کد خبر: ۳۴۰۶۸۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۰۰ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 04
با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان نگرانی از زلزله قیمت‌ها در بین مردمی که خود را آماده حضور در این ماه پُر فیض کرده اند، ایجاد شده است.
شفا آنلاین>اقتصاد>مناسبتها بهانه‌هایی برای کسبه هستند تا برخی کالاها را گرانتر بفروشند و ماه رمضان یکی از این مناسبتهاست. در این ماه قیمت محصولاتی همچون خرما، بامیه زولبیا، برخی از انواع نانها، مرغ و کالاهای مصرفی رشد سرسام آوری می‌کند و تاسف آور اینکه پس از ماه رمضان به روزهای گذشته باز می‌گردد. این در حالی است که مسوولان نیز قول می‌دهند قیمتها را کنترل خواهند کرد. با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان نگرانی از زلزله قیمت‌ها در بین مردمی که خود را آماده حضور در این ماه پُر فیض کرده اند، ایجاد شده است.طبق سنوات سال‌های گذشته همراه قیمت گوشت، مرغ، برنج و شکر، خرما و سایر اقلام خوراکی مورد استفاده بیشتر در این ماه (رمضان) نیز با افزایش قیمت مواجه می‌شود.

تورم کالاهای اساسی

به گزارش شفا آنلاین:طبق اعلام مرکز آمار، شاخص قیمت مصرف‌کننده در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۲.۵ درصد افزایش داشته و تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، منفی چهار درصد بوده است.

در بهمن ۱۴۰۲، شاخص قیمت مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۲۲۵.۷ رسیده است که نسبت به ماه قبل ۱.۴ درصد افزایش، نسبت به ماه مشابه سال قبل ۳۵.۸ درصد افزایش و در ۱۲ ماه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل، ۴۲.۵ درصد افزایش داشته است.

قیمت برخی از کالاهای اساسی به قدری گران شده که با تغییرات جزیی نمی تواند وارد سفره های مردم شود. قیمت هر کیلو مرغ به ۸۷ هزارتومان رسیده است. طی یک دهه گذشته قیمت مرغ بیش از ۸۰ برابر شده است و تهیه آن برای سفره های رمضانی سخت شده است.

این روزها گوشت قرمز نیز کالایی لاکچری شده و نرخ بالای ۵۵۰ هزار تومان آن سبب شده تا از سر سفره خانوار زیادی حذف شود. آمار تولید مهر، بر اساس نتایج طرح آمارگیری کشتار دام کشتارگاه‌های رسمی کشور در ماه مهر امسال، وزن گوشت قرمز عرضه شده انواع دام‌های ذبح شده ۳۸.۷۶۰ تن بوده که سهم گوشت گاو و گوساله بیش از سایر انواع دام بوده است. گوشت گاو و گوساله با ۱۹.۶۵۶ تن ۵۰.۷ درصد از وزن کل گوشت قرمز عرضه شده را به خود اختصاص داده است.

همچنین تابستان ۱۴۰۲ شاخص قیمت تولیدکننده شیر بخش گاوداری‌های صنعتی (بر مبنای ۱۰۰=۱۳۹۵) برابر با ۱۳۳۷.۳ بوده که نسبت به فصل قبل (تورم فصلی) ۱۴.۶ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل (تورم نقطه به نقطه) ۵۴.۹ درصد افزایش یافته است. همچنین میانگین شاخص ۴ فصل منتهی به فصل جاری نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم سالانه) ۶۱.۲ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

خرما هم لاکچری شد

خرما یکی از پُر مصرف‌ترین مواد غذایی در ماه مبارک رمضان است که با توجه به تولید مناسب و انبوه این ماده مغذی، گرانی آن طعم دهان روزه داران را تلخ می‌کند. در حال حاضر حداقل قیمت هر کیلو خرما در بازار مصرف ۷۵ هزار تومان و حداکثر آن به کیلویی ۳۵۰ هزار تومان رسیده است که حتی حداقل ترین قیمت با کیفیت بسیار پایین محصول برای مردم روزه دار بسیار گران تمام می شود. در کل به طور متوسط خرما کیلویی ۲۰۰ هزار تومان به سفره رمضان مردم می‌رسد!

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، هر چند که هرسال از عدم افزایش قیمت خرما در این ماه خبرهای زیادی شنیده می‌شود، اما قیمت خرما در بازار و مقایسه آن با ماه‌های گذشته نشان از رشد قیمت خرما در ماه رمضان دارد. در همین رابطه محسن رشید فرخی، رئیس هیئت مدیره انجمن ملی خرمای ایران در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: خرما در بازار ماه رمضان از سوی تولید کننده و توزیع کننده گران نمی‌شود بلکه در این بین عده‌ای سود جو آن هم در زمان‌های خاص و مورد نیاز مصرف کننده، اقدام به جو سازی و گرانی می‌کنند.

به گفته فرخی؛ زمانی که در مورد قیمت در مبدا برای خرما صحبت می‌کنیم منظور قیمتی است که از کشاورزان خریداری می‌شود. در خصوص گران فروشی خرما در سطح شهر مسئولان امر و تعزیرات باید چاره اندیشی کنند. دلالان خرما را در مبدا با قیمتی بسیار پایین‌تر از قیمتی که در بازار عرضه می‌شود خریداری می‌کنند و متاسفانه هیچ کسی جلوی حضور دلالان در بازار خرما را نمی‌گیرد و همین باعث ایجاد نوسان قیمت در بازار این محصول می‌شود.

این درحالی است که تغییرات قیمتی طی ۵ سال گشذته نشان می دهد که خرما از سال ۹۷ تاکنون بیش از ۳۰۰ درصد افزایش قیمت داشته است.  هرساله با رسیدن به ماه رمضان شاهد گرانی برخی دیگر از کالاها از جمله شیرینی های مخصوص ماه رمضان و آش و حلیم نیز هستیم که به نظر می رسد امسال نیز با توجه تورم شاهد افزایش این کالاها و دوری بیشتر آن ها از سفره کوچک روزه داران خواهیم بود.

در کنار تمام این گرانی ها برخی فروشگاه ها هم هستند که از آب گل آلود ماهی می گیرند و وقتی که متوجه می شوند قیمت ها بالا رفته کالاهایشان را با نرخ های غیر واقعی عرضه می کنند و عوض قیمت های مصوب کالاهایشان را با برچسب درجه یک دو تا سه برابر قیمت اصلی به فروش می رسانند.

در میان هیاهوی قیمتها، جامعه کارگر و کارمند بیش از همه اقشار، زیربار گرانی ها کمر خم کرده و با رشد روز افزون قیمت ها تاب و توانش را از دست داده است؛ قیمت هایی که موجب شده سفره مردم در ماه رمضان کوچکتر شود و مردم نتوانند آن طور که باید و شاید دسترسی مناسبی به اقلام مورد نیازشان داشته باشند.

با توجه به این شرایط به نظر می رسد باید تدابیر دقیقی برای ماه رمضان در نظر گرفته شود تا سفره مردم در این ماه مبارک کوچک تر از گذشته نشود./آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: