کد خبر: ۳۴۰۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۰۹ - ۲۱ شهريور ۱۳۹۳ - 2014September 12
شفا آنلاین:یک متخصص داخلی گفت: زائران خانه‌ی خدا، رعایت بهداشت در سفر حج را فرموش نکنند تا به سلامتی آن‌ها خدشه‌ای وارد نشود.

به گزارش شفا آنلاین، علیرضا خادم‌المله اظهار کرد: با فرا رسیدن موسم حج تمتع، صدها هزار مسلمان مشتاق از سراسر جهان برای انجام فریضه‌ی معنوی و باشکوه حج، به سرزمین وحی مشرف می‌شوند تا اعمال خود را انجام دهند. سن بالای بیشتر زائران و تجمع زیاد آن‌ها در مراکز زیارتی و عبادتی و مدت زمان طولانی (حداقل یک‌ماه) سفر، احتمال تشدید بیماری‌های زمینه‌ای قبلی و همچنین ایجاد بیماری‌های جدید، بخصوص عفونت‌های تنفسی را به مقدار زیادی افزایش می‌دهد. بنابراین لازم است برای حفظ سلامتی و انجام مناسب و مقبول اعمال حج، به برخی نکات بهداشتی و پزشکی عمل کنند.

او توضیح داد: زائران قبل از سفر با نرمش، ورزش و پیاده‌روی روزانه، آمادگی لازم برای حضور در عرفات، منا و طواف را کسب کنند. همچنین با انجام ورزش‌های تنفسی ریه (کشیدن نفس‌های عمیق و نگهداشتن آن به دفعات) حجم ریه‌ها را افزایش دهند و در صورت داشتن اضافه وزن با برنامه‌ی غذایی و فعالیت مناسب بدنی، وزن خود را کم کنند. در ضمن اگر زائران از وجود بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت، فشار خون، چربی بالا، گوارشی، کلیوی، خونی و ... رنج می‌برند، حتما قبل از سفر، به پزشک مراجعه و بررسی‌های لازم دوره‌ای را انجام دهند و آخرین آزمایش‌ها و مدارک پزشکی خود را همراه داشته باشند.

این پزشک متخصص بیان کرد: زائران در صورت داشتن بیماری و مصرف دارو، باید لیست داروها و نیز به مقدار مورد نیاز برای روزهای سفر را همراه داشته باشند. ضمنا برنامه‌ی غذایی معمول خود را حفظ کنند و از خوردن غذا با حجم زیاد و غذاهای پرچرب، شور و آب میوه‌های مصنوعی و نوشابه‌ها که قند بسیار بالایی دارند، پرهیز کنند و بیشتر از دوغ استفاده کنند تا سلامتی آن‌ها تا حدودی تضمین شود.

خادم‌المله درباره‌ی میزان مصرف تنقلات در میان زائران، گفت: از همراه بردن مقادیر زیاد شیرینی، آجیل و تنقلات همراه خود و زیاده‌روی در مصرف آن‌ها اجتناب کنید، چراکه به‌صورت معمول، در پذیرایی روزانه انواع میوه‌ها توزیع می‌شود. همچنین به‌علت تعرق زیاد ناشی از گرمای بالا در عربستان و فعالیت روزانه، با مصرف به اندازه‌ی مایعات و میوه‌ها، از گرمازدگی و کم‌آبی بدن جلوگیری کنید. از همین رو برای جلوگیری از مسمومیت غذایی باید از خوردن غذاهای مانده، سردشده و غذاهای محلی فروشگاه‌های مواد غذایی که بهداشت مناسبی ندارند، پرهیز شود.

این پزشک متخصص یادآوری کرد: برای جلوگیری از بدن‌درد، زائران هنگام ورود به اتاق‌های خود، بخصوص زمانی که دچار تعریق شده‌اند، از سرد کردن زیاد اتاق و قرار گرفتن در مقابل باد کولرها اجتناب کنند و برای پیشگیری از عفونت‌های تنفسی که بسیار شایع است و برای افراد مسن و کسانی که بیماری‌های ریوی، قندی، کلیوی و دیابت دارند نیز بسیار خطرناک است، حتی‌الامکان از حضور در محیط‌های دربسته و شلوغ و دست دادن با یکدیگر خودداری کنند و دست‌های خود را مرتب بشویند و از ماسک صورت مناسب استفاده کنند.

او افزود: اگر زائران بیماری قند دارند و از تعداد زیادی قرص قند یا انسولین استفاده می‌کنند، دستگاه اندازه‌گیری قند خون را همراه داشته باشند و در مواقع ضعف و بی‌حالی، قند خون خود را کنترل کنند و در صورت قند کمتر از 60 یا بیشتر از 200 به پزشک کاروان مراجعه کنند.

برچسب ها: حج ، زائران ، سفر ، عرفات ، طواف
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: