کد خبر: ۳۴۰۷۷۰
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۶ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 06
تنها ۱۴ روز به پایان سال باقی مانده و اولین جلسه در رابطه با دستمزد ۱۴۰۳ کارگران دیروز برگزار شد که البته بنا به گفته نمایندگان کارگران، تنها گزارشی در رابطه با میزان کالری مصرفی در سبد غذایی جدید و خط فقر داده شد.

شفا آنلاین>جامعه>نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره میزان افزایش دستمزد ۱۴۰۳ کارگران گفت: موضع ما همان سبد معیشت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و با توجه به تورم ۴۶ درصدی، این عدد مبنای مذاکرات ما در شورای عالی کار خواهد بود.

به گزارش شفا آنلاین:تنها ۱۴ روز به پایان سال باقی مانده و اولین جلسه در رابطه با دستمزد ۱۴۰۳ کارگران دیروز برگزار شد که البته بنا به گفته نمایندگان کارگران، تنها گزارشی در رابطه با میزان کالری مصرفی در سبد غذایی جدید و خط فقر داده شد. این در شرایطی است که همچنان عدد و رقمی در رابطه با سبد معیشت کارگران به طور رسمی منتشر نشده است.

اما با این حال، کارگران معتقدند که براساس کارکارشناسی‌ای که کارگروه مزد شوراهای اسلامی کار سراسر کشور انجام داده‌اند، عدد ۲۴ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان در رابطه با رقم سبد معیشت استخراج شده است و براساس همین عدد، کارگران روی افزایش دستمزد تا این میزان اصرار دارند.

در همین رابطه محسن باقری، نماینده کارگران در شورای عالی کار درباره جلسه اخیر کمیته مزد اظهار داشت: در این جلسه عسگریان، معاون رفاه وزارت کار، توضیحاتی درباره خط فقر و سبد معیشت دادند و گزارش‌هایی هم درباره کالابرگ الکترونیکی و کمک‌هایی که به عموم مردم از دهک اول تا هفتم ارائه کردند.

وی افزود: انیستیتو تغذیه هم یک سبد غذایی جدید هم ظاهرا به تصویب وزارت بهداشت رسانده است. انیستیتو تغذیه براساس میزان کالری‌های مصرفی یک نفر، سبد غذایی را چینش می‌کند. یعنی براساس میزان کالری‌ای که یک فرد نیاز دارد، مثلا ۲۳۰۰ کالری، یک سری اقلام را در سبدغذایی می‌گذارد.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: آخرین سبد مربوط به سال ۱۳۹۲ بوده که ظاهرا در سال ۱۴۰۲ یک سبد غذایی را به پیشنهاد انیستیتو تغذیه و به تصویب وزارت بهداشت عملیاتی کردند و دیروز از آن رونمایی کردند. البته این سبد غذایی به دلیل این‌که مورد پذیرش شرکای اجتماعی نبوده، مورد پذیرش ما نیست و این سبد یک‌جانبه طراحی شده است.

رقمی برای سبد غذایی تعیین شد؟

باقری در پاسخ به این پرسش که رقمی برای سبد غذایی کارگران عنوان شد؟ گفت: فقط درباره میزان کالری‌ها صحبت شد و فعلا روی مبانی بحث شد. ابتدا میزان کالری‌ها تعیین می‌شود و بعد یک سبد توافقی براساس آن گرم و کالری‌ها در نظر گرفته می‌شود و سپس رقم سبد معیشت تعیین می‌شود.

وی افزود: امسال، سالی است که وزارت بهداشت یک سبد جدیدی را به عنوان سبد مطلوب غذایی ایرانیان ارائه کرده که البته این سبد را هنوز روی سایت نگذاشته و ما ندیده‌ایم. برای مثال، نان در سبد غذایی قبلی ۳۲۰ گرم بوده که ظاهرا الان ۳۰۰ گرم شده است که ۲۰ گرم کم شده است.

نماینده کارگران در شورای عالی کار تصریح کرد: این سبد غذایی قطعا مورد تایید ما نیست، چون کالری‌ها را به صورت یک‌جانبه کم کردند و ما اعتقاد داریم یک نفر کارکن، بیشتر از این میزان کالری نیاز بدنی دارد.

باقری عنوان کرد: فعلا یک گزارش‌های جزئی داده شد و انشاله در جلسه روز چهارشنبه مباحث کارشناسی‌تر مطرح می‌شود و شرکای اجتماعی نظرات خود را ارائه می‌دهند.

نگاه کارگران، چه رقمی از سبد معیشت است؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار در ادامه با اشاره به این‌که عددی که ما از سبد معیشت استخراج کردیم بر اساس آمار تورم منتهی به دی‌ماه ۱۴۰۲، در حدود ۲۴ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان است، گفت: این عدد توسط کارگروه مزد شوراهای اسلامی کار سراسر کشور استخراج شده و این گزارش را به کمیته مزد در روز چهارشنبه همین هفته ارائه خواهیم داد. همچنین در جلسه امروز شورای عالی کار ارائه می‌دهیم.

باقری افزود: فعلا نظر گروه کارگری از سبد معیشت، عدد ۲۴ میلیون و ۵۰۴ هزار تومان است.

نظر دولت درباره حقوق ۱۴۰۳ کارگران چیست؟

نماینده کارگران در شورای عالی کار در پاسخ به این پرسش که با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد، نظر دولت روی چه عددی برای میزان افزایش دستمزد است؟ میزان افزایش حقوق کارمندان در حدود ۲۰ درصد بوده است. عنوان کرد: این نمی‌تواند مبنای تصمیم‌گیری ما باشد و ما این را قبول نداریم.

باقری افزود: به دلیل این‌که هنوز وارد مذاکرات نشده‌ایم، نمی‌خواهیم عددی را اعلام کنیم که قدرت چانه‌زنی‌مان را کم کنیم. اگر الان بگوییم که آن‌ها ممکن است مزد را با ۲۰ درصد شروع کنند، خودمان را در موضع ضعف قرار می‌دهیم و ما این کار را نمی‌کنیم.

وی تاکید کرد: موضع ما همان سبد معیشت ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و با توجه به تورم ۴۶ درصدی، این عدد مبنای مذاکرات ما در شورای عالی کار خواهد بود.

روی سبد معیشت، کار کارشناسی شده است

نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به این‌که در سال گذشته میزان افزایش حقوق کارگران بدون توجه به تورم اعلامی افزایش پیدا کرد و همین موضوع منجر به چالش میان کارگران با کارفرمایان و دولت در جلسات شورای عالی کار شد. آیا تصور می‌کنید چنین شرایطی امسال هم به وجود آید، با توجه به این‌که نشست‌های تعیین دستمزد به پایان سال کشیده شده است؟ گفت: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم، اما در رابطه با موضع کارگران باید بگویم با توجه به این‌که ما اعتقاد داریم کار کارشناسی براساس داده‌های درست اقتصادی و طبق آمار مبتنی بر مرکز آمار و نرخ‌های رسمی و تورم بانک مرکزی در رابطه با سبد معیشت صورت گرفته، از موضع کارشناسی خودمان پایین نمی‌آییم و اعتقاد داریم عدد ما درست است و با مطالعه به عدد ۲۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان رسیده‌ایم.

باقری تاکید کرد: ما روی مبانی خودمان ایستادگی می‌کنیم. حالا این‌که نتیجه جلسه چه می‌شود، بحث دیگری است. ولی من به عنوان رییس کارگروه مزد کانون شوراهای سراسر کشور، عدد کارشناسی خودمان را اعلام می‌کنم.

کارگران به رییس سازمان برنامه اخطار می‌دهند

نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به اظهارات اخیر سازمان برنامه که گفته است رشد حقوق و دستمزد باید مطابق با مقتضیات اقتصادی کشور و تورم انتظاری افزایش یابد، گفت: صحبت‌های ایشان را دیدم و قطعا صحبت‌های ایشان موجب خشم کارگران می‌شود و شده است.

باقری افزود: این اخطار را باید به ایشان داد که با توجه به این‌که کارگران در خصوص دستمزد کارمندان نظر نمی‌دهند که بودجه دولت پیش‌بینی می‌شود و به تصویب مجلس می‌رسد، توقع دارند که افراد غیرذیصلاح که سمتی در شورای عالی کار ندارند، نباید در این امور دخالت کنند و جو را متشنج کنند.

وی عنوان کرد: قطعا صحبت‌های ایشان موجب موضع‌گیری تعداد زیادی از کارگران شده و این مواضع به ما هم منتقل شده است. درست نیست یک شخصی که در تعیین دستمزد کارگران دخالتی ندارد، این‌طوری در این موضوع دخالت کند.

نماینده کارگران در شورای عالی کار خاطرنشان کرد: همه باید به قانون پایبند باشیم و مرجع تعیین دستمزد کارگران، شورای عالی کار است که آقای منظور در آن سمتی ندارد و حق اظهارنظر هم ندارند تا با این کارها قدرت چانه‌زنی کارگران را کاهش دهند و یا مسوولان دولتی را تحت فشار قرار دهند. / خبرآنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: