کد خبر: ۳۴۰۶۵۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۵ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 03
مهندس بهداشت محیط گفت: یکی از تخلفاتی که در آرایشگاه‌ها رخ می‌دهد، دخالت در امور پزشکی است. براساس بخشنامه وزارت بهداشت انجام خدماتی که دخالت در امور پزشکی محسوب می‌شود را ممنوع کرد.

شفا آنلاین>سلامت>رکسانا فرخی مهندس بهداشت محیط درخصوص رعایت بهداشت در آرایشگاه‌های زنانه گفت: در آرایشگاه‌ها باید بهداشت از چند منظر فردی، لوازم کار و محیط کار رعایت شود. یکی از تخلفاتی که در آرایشگاه‌ها رخ می‌دهد، دخالت در امور پزشکی است. براساس بخشنامه ۲۱ بهمن ۱۴۰۲ وزارت بهداشت انجام خدماتی که دخالت در امور پزشکی محسوب می‌شود را ممنوع کرد. این خدمات معمولا پسوند تراپی دارند و شامل هیدروتراپی، مزوتراپی، زالوتراپی، حلزون‌تراپی و کربوکسی تراپی می‌شوند.

به گزارش شفا آنلاین:وی افزود: علاوه بر این، انجام میکرونیدلینگ، مزونیدلینگ و تاتوهای پزشکی که با دستگاه لیزر انجام شده و بسیار خطرناک هستند، هم در آرایشگاه‌ها ممنوع است. از دیگر خدمات ممنوعه می‌توان به هایفوتراپی با هدف لیفتینگ و جوان‌سازی، لیفت با نخ، انواع تزریق ژل، بوتاکس و فیلر و چربی اشاره کرد. همچنین انجام خدمات پیرسینگ، الکترولیز و لیزر هم در آرایشگاه‌ها ممنوع است.

مهندس بهداشت محیط با اشاره به افزایش دخالت در امور پزشکی در آرایشگاه‌ها، بیان کرد: بخشی از تخلفات هم بهداشتی هستند. یکی از این تخلفات ورود اتباع و کسانی است که کارت بهداشت ندارند. مردم نمی‌دانند که یک آرایشگاه می‌تواند به اندازه یک کلینیک درمانی خطرناک باشد و از خود مراقبت نمی‌کنند. اگر افرادی که در آرایشگاه کار می‌کنند، کارت بهداشت نداشته باشند و از نظرابتلا به اچ آی وی و هپاتیت چک نشده باشد، در صورت ناقل بودن می‌توانند دیگران را بیمار کنند. کارت بهداشت و دوره‌های بهداشت باید در آرایشگاه در دید عموم باشد تا مراجعان ببینند.

وی درخصوص اهمیت رعایت بهداشت در بخش ارائه خدمات زیبایی ناخن توضیح داد: یکی از بخش‌هایی از آرایشگاه‌ها که باید مسائل بهداشتی را با جدیت بیشتری رعایت کنند، بخش مربوط به خدمات ناخن هستند. ابزار باید گندزدایی شوند اما کسانی که مسائل بهداشتی را رعایت می‌کنند، به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسند.

فرخی عنوان کرد: از جمله بیماری‌هایی که در صورت رعایت نکردن بهداشت در آرایشگاه‌ها افراد را تهدید می‌کند، می‌توان به اچ آی وی، هپاتیت و انواع بیماری پوستی اشاره کرد. این خطرات تنها برای مراجعه کننده نیستند و آرایشگر هم ممکن است در اثر رعایت نکردن بهداشت، به این بیماری‌ها مبتلا شود. در قسمت میکاپ و اپیلاسیون هم ابتلا به انواع بیماری‌های پوستی بسیار شایع است.

وی ادامه داد: عروسی را داشتیم که فردای روز عروسی به دلیل رعایت نشدن بهداشت در آرایشگاه مبتلا به بیماری پوستی و قارچی شد. پدهای استفاده شده در آرایشگاه باید مدام گندزدایی یا تعویض شوند. آمار ابتلا به شپش و بیماری‌های انگلی هم بسیار زیاد است چراکه آرایشگر شانه‌ها را مدام گندزدایی نمی‌کند. احتمال انتقال انواع تبخال و زگیل هم بسیار زیاد است.

مهندس بهداشت محیط درباره اصول رعایت بهداشت در محیط آرایشگاه بیان کرد: در مورد بهداشت ساختمان هم قوانینی وجود دارد؛ برای مثل در بخش کاشت ناخن به دلیل استفاده از مواد شیمیایی باید تهویه صنعتی با مکش بالا وجود داشته باشد. در آرایشگاه‌هایی که صرفا فقط خدمات ناخن ارائه می‌دهند، باید تهویه مرکزی وجود داشته باشد. در بخش کراتین و رنگ هم همینطور است، در بازدیدها می‌بینیم که وضعیت بخش کراتین مو از نظر تهویه فاجعه است. قطعا آرایشگرانی که در چنین محیطی بدون تهویه کار می‌کنند، آسیب‌ می‌بینند.

وی تاکید کرد: در بخش تاتو اتاق کار باید کاملا استریل باشد و از ورود افراد متفرقه به این مکان جلوگیری شود. دیوار اتاق باید سرامیک باشد و دسترسی به آب گرم فراهم شود. در بخش اپیلاسیون حتی احتمال انتقال برخی بیماری‌ها مانند زگیل تناسلی هم وجود دارد و باید از لوازم یکبار مصرف استفاده شود. وجود حمام هم الزامی است که فرد بلافاصله خود را بشوید.

مهندس بهداشت محیط به مردم توصیه کرد: مردم باید بازرس خودشان باشند و اگر دیدند که آرایشگاهی از برس‌ها و ابزار بدون گندزدایی استفاده می‌کند، از مراجعه به این مکان خودداری کنند. این گندزدایی باید مقابل چشم شما انجام شود و از آرایشگر بخواهید که این کار را انجام دهد چراکه شما برای این خدمات هزینه کرده‌اید و حفظ سلامتتان بسیار مهم است. بازرسان بهداشت همیشه در همه جا حضور ندارند و این مطالبه باید از سوی مردم انجام شود چراکه عواقب مراجعه به آرایشگاه متخلف پشیمانی است و در بسیاری از مواقع هم راه جبران و برگشت به عقب وجود ندارد. علاوه بر این بهتر است که افراد برخی وسایل شخصی را همراه خود ببرند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: