کد خبر: ۳۴۰۷۹۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 06
خوب و بد قهوه خوردن به بهانه اینکه مصرف آن در ایران 4برابر شده است
شفا آنلاین>سلامت>نوشیدنی‌های کافئین‌دار نظیر قهوه، چای و نوشابه در کشور ما نیز مانند بسیاری از دیگر کشورهای دنیا بسیار محبوب هستند. نشان به این نشان که حسام ربیعی، رئیس انجمن قهوه ایران به‌تازگی از افزایش مصرف داخلی این نوشیدنی خبر داده و گفته، میزان واردات دانه قهوه سبز در سال1398 معادل 8هزار تن بوده، اما این رقم در سال1401 به 33هزار تن رسیده است. این آمار نشان از افزایش 4برابری مصرف قهوه در ایران در سال‌های اخیر دارد، اما درباره خوب و بد قهوه‌خوری برای سلامت بدن چه می‌دانیم؟

چرا کافئین در کاهش وزن مؤثر است؟
به گزارش شفا آنلاین:دکتر استیون فیوره، جراح ارتوپد درباره نتایج تحقیقی ژنتیک درباره قهوه گفت کافئین ممکن است از طریق مکانیسم‌‌های مختلف از بدن در برابر چاقی و بیماری‌های مفصلی محافظت کند. او افزود: کافئین به‌عنوان محرک سیستم عصبی مرکزی شناخته شده است که می‌تواند متابولیسم (سوخت‌وساز) را افزایش داده و باعث تجزیه سلول‌های چربی شود. این افزایش سرعت متابولیسم می‌تواند به‌طور بالقوه به مدیریت وزن و کاهش خطر چاقی کمک کند.فیوره همچنین به توانایی کافئین در افزایش عملکرد فیزیکی و استقامت در طول ورزش اشاره کرد. ردا الماردی، متخصص تغذیه نیز گفت: مصرف کافئین با کاهش احساس گرسنگی و افزایش احساس سیری مرتبط است. این می‌تواند منجر به کاهش کالری دریافتی شود در جلوگیری از افزایش وزن و چاقی مفید باشد.به‌گفته فیوره، در نهایت وقتی صحبت از بیماری‌های مفصلی می‌شود، کافئین دارای خواص ضد‌التهابی خاصی است که می‌تواند به تسکین علائم آرتریت کمک کند.

نقش قهوه در مبارزه با  خطرات
قهوه در مبارزه با دیابت نوع 2نقش دارد. نتایج یک تحقیق در سال2017 نشان داد که نوشیدن قهوه سبب کاهش سندروم متابولیک (ترکیبی از دیابت، فشار خون بالا و چاقی) می‌شود.مطالعات نشان داده‌اند که کافئین موجود در قهوه اثرات مثبتی برای محافظت در برابر بیماری پارکینسون دارد و نوشیدن 4فنجان قهوه در روز، خطر ابتلا را تا 5برابر کاهش می‌دهد.قهوه سرشار از آنتی‌اکسیدان است؛ از این‌رو، در واکنش با رادیکال‌های آزاد، نقش مهمی را در پیشگیری از سرطان ایفا می‌کند./همشهری

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: