کد خبر: ۳۴۰۶۹۷
تاریخ انتشار: ۱۷:۰۰ - ۱۸ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 08
مخلوط کردن فرآورده‌های سفیدکننده با ترکیبات جرم‌بر مطلقاً ممنوع است زیرا بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده است.

شفا آنلاین>سلامت>مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو نسبت به خطرات ترکیب شوینده‌های خانگی هشدار داد و گفت: گازهای ناشی از ترکیب برخی شوینده‌ها بسیار سمی و خفه‌کننده است.

به گزارش شفا آنلاین:زهرا جهانگرد با اشاره به فرارسیدن ایام نوروز و خانه تکانی عید نسبت به مسمومیت با مواد شوینده هشدار داد و بیان کرد: در هنگام استفاده از مواد شیمیایی و فرآورده‌های شوینده و پاک‌کننده پنجره‌ها را بازکنید تا هوا به‌خوبی در محیط جریان داشته باشد.

وی افزود: مخلوط کردن فرآورده‌های سفیدکننده با ترکیبات جرم‌بر مطلقاً ممنوع است زیرا بخارات و گازهای ناشی از این اختلاط بسیار سمی و خفه‌کننده است.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو ادامه داد: هنگام استفاده از مواد سفیدکننده و یا جرم‌بر در سرویس‌های بهداشتی، درب و پنجره را باز و هواکش را روشن کنید؛ پس از مصرف مواد شوینده، سفیدکننده، جرم بر و لوله‌بازکن در محیط‌های دربسته و کوچک مانند دستشویی و حمام به‌هیچ‌عنوان در این مکان‌ها توقف نکنید چراکه گازهای تولیدشده در فضای کوچک، خفه‌کننده و سمی است.

وی با تأکید بر این که هنگام استفاده از مواد شیمیایی حتماً از وسایل محافظت‌کننده مانند دستکش بلند، کفش نفوذناپذیر، لباس آستین‌بلند، شلوار بلند و جوراب استفاده کنید؛ گفت: در صورت تماس پوست و یا چشم با مواد اسیدی و یا قلیایی پوست و چشم را با مقادیر فراوان آب شستشو داده و مصدوم را به مرکز درمانی منتقل کنید.

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو هشدار داد: از قرار دادن مواد شوینده در کمدهای زیر ظرف‌شویی اجتناب کنید زیرا خطر مسمومیت در کودکان نوپا و ‏کنجکاو از ‏این طریق بسیار بالا است. ‏ مواد شیمیایی، شوینده و سفیدکننده را در منزل در کمدهای دارای قفل و دور از دید و دسترس کودکان قرار دهید و درب کمدهایی که در آن مواد شیمیایی خطرناک را نگه می‌دارید با قفل یا طناب محکم کنید.

جهانگرد تأکید کرد: محصولات خانگی خطرناک (مانند لوله‌بازکن، جوهر نمک، جرم‌گیر، محلول سفیدکننده و لک بر، مواد ‏شوینده، ‏گاز پاک‌کن، داروها و دیگر مواد شیمیایی) را در بسته بندی اصلی آن‌ها و با درب بسته ‏نگهداری کنید تا با سایر مواد اشتباه گرفته نشوند.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: