کد خبر: ۳۴۰۷۶۱
تاریخ انتشار: ۱۸:۱۵ - ۱۵ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 05
کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد:
رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد گفت: مافیای دارو و مواد مخدر برای ۳ همت خرید متادون که در داروخانه‌ها توزیع می شود، دندان تیز کرده اند.
شفا آنلاین>سلامت>متأسفانه ما یک تجربه اعتیاد داروخانه‌ ای را داریم و در حال حاضر ۲۴ درصد از جوانان اولین تجربه اعتیادشان مصرف ترامادل است و نگرانی هم اینجا است که با توزیع متادون در داروخانه‌ ها و دسترسی آسان و ارزان به آن به راحتی اولین اعتیاد جوانان داروی متادون شود.

به گزارش شفا آنلاین:رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد گفت: مافیای دارو و مواد مخدر برای ۳ همت خرید متادون که در داروخانه‌ها توزیع می شود، دندان تیز کرده اند. 

علی غلامی، با غیر کارشناسی دانستن توزیع داروهای مخدر در داروخانه‌ها، اظهار داشت: طبق کنوانسیون جهانی ۱۹۶۱ که ایران نیز جزو آن است، تعهد شده که داروهای تحت کنترل می‌بایست در محلی که پزشک، پرستار و تجهیزات احیا موجود است استفاده شده، که قطعاً داروخانه هیچ شباهتی با آن ندارد.

وی گفت: سالی ۳ هزار میلیارد تومان پول خرید مراکز درمان اعتیاد از معاونت‌های غذا و دارو است که در شرایط اقتصادی موجود که وزارت بهداشت حتی در ارائه خدمات اولیه به بیماران با مشکل مواجه است، بسیار غیر منطقی است که می‌گوید طبق اصل ۴۴ می‌خواهد توزیع دارو را برون سپاری کند.

غلامی ادامه داد: از طرفی سازمان غذا و دارو به بهانه نبود نظارت کافی بر معاونت‌های خود و وجود نشت دارو از آنها، توزیع دارو را به ۴۰۰ داروخانه منتخب می‌خواهد واگذار کند.

وی افزود: سوال اینجا است که نظارت بر ۴۰ معاونت غذا و دارو که در ساختمان وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی واقع شده‌اند آسان‌تر است و یا ۴۰۰ داروخانه که خارج از سیستم وزارت بهداشت هستند، تضمین چیست و چگونه است که با وجود ۱۸ هزار داروخانه در کشور این مقدار نقدینگی (۳ هزار میلیارد تومان) به جیب حدود ۲ درصد از داروخانه‌ها (۴۰۰ داروخانه) سرازیر شود که همین امر توجه را به رانت بیشتر می‌کند.

غلامی گفت: قطعاً با طرح این مسائل می‌توان فهمید که مافیای دارو و مواد مخدر برای رقم ۳ همت به صورت سالیانه از توزیع داروی متادون در داروخانه‌ها دندان تیز کرده است.

وی افزود: درآمد حاصل از فروش داروهای تحت کنترل در بودجه سالانه دولت ردیف بودجه دارد و وزارت بهداشت حکماً بدون اجازه مجلس حق چنین کاری را ندارد و در مقابل دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید پاسخگو باشد.

رئیس کانون کشوری پزشکان درمانگر اعتیاد با اشاره به عرضه داروهای مخدر توسط داروخانه که خطراتی همچون اعتیاد داروخانه‌ای را به همراه خواهد داشت، بیان کرد: متأسفانه ما یک تجربه اعتیاد داروخانه‌ای را داریم و در حال حاضر ۲۴ درصد از جوانان اولین تجربه اعتیادشان مصرف ترامادل است و نگرانی هم اینجا است که با توزیع متادون در داروخانه‌ها و دسترسی آسان و ارزان به آن به راحتی اولین اعتیاد جوانان داروی متادون شود. / عصرایران



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: