کد خبر: ۳۴۰۷۶۶
تاریخ انتشار: ۱۷:۲۰ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 08
سمنانی، رئیس نظام پزشکی سمنان:
رئیس نظام پزشکی سمنان با بیان اینکه واقعی نشدن تعرفه ها منجربه افت "جزء فنی" مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی می‌شود ادامه داد: مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی و تشخیصی قدرت به روز رسانی تجهیزات پزشکی را ندارند

شفا آنلاین>سلامت>رئیس نظام پزشکی سمنان با بیان اینکه کمتراز یک سوم تعرفه های پزشکی سهم دستمزد پزشکان است گفت: برخی تصور می کنند همه افزایش عدد تعرفه به جیب پزشکان می رود در حالیکه کمتر از یک سوم آن سهم دستمزد پزشکان است و مابقی صرف هزینه های جاری مراکز درمانی می شود که البته گرفتاری اصلی نظام درمان کشور نیز مربوط به خروج نیروی انسانی و ناتوانی در به روزرسانی تجهیزات پزشکی است.

به گزارش شفا آنلاین:وحید سمنانی با بیان اینکه افزایش 46 درصدی تعرفه های خدمات تشخصی و درمانی سال 1403 درصورت تصویب آن در هیات وزیران در حد نرخ تورم نیست گفت: همیشه تعرفه ها از نرخ تورم عقب بوده است. تجربه سال های گذشته نشان می دهد عدد تعرفه مصوب شورای عالی در هیات دولت به نصف کاهش می یابد اما در شرایط فعلی کاهش تعرفه های مصوب شورای عالی بیمه در هیات دولت تبعات و گرفتاری های زیادی ایجاد خواهد کرد.

رئیس نظام پزشکی سمنان با بیان اینکه واقعی نشدن تعرفه ها منجربه افت "جزء فنی" مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی می‌شود ادامه داد: مراکز ارائه دهنده خدمات درمانی و تشخیصی قدرت به روز رسانی تجهیزات پزشکی را ندارند و به نوعی ما شاهد عقب ماندگی بخش درمان بویژه در حوزه تجهیزات پزشکی هستیم.

وی با اشاره به نارضایتی کادر درمان نسبت به تاخیر در پرداختی ها افزود: در حال حاضر سازمان بیمه تامین اجتماعی بدهی آزمایشگاه ها را تا تیر 1402 تسویه کرده است این در حالی است که مراکز پاراکلینیک در پرداخت حقوق و عیدی کادر درمان با مشکل جدی مواجه شده اند برای همین نیز رادیولوژیست ها و مراکز تصویر برداری با بیمه ها قرارداد ندارند چون پرداختی ها با تاخیر همراه است. بنابراین هر اندازه تعرفه ها را پایین نگه دارند خروج نیروی انسانی از سیستم درمان بیشتر خواهد شد.

سمنانی ضمن ابراز نگرانی نسبت به از دست دادن نیروی انسانی مراکز درمان کشور تاکید کرد: رغبت نیروی انسانی شاغل در مراکز درمان به دلیل مقایسه درآمدی با کشورهای همجوار برای خروج از سیستم سلامت کشور و اشتغال شان در کشورهای عربی افزایش یافته است. چون آنجا با دلار حقوق می گیرند همین مابالتفاوت تعرفه باعث افزایش تمایل کادر درمان به خروج از کشور شده است.

رئیس نظام پزشکی سمنان با اشاره به ارزبری تجهیزات پزشکی و مواد مصرفی گفت: چنانچه تعرفه های خدمات پزشکی سه برابر هم رشد کند بازهم نمی تواند جوابگوی حذف ارز ترجیحی شود چیزی که سال آینده اتفاق خواهد افتاد. در چنین شرایطی ورشکستگی آزمایشگاه ها و مراکز توصیر برداری که با ارز سر و کار دارند، دور از انتظار نیست.

وی افزود: راه اندازی مراکز پاراکلینیک و آزمایشگاه تشخیص طبی صرفه اقتصادی ندارد، مراکز طرف قرارداد با سازمان های بیمه گر باید حداقل دوماه حقوق و سنوات و .. را پایان هر سال به کارکنان شان پرداخت کنند که بار مالی سنگینی را در ماه های پایانی سال بر دوش این مراکز تحمیل می کند.از طرفی تاخیر در پرداختی مطالبات مراکز درمانی و تورم آخر سال باعث شده این مراکز در پرداخت حق و حقوق آخر سال کارکنان شان ناتوان شوند. همه اینها منجربه ایجاد نارضایتی در مراکز درمان میشود و تبعات آن متوجه مردم می شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان نظام پزشکی سمنانی در پایان تاکید کرد: در حال حاضر مراکز جدید تشخیصی و پاراکلینیک به دلیل افزایش نرخ ارز احداث نمی شود چون دستگاهی که قیمت آن 200 میلیون تومان بوده است الان آن را باید 3 میلیارد تومان خریداری کنند واضح است کسی تمایلی به اینگونه سرمایه گذاری نخواهد داشت و به تبع آن دسترسی مردم  به مراکز و خدمات محدودتر و سخت ترخواهد شد. / پالنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: