کد خبر: ۳۴۰۶۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۰۰ - ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 04
پژوهشگران گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد موفق به کشت «جلبک اسپرولینا پلاتنسیس» با هدف شناسایی خواص دارویی، غذایی و صنعتی آن شدند.
شفا آنلاین>سلامت>عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت این دانشگاه روز یکشنبه افزود: جلبک مزبور علاوه بر دارا بودن خواص پروتئینی و آنتی اکسیدان بالا، حاوی رنگدانه طبیعی سبز- آبی است که با توجه به کمبود این رنگ در طیف رنگدانه‌های طبیعی می‌تواند کاربرد زیادی در صنایع غذایی داشته باشد.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر ضیاءالدین بنیادی افزود: در این راستا طرح تحقیقاتی در خصوص کاربردهای"جلبک اسپرولینا پلاتنسیس" در صنایع مختلف غذایی و دارویی به عنوان پژوهشی مشترک با موفقیت کشت داده شد که پس از اتمام طرح، تصمیم بر این است که روی محصولات جانبی این جلبک کار کنیم.

عضو هیات علمی گروه مهندسی بهداشت محیط دانشکده بهداشت گفت: مدت زمان کشت جلبک در هر مرحله ۱۴ روز بود و پس از این مدت زمان، با دستگاه اسپکتروفوتومتر و میکروسکوپ نوری، سلول‌های جلبکی مورد بررسی قرار گرفتند، نتایج این مطالعه نشان داد که میزان جلبک تولید شده ۸۲/۱ گرم بر لیتر بود. بنابراین رشد جلبک‌ها به طور موفقیت‌آمیزی در واقع به مرحله بلوغ رسیده است.

وی ادامه با بیان اینکه که میکروارگانیزم‌ها به دلیل قابلیت‌های مفیدی که دارند می‌توانند در سلامت محیط و حفظ آن کمک کننده باشند، بیان کرد: با توجه به اینکه جلبک اِسپرولینا پلاتنسیس دارای ویژگی‌های منحصر به فرد از جمله در تولید مواد مغذی کمک کننده است و حدود ۷۰ درصد از جنس جلبک را پروتئین تشکیل می‌دهد، می‌توانیم از آن به عنوان یک ماده چاق کننده استفاده کرد و در واقع محصولی غذایی تلقی می‌شود.

بنیادی با اشاره به کاربرد جلبک مزبور در بحث مواد دارویی بیان کرد: این جلبک به دلیل سرشار بودن از آنتی اکسیدان در تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از انواع سرطان‌ها می‌تواند کمک کننده باشد.

وی ادامه داد: همچنین در برخی مطالعات بیان شده که این جلبک خاصیت ضد التهابی دارد و در درمان بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون می‌تواند کمک کننده باشد، لذا اهمیت موضوع باعث شده که ما به این سمت پیش برویم.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص خواص رنگدانه‌ای جلبک اِسپرولینا پلاتنسیس و استفاده از آن در صنایع تولید مواد غذایی نیز گفت: این جلبک حاوی رنگدانه با پایه گیاهی خیلی مفید به نام " فیکوسیانین " است که رنگ آبی دارد و می‌توانیم در مواد غذایی و محصولات غذایی به خصوص در تولید نوشیدنی‌ها استفاده کنیم.

بنیادی گفت: رنگدانه آبی از جمله رنگ‌هایی است که پایه گیاهی یا منابع گیاهی آن خیلی کم است و به ناچار در اغلب تولیدات غذایی از رنگدانه‌هایی با پایه شیمیایی مثل رنگ دانه برلیانت بلو استفاده می‌شود که می‌توانند اثرات جانبی بر افراد داشته باشند.

دانشگاه علوم پزشکی مشهد با افزون بر ۹ هزار دانشجو و بیش از ۲۵ هزار کارمند بهداشتی و درمانی و حدود ۵۰ مرکز تحقیقات پزشکی به عنوان قطب پزشکی شمال شرق کشور مطرح است./ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: