که  نرخ  هزار و پانصد تومان با نرخ اول در جایگاه‌های عرضه سوخت و به نرخ دوم برای استفاده از سهمیه نرخ دوم، به نرخ سه هزار  تومانی  در تمامی جایگاه‌های عرضه  از طریق سامانه عرضه سوخت، در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

دولت در لایحه بودجه قیمت حامل‌های انرژی را ثابت در نظر گرفته که کمیسیون تلفیق هم عینا آن را مصوب کرد، بدان معنا که قیمت بنزین، گازوئیل و دیگر فرآورده‌های انرژی همچون سال ۱۴۰۲ خواهد بود و تغییری در نرخ قیمت حامل‌های انرژی در سال آینده نخواهیم داشت. در لایحه بودجه ۱۴۰۳  هم، هیچ اسمی از گران شدن حامل‌های انرژی نیامده، ما هم در مجلس برآورد و پیش‌بینی‌مان بر این است که هیچ چیزی گران نمی‌شود و تبصره ۱۴ معروف که هدفمندی یارانه‌ها را با آن می‌بندیم بر همین اساس است.

اگر دولت بخواهد بنزین را گران کند باید منابع و مصارفش را برای ما مشخص کند و ما در جریان باشیم، اما، چون در لایحه نیامده است فرض مجلس بر گران نشدن بنزین است و به این صورت بودجه را می‌بندیم.

وزیر نفت از رشد ۱۵ میلیون لیتری تولید بنزین در دو سال گذشته خبر داد و گفت: هیچ مشکلی در تأمین بنزین به‌رغم رکوردشکنی مصرف نداریم. وزیر نفت در خصوص آخرین وضعیت تولید و تأمین بنزین کشور هم  گفت: نسبت به ابتدای شروع به‌کار دولت، ۱۵ میلیون لیتر در روز به تولید بنزین کشور افزوده شده است.

همچنین رئیس سازمان برنامه و بودجه در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که دولت فعلا قصدی برای بالا بردن قیمت بنزین در ۱۴۰۳ ندارد.  رفع ناترازی انرژی از نظر نمایندگان یعنی بالا بردن قیمت انرژی. یعنی باید قیمت بنزین را ببریم بالا تا مردم کم مصرف کنند. قیمت برق را ببریم بالا تا مردم کم مصرف کنند. اما دولت مخالف است و فعلا قصدی برای بالا بردن قیمت انرژی ندارد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: