کد خبر: ۳۴۰۷۹۲
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۵ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 06
چرا دارویي كه بيماران براي زنده ماندن به آن نياز دارند نبايد در داروخانه‌ها پيدا شود. كجاست مسوولي كه بيايد جواب اين ضجه‌هاي من را بدهد. چادرش را روي صورتش مي‌كشد و كف داروخانه مي‌نشيند و مي‌گويد تا داروي دخترش را نگيرد از آنجا تكان نمي‌خورد.

شفا آنلاین>سلامت>صداي گريه‌هايش در ازدحام داروخانه هلال احمر مركزي تهران مي‌پيچد. زني ميانسال كه مي‌گويد به چندين داروخانه سر زده و داروي مورد نياز دخترش براي شيمي درماني را پيدا نكرده و همه او را به داروخانه هلال احمر مركزي ارجاع داده‌اند و اينجا هم با جواب منفي پرسنل داروخانه مواجه شده است. 

به گزارش شفا آنلاین:در حالي كه اشك مي‌ريزد با صدايي لرزان مي‌گويد: من چه كار كنم. دختر من براي زندگي‌اش مي‌جنگد و من كاري از دستم بر نمي‌آيد. چرا دارویي كه بيماران براي زنده ماندن به آن نياز دارند نبايد در داروخانه‌ها پيدا شود. كجاست مسوولي كه بيايد جواب اين ضجه‌هاي من را بدهد. چادرش را روي صورتش مي‌كشد و كف داروخانه مي‌نشيند و مي‌گويد تا داروي دخترش را نگيرد از آنجا تكان نمي‌خورد. چند نفر از پرسنل داروخانه بالاي سرش مي‌ايستند و سعي در آرام كردنش دارند. يكي مي‌گويد قرار بود دارو امروز بيايد اما هنوز نرسيده ما هم منتظر هستيم قبل از شما هم چند نفر ديگر مراجعه كرده‌اند به آنها هم گفته‌ايم كه تا فردا صبر كنند. زن خشمگين چادرش را كنار مي‌زند و مي‌گويد: اگر تا فردا دختر من بميرد شما جواب مي‌دهيد. الان يك هفته از زماني كه بايد دارو را تزريق كند گذشته است. يك هفته است كه من از اين داروخانه به آن داروخانه مي‌روم و همه مي‌گويند يك روز ديگر صبر كن. يك هفته گذشته و هنوز دارو را پيدا نكرده‌ام. ما چه گناهي كرده‌ايم كه هم بايد عذاب ذره ذره آب شدن عزيزانمان را تحمل كنيم هم براي پيدا كردن دارو از صبح تا شب در خيابان‌ها سرگردان باشيم.


كسي به فكر بيماران نيست

يكي ديگر از افرادي كه در داروخانه براي تهيه داروي شيمي درماني مادرش حضور دارد مي‌گويد: متاسفانه ما صدايمان به جايي نمي‌رسد و اين مسوولان هستند كه با گل و بلبل جلوه دادن شرايط مي‌خواهند شانه از بار مسووليت خالي كنند. اگر وزير بهداشت يك روز واقعا سر زده به اين داروخانه و ديگر داروخانه‌هايي كه بيماران خاص براي تهيه داروهاي خود از صبح تا شب در آن انتظار مي‌كشند بيايد متوجه عمق فاجعه مي‌شود و قطعا ديگر ادعاي داشتن بهترين سيستم درماني جهان را نخواهد داشت. او مي‌افزايد: ما هر ماه داروها را با قيمت جديد تهيه مي‌كنيم. هر ماه دارويي كه الان سه سال است مادر من استفاده مي‌كند گران‌تر و گران‌تر مي‌شود. بعضي وقت‌ها نمي‌توانم دارو را به موقع براي شيمي درماني تهيه كنم و اين فاصله افتادن‌ها به سلامت بيمار بيش از پيش آسيب مي‌رساند. البته پرسنل داروخانه هم تقصيري ندارند. اين افراد هم در اينجا كار مي‌كنند و هيچ نقشي در تهيه داروها ندارند. اما مردم وقتي دستشن به مسوولان نمي‌رسد چاره‌اي ندارند جز اينكه زير سقف اين داروخانه‌ها و بر سر پرسنل داروخانه فرياد بزنند.

 

از افزايش جمعيت مي‌گويند

و داروهايي كه مانع سقط جنين مي‌شود، نيست!

فرشته زني است كه با نگراني درمورد آمپولي كه بايد براي جلوگيري از سقط جنين تزريق كند با يكي از پرسنل داروخانه صحبت مي‌كند. فردي كه پشت پيشخوان پذيرش نشسته به او مي‌گويد كه اين دارو قرار بوده امروز به داروخانه برسد اما هنوز نيامده و او بايد منتظر باشد. فرشته مي‌گويد: من اين دارو را بايد امروز تزريق كنم اگر امروز به دستم نرسد و اتفاقي براي جنين من بيفتند من چه خاكي بايد توي سرم بكنم. اين چه وضعيتي است كه از يك طرف قانون جواني جمعيت امضا مي‌كنند و از طرف ديگر داروهاي مورد نياز براي افرادي مانند من در دسترس نيست و بايد هر روز با هزار استرس و اضطراب راهي داروخانه شويم تا شايد بتوانيم داروي مورد نياز خود را تهيه كنيم. او مي‌افزايد: متاسفانه مسوولان ما يا در سرزمين ديگري زندگي مي‌كنند يا به نفعشان است كه چشم بر واقعيت‌ها ببندند. وگرنه مگر مي‌شود اين همه مشكلات دارويي در كشور وجود داشته باشد و باز هم وزير بهداشت از استانداردهاي بالاي درماني در كشور سخن بگويد.

 

ساعت انتظار در اين داروخانه

۲ ساعت است

صندلي‌هاي داخل داروخانه پر شده است. مردم زيادي هم به ديوارها تكيه داده و منتظرند تا شماره آنها را بخوانند و براي تحويل داروي خود بروند. از طرفي صندلي‌هاي مقابل داروخانه هم پر از بيماراني است كه ترجيح مي‌دهند در سرماي هوا بمانند تا اينكه در ازدحام داروخانه بيماري‌هاي فصلي هم بگيرند و دردي به دردهايشان اضافه شود. اينجا داروخانه مركزي هلال احمر است داروخانه‌اي كه وقتي دارويي در دسترس نيست و شما براي پيدا كردن آن با شماره ۱۹۰ تماس مي‌گيرید در اكثر مواقع شما را براي دريافت داروي مورد نيازتان به اين داروخانه ارجاع مي‌دهد. اما حالا اينجا هم به يكي از جاهايي تبديل شده كه آمار دارو نداشتن‌هايش رو به افزايش است و هر روز تعداد بيشتري از بيماران دست خالي از اين داروخانه بيرون مي‌روند. اما يكي از پرسنل داروخانه درباره ازدحام جمعيت مي‌گويد: ساعت انتظار در اين داروخانه ۲ ساعت تعريف شده است اما وقتي ازدحام بيش از حد مي‌شود اين مدت انتظار ممكن است به بيش از ۲ ساعت هم افزايش پيدا كند و واقعا كاري از دست ما ساخته نيست و نمي‌توانيم زمان پاسخگويي را كاهش دهيم. تعداد پرسنل اينجا ثابت است با افزايش تعداد مراجعان زياد نمي‌شود و به همين خاطر طول مدت انتظار افزايش پيدا مي‌كند و باعث ازدحام بيشتر مي‌شود.

متاسفانه مشكلات و كمبودهاي دارويي

رو به افزايش است

اين پرسنل داروخانه در مورد ميزان كمبود دارو به «تعادل» مي‌گويد: متاسفانه مشكلات و كمبودهاي دارويي رو به افزايش است. در واقع از آنجايي كه بسياري از داروها به دليل داشتن نمونه داخلي ديگر وارد نمي‌شوند و از طرفي توليد‌كننده‌هاي داخلي هم به دليل مشكلات بسياري كه براي تامين مواد اوليه دارند موفق به توليد دارو در زمان مشخص نمي‌شوند كمبودهاي دارویي هر روز بيشتر از روز قبل خودنمايي مي‌كند. او مي‌افزايد: اينكه ما بگوييم ۹۰ درصد داروهاي مورد نياز در كشور توليد مي‌شود يك طرف ماجرا است و اينكه توليدات واقعا به ميزان مصرف باشد و به موقع در دسترس بيماران قرار بگيرد طرف ديگر ماجراست كه متاسفانه هميشه هم با مشكلات فراواني مواجه است.

 

۱۰ كودك مبتلا به اس‌ام‌اي

طي يك ماه اخير جان باخته‌اند

در حالي كه ماه‌هاست از وعده رييس دولت براي تامين داروي بيماران اس ام‌اي مي‌گذرد تامين نشدن به موقع اين دارو باعث مرگ ۱۰ كودك طي يك ماه اخير شده است. ‌آماري كه شايد از نظر مسوولان چندان به چشم نيايد اما براي افرادي كه عزيزان خود را از دست مي‌دهند اين آمار بسيار تكان‌دهنده است. تعلل وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذاو دارو در تامين داروي مورد نياز اين بيماران جان آنها را به خطر انداخته و مرگ ۱۰ كودك را رقم زده است. اين در حالي است كه وزير بهداشت و درمان از هر فرصتي براي پرزنت كردن وزارت خانه مطبوعش استفاده مي‌كند و بدون در نظر گرفتن تمامي اين مشكلات وضعيت درمان در كشور را نه تنها خوب كه عالي عنوان مي‌كند. مساله اينجاست كه فاصله مسوولان از مشكلات مردم هر روز بيشتر مي‌شود و آنها براي باور مشكلاتي كه در بطن جامعه جريان دارد نياز به بلند شدن از پشت ميزهايشان و رفتن به ميان مردمي هستند كه هر روز در جدالي نابرابر با مشكلات زندگي بازنده مي‌شوند.

رامك حيدري، مديرعامل انجمن ديستروفي ايران در اين باره به تعادل مي‌گويد: ماه‌هاست كه بيماران چشم انتظار دريافت دارو هستند. اين انتظار نه تنها با وعده ساخت داروي داخلي به پايان رسيده و نه حتي با توزيع داروهايي كه سازمان غذاودارو مدعي وارد كردن آنها به كشور است. همين تعلل باعث شده كه طي ماه گذشته ۱۰ كودك مبتلا به اس ام‌اي جان خود را از دست بدهند. در واقع ۱۰ خانواده عزادار شده‌اند و همين اتفاق باعث مي‌شود تا خانواده‌هاي بيشتري توان مبارزه را از دست بدهند و نااميد شوند و هر روز در انتظار مرگ عزيز خود روزها را به شب برسانند. او مي‌افزايد: متاسفانه معاون وزير بهداشت و درمان بدون در نظر گرفتن نظر خانواده‌هاي اين بيماران در مورد استفاده از داروها در نامه‌اي به نهاد رياست‌جمهوري اثر بخشي اين داروها را رد كرده است و همين مساله باعث شده تا نه تنها داروهاي وارداتي توزيع نشوند كه حتي ساخت داروهاي داخلي هم متوقف شود.

 

زندگي در ناصرخسرو جريان دارد

نكته غم‌انگيز اينجاست كه همين داروهاي مبتلايان به اس ام‌اي كه اثر بخشي آن از سوي معاون وزير رد شده است در بازار سياه ناصرخسرو موجود است و با قيمت‌هاي نجومي به فروش مي‌رسد. نه تنها اين دارو كه بسياري ديگر از داروهاي ناياب و كمياب كه با استفاده از آنها با جان بيماران مرتبط است در داروخانه‌ها پيدا نمي‌شود اما در كوچه پس كوچه‌هاي ناصر خسرو در دست دلالان دارو به راحتي پيدا شده و به فروش مي‌رسد. اين قصه غم‌انگيز درمان در كشور ما را گويا هيچ پاياني نيست./روزنامه تعادل

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: