کد خبر: ۳۴۰۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 04
در ترسناک بودن این شب همان بس که به گفته رئیس سازمان اورژانس کشورسال گذشته مواد محترقه غیرمجاز باعث شد ۲۲۹ نفر نقص عضو، هزار و ۴۲۸ نفر دچار آسیب به چشم، چهار هزار و ۳۶۸ نفر مصدوم و ۲۶ نفر در کشور فوت کنند.
شفا آنلاین>حادثه>با وجوددیکه هنوز چند روز به آخرین چهارشنبه آخر سال باقی مانده، حوادث مرگبار چهارشنبه‌سوری در گوشه و کنار کشور قربانیان و مصدومان زیادی گرفته است. از ماجرای انفجار مرگبار ارومیه که جان ۴ نفر را گرفت تا حادثه‌ای که روز جمعه در تهران رخ داده و باعث مرگ نوجوان ۱۴ساله شد. همین هقته گذشته بود که رئیس پلیس متروی تهران از کشف ۲۰۰کیلوگرم مواد محترقه غیرمجاز و تعداد ۲۰ هزار ترقه پرخطر در مترو در روزهای منتهی به چهارشنبه آخر سال خبر داد. موادی که در صورت انفجار  می‌توانست جان تعداد زیادی از شهروندان مترو سوار تهران را به خطر بیندازد. در ترسناک بودن این شب همان بس که به گفته رئیس سازمان اورژانس کشورسال گذشته مواد محترقه غیرمجاز باعث شد ۲۲۹ نفر نقص عضو، هزار و ۴۲۸ نفر دچار آسیب به چشم، چهار هزار و ۳۶۸ نفر مصدوم و ۲۶ نفر در کشور فوت کنند.

به گزارش شفا آنلاین: در این میان وسایل دست‌ساز انفجاری بیشترین عامل تلفات در چهارشنبه‌سوری است. چرا که حتی ممکن است با حرارت بدن در دست و یا لباس افراد، منفجر شوند. به گفته معاون اسبق آتش‌نشانی ۲۵۰ گرم ماده محترقه می تواند یک خانه‌ی ۷۰ متری را ویران کند این درحالی است که به گفته رئیس پلیس تهران حجم مواد کشف شده در سه‌شنبه قبل در مترو ۸۰۰ برابر این مقدار است. رئیس مرکز مدیریت بیمارستانی و تعالی خدمات بالینی وزارت بهداشت در نشست معاونان پزشکی دانشگاه های علوم پزشکی کشور اظهار کرد: با توجه به احتمال وقوع حوادث در روز چهارشنبه پایان سال، تمامی مراکز درمانی با آمادگی کامل و اقدامات لازم انجام خواهند شد. ارائه خدمات بهینه و به موقع به قربانیان احتمالی حوادث غیر مترقبه. عمل می کنند.دپوی داروها و مواد مصرفی مورد نیاز در اورژانس بیمارستان ها با اولویت در بیمارستان های خاص. ضربه و سوختگی ها و تمام بیمارستان های دولتی دارای بخش های بستری مرتبط هستند.

قدرت یک انفجار به طول عمر

اما شاید بد نباشد که بدانید عامل اصلی این حوادث یعنی استفاده از اکلیل سرنج است. ماده‌ای خطرناک با قدرت انفجار بالا که شاید خیلی‌ها بی‌آنکه طریقه استفاده از آن را بدانند، سراغش می‌روند و همین باعث بروز حوادث مرگبار می‌شود. اما اکلیل سرنج چیست و چطور در سال‌های اخیر تبدیل شده به قاتل اصلی حوادث روزهای آخر سال. به گفته سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران، سرنج ماده‌ای واکنش پذیر است که در صورت تماس با برخی از مواد شیمیایی، همچون اکلیل آلومینیوم، می‌تواند به سرعت منفجر شود و صدای مهیبی به همراه داشته باشد.

 سید جلال ملکی، ادامه می‌دهد: این ترکیب خطرناک با مخلوط شدن چند ماده شیمیایی و سنگ‌ریزه تبدیل با نارنجک دستی‌هایی می‌شود که در شب چهارشنبه سوری از آن استفاده می‌شوند. ماده‌ای محترقه و خطرناک با برخورد با موانع سفت و سخت و ایجاد حرارت و اصطکاکی که ایجاد می‌شود، تولید انفجار می‌کند.

وی با بیان اینکه قدرت تخریب اکلیل سرنج به حدی است که ۲۵۰ گرم از این مواد که به اندازه کمتر از ۲ لیوان است، تصریح می کند: این ماده با چنین حجمی می‌تواند فضایی در حد یک اتاق ۱۴ تا ۱۵ متری را به صورت کامل تخریب کند، بنابراین می‌توان این مواد را به بمب دست‌ساز تشبیه کرد. ۲ تا ۳ کیلو از این مواد می‌تواند ۲ آپارتمان را تخریب کند و حتی یک خودرو را از بین ببرد و آسفالت خیابان را بکند و گودالی بزرگ در محل انفجار حفر کند.

 ملکی تاکید می‌کند: بسیاری از افراد با تهیه این مواد از رنگ فروشی‌ها و فروشگاه‌های مواد شیمیایی، این ترکیب را می‌سازند بی‌آنکه از خطرات آن خبر داشته باشند. همانطور که اشاره شد، کمی حرارت و اصطکاک می‌تواند زمینه لازم برای انفجار این ماده را ایجاد کند. این همان اتفاقی است که در جریان حوادث مرگبار چهارشنبه‌سوری رخ می‌دهد. بیشتر قربانیان این حوادث، افرادی هستند که قصد ساخت موادمحترقه با اکلیل سرنج دارند. اما نمی‌دانند حتی یک جرقه ناشی از اصطکاک هم ممکن است زمینه انفجار این مواد را بوجود بیاورد.

 سخنگوی سازمان آتش نشانی تهران اضافه می‌کند: نمیشود درصدی را بیان کرد اما در بیشتر حوادث جهارشنبه سوری آخر سال از این مواد استفاده شده است و بیشترین جراحات و آسیب‌ها حتی مرگ‌ها ناشی از انفجار این مواد بوده است.

ملکی می‌گوید: افراد در محدوده سنی ۱۱، ۱۲ تا ۲۳، ۲۴ سال از این مواد و اکلیل سرنج بیشتر استفاده می‌کنند و به دلیل اینکه تخصص و علم و دانش استفاده از این مواد را ندارند، به خودشان و دیگران را آسیب می‌زنند.

سال بی سابقه

سخنگوی اورژانس کشور، اما آماری به غایت وحشتناک تر از اینها را بیان می کند. بابک یکتاپرست در گفت و گو با «آرمان امروز» می گوید: امسال با شرایط عجیب و غریبی روبرو هستیم. به عنوان مثال از ابتدای اسفند تاکنون حدود ۱۰۰ حادثه مرتبط با مواد محترقه و ساخت آن داشته ایم که ۶ مورد آن منجر به فوت شده است. بخشی از حوادثی که رخ می دهد به ما گزارش می شود تا نیرو اعزام کنیم و بخشی هم خودشان به مراکز درمانی مراجعه می کنند. بنابراین آمار ممکن است بسیار بیشتر از اینها باشد. اما در مجموع آمار حوادث چهارشنبه سوری پارسال بسیار بیشتر از سال گذشته است و اصلا قابل مقایسه نیست. کمااینکه سال گذشته در چنین بازه ای تنها دو فوتی داشتیم و آمار حوادث نیز خیلی کمتر از الان بود. وی در مورد اینکه گفته می شود اکلیل سرنج اصلی ترین موادی است که در ساخت مواد محترقه آتش زا استفاده می شود می گوید: من فکر می کنم موادی که الان به کار می رود بسیار مخرب تر از اکلیل سرنج است. چه از لحاظ صدا و چه از لحاظ قدرت تخریب! بنابراین خانواده ها و جوانان باید واقعا مواظب سلامت خود و اعضای خانواده هایشان باشند.

سخنگوی اورژانس کشور، به عنوان راهکاری برای کاهش حوادث چهارشنبه سوری نیز می گوید: راستش را بخواهید ما هم نمی دانیم چه باید  بکنیم! چون متاسفانه به نظر می رسد مردم چندان توجهی به هشدارهایی که مواد محترقه دارند نمی کنند! امسال از ابتدای اسفند تاکنون آمار قطع عضوی های ما ۳۰۰ درصد و آمار مصدومان چشمی ما ۶۷ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. این در حالی است که هنوز وارد چرخه اصلی چهارشنبه سوری نشده ایم! برای همین به نظرم مسئولان باید مراکزی را برای برپایی چهارشنبه سوری در نقاط مختلف شهر در نظر بگیرند که مردم در آنجا و با استفاده از مواد کم خطر و فشفشه و آتش زدن بوته و… این رسم کهن را به جا آورند. وگرنه پیش بینی ما این است که امسال، چهارشنبه سوزی بسیار فاجعه باری را از حیث آمار و تلفات حادثه دیدگان پیش رو خواهیم داشت!./آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: