کد خبر: ۳۴۰۷۰۴
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 04
بازار خودرو که پس از ۱۰ ماه رکود مطلق، از اواسط بهمن تحرکات خود را آغاز کرده بود، اکنون در میانه اسفند تا حدودی آرام گرفته است.

شفا آنلاین>خودرو>قیمت خودرو، امروز، دوشنبه، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲، تحت تاثیر عقب‌نشینی دلار از قله تاریخی خود و بازگشت پژو پارس به خط تولید کار خود را آغاز کرد.

به گزارش شفا آنلاین:قیمت خودرو، امروز، ۱۴ اسفند ۱۴۰۲، آرام‌تر از روزهای گذشته گزارش می‌شود. بازار خودرو که پس از ۱۰ ماه رکود مطلق، از اواسط بهمن تحرکات خود را آغاز کرده بود، اکنون در میانه اسفند تا حدودی آرام گرفته است.

در این بین باز هم باید قیمت دلار را موثرترین متغیر روی فرآیند بازار دانست. این ارز آمریکایی پس از ثبت رکورد تاریخی در بازار آزاد، طی دو روز گذشته روند کاهشی به خود گرفت تا دنده معکوس بازار خودرو هم کشیده شود.

در بازار امروز خودرو بیشتر محصولات مورد بررسی یا با همان قیمت‌های دیروز معامله می‌شوند یا بازه نوسان چندانی ندارند. 

همچنین خبر بازگشت پژو پارس به خط تولید ایران خودرو، شوک دیگری به بازار وارد کرد، این سدان محبوب بازار داخلی که تخت گاز به سمت قیمت‌های بالاتر می‌رفت، امروز با افت قیمت کار خود را آغاز کرد.

قیمت خودرو در بازار داخلی

مهم‌ترین پیام مخابره‌شده به بازار خودروهای داخلی در روز جاری به بازگشت پژو پارس به خط تولید ایران خودرو می‌توان اشاره کرد. این محصول پرطرفدار بازار طی دو هفته اخیر با خبر توقف تولید اوج‌گیری زیادی داشت و فقط در هفته گذشته بیش از ۷۲ میلیون تومان گران شد و تا محدوده ۸۲۰ میلیون تومان بالا رفت. اما طی دو روز اخیر مدل LX آن تقریبا تغییری نداشته و احتمالا در روزهای آینده با قیمت‌های به‌مراتب پایین‌تری معامله شود.

افت قیمت پژو پارس موتور جدید XU7P از همین امروز آغاز شده و این مدل با اندکی افت در میانه اسفند به ۶۴۴ میلیون تومان رسید.

با این حال بعید است که حداقل تا عید نوروز سرعت افت قیمت این محصول متناسب با شتاب اوج‌گیری‌اش شود.

 از این رو از سازمان استاندارد، شرکت ایران خودرو، شورای رقابت، سازمان حمایت و سایر نهادهای ذی‌ربط باید پرسید که چرا با مخابره پیامی اشتباه به بازار چنین موجی را در رابطه با پژو پارس که اتفاقا از محصولات پررصد بازار است، ایجاد کردند؟ 

آیا در این زمینه عده خاصی ذی‌نفع هستند که یک روز پژو پارس از خط تولید خارج می‌شود و پس از افزایش چشمگیر قیمت آن در بازار دوباره به خط تولید بازمی‌گردد؟

تارا دنده‌ای V1 که سرعت رشد خود را به پژو پارس رسانده بود، امروز افت قیمت سنگین‌تری را تجربه کرد و نسبت به روز گذشته تقریبا دو درصد ارزان شد تا بیشترین کاهش قیمت را در بازار امروز به نام خود ثبت کند. 

با این حال تارا اتوماتیک V4 امروز هم به روند صعودی خود ادامه داد تا بدون رقیب همچنان با قیمتی میلیاردی لقب گران‌ترین خودروی داخلی را یدک بکشد.

به غیر از پژو ۲۰۷i پانوراما دنده‌ای که رشد ناچیزی داشته، همان‌طور که در جدول زیر هم مشخص است سایر محصولات بدون هیچ‌گونه تغییری نسبت به دیروز به میز معاملات می‌رسند.

IMG_20240304_012900_314

قیمت خودروهای مونتاژی 

قیمت خودرو در بین محصولان مونتاژی امروز را بیش از هر مولفه دیگری تحت تاثیر نوسانات نرخ ارز در بازار آزاد آغاز کرد.

به نظر می‌رسد فعالان این سمت بازار چشم به میدان فردوسی تهران دوخته‌اند تا مسیر مشخصی برای نرخ ارز مشخص شود و پس از آن اقدام به قیمت‌گذاری محصول خود کنند.

با این حال پس از یک وقفه در صعود ارزی، قیمت دیگنیتی پرستیژ افت بسیار ناچیزی را تجربه کرد تا تنها خودروی مونتاژی لقب بگیرد که ارزان‌تر از دیروز معامله می‌شود.

جک S5 اتوماتیک که چند روزی است مرز ۱.۵ میلیارد تومان را رد کرده، امروز نیز ۱.۳ درصد دیگر به ارزش خود افزود، تا ۳۰ میلیون تومان بالاتر از مرز مورد اشاره به فروش برسد.

جک S5 نیوفیس نیز مسیر مشابهی را در پیش گرفته تا این دو محصول کرمان موتور تنها مونتاژی‌های بازار باشند که رشد قیمت را تجربه می‌کنند. 

همان‌طور که در جدول زیر مشاهده می‌شود سایر محصولات هیچ‌گونه تغییری نداشته‌اند و امروز هم بازار در شرایط پرابهامی به سر می‌برد.

IMG_20240304_012902_854





نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: