کد خبر: ۳۴۰۶۰۲
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۰ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 02
رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرد
رئیس کل سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد از منابع بودجه سالیانه از طریق مالیات تامین می شود که این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد بود.

شفا آنلاین>اقتصاد>رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: سال گذشته برای شناسایی املاک لوکس تقریبا در کل کشور حدود ۱۰ هزار واحد را شناسایی کردیم که امسال موفق شدیم با ظرفیت یکی از شرکت‌های دانش بنیان فقط در تهران حدود ۱۲۰ هزار خانه گران قیمت را به منظور اخذ مالیات شناسایی کنیم.

به گزارش شفا آنلاین:سیدهادی سبحانیان در همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی کشور اظهار کرد: در اسناد بالادستی به کرات تکرار شده که باید از منابع نفتی فاصله بگیریم و به سمت منابع پایدار مالیاتی حرکت کنیم. با این حال دستاورد مهمی طی سال‌های گذشته در این حوزه به دست نیامد.

وی افزود: بعضا این سوال پیش می آید که چرا کشوری که نفت دارد باید مالیات بدهد؟ پاسخ این است که نفت یک سرمایه است و باید برای آینده ذخیره شود و عقلا نباید صرف امور جاری کشور شود. همچنین قیمت نفت در اختیار کشور نیست و شیر نفت در اختیار نهادهای بین المللی است.

نیمی از منابع بودجه از طریق مالیات تامین می شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ حدود ۵۰ درصد از منابع بودجه سالیانه از طریق مالیات تامین می شود که این عدد در سال ۱۴۰۰ حدود ۳۰ درصد بود.

سبحانیان با اشاره به لزوم فرهنگ سازی مالیاتی گفت: در این حوزه با سوالات جدی از منظر مردم مواجهیم. برای اینکه امر مالیات ستانی به یک امر لازم و ضروری در افکار عمومی تثبیت شود مستلزم آن است که دانشگاه‌ها و اندیشکده‌های ما به معنای واقعی کلمه به صورت تخصصی به این موضوع بپردازند.

وی تاکید کرد: مردم باید بدانند مالیاتی که می پردازند در حوزه زیرساخت‌ها و آبادانی کشور هزینه می‌شود. بحث بعدی تربیت و به کارگیری مشاوران مالیاتی است که در سازمان دنبال می‌شود. استفاده از این مشاوران می‌تواند نقش مهمی را در ترویج فرهنگ مالیاتی در کشور ایجاد کند.

رئیس سازمان امور مالیاتی، رویکرد دیگر را حرکت به سمت یک نظام مالیاتی داده مبنا و  سیستمی دانست و یادآور شد: قبلا یک نظام مالیاتی سنتی داشتیم که هم اکنون با حرکت پرشتاب به سمت تکامل مبتنی بر داده می رویم. این منجر به رضایت خاطر مودیان می شود. اجرای قانون پایانه های فروشگاهی و سامانه مودیان یکی از اقدامات در این زمینه است.

مالیات چهار میلیون نفر از طریق خوداظهاری اخذ می‌شود

سبحانیان بیان کرد: مالیات بیش از چهار میلیون مودی در مشاغل صرفا از طریق اظهار خود آنها اخذ می شود. این هنر یک نظام مالیاتی مطلوب است که به گونه‌ای با مودی تعامل کند که مودی خیر و صلاح خودش را در اظهار درست بداند. بخش زیادی از گلایه‌ها ناشی از میزان مالیات پرداختی نیست، بلکه ناشی از تبعیضی است که ممکن است بین دیگر افراد باشد. اما اگر بدانند همه چیز به صورت سیستمی محاسبه می شود قطعا نارضایتی‌ها از بین می رود.

وی با بیان اینکه خدمات مالیاتی باید به صورت برخط ارائه شود، گفت: مودیان باید بتوانند از منزل خودشان تکالیف مالیاتی را انجام دهند. در این راستا صدور گواهی های مختلف مالیاتی به صورت برخط، مالیات نقل و انتقال سهام غیربورسی به صورت غیرحضوری، مالیات بر ارث و برون سپاری خدمات مالیاتی، توسعه دفاتر پیشخوان، ارایه خدمات مالیاتی بر روی اپلیکیشن از اقدامات سازمان امور مالیاتی است.

به  گفته سبحانیان، تکریم مودیان یک تکلیف در سازمان امور مالیاتی است. مرکز ارتباطات مردمی ۱۵۲۶ به صورت ۲۴ ساعته پاسخگوی فعالان اقتصادی و مودیان مالیاتی است. استفاده از شرکت‌های دانش بنیان، سیستمی  کردن فرآیندها، جلوگیری از فرار مالیاتی با استفاده از شرکت‌های دانش بنیان از محورهای اصلی ما است.

شناسایی ۱۲۰ هزار خانه لوکس در پایتخت توسط یک شرکت دانش بنیان

رئیس کل سازمان امور مالیاتی اعلام کرد: سال گذشته برای شناسایی املاک لوکس تقریبا در کل کشور حدود ۱۰ هزار واحد را شناسایی کردیم که امسال موفق شدیم با ظرفیت یکی از شرکت‌های دانش بنیان فقط در تهران حدود ۱۲۰ هزار خانه گران قیمت را در تهران شناسایی کنیم.

وی بیان کرد: تمرکز بر دانه درشت‌ها یکی دیگر از رویکردهای اصلی ما است. ما به مودیان خرد فشار نمی آوریم. ۵۰ درصد مشاغل که مودیان خرد هستند مالیاتشان صفر مطلق شده است. ۹۰ درصد هم زیر ۲۰ میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کنند.

سبحانیان، اصابت مالیات بر فعالیت‌های غیرمولد را از دیگر رویکردهای سازمان امور مالیاتی دانست و گفت: ما باید طوری برنامه‌ریزی کنیم که افراد سود خود را در بازارهای سفته بازانه نبینند. مجلس در این زمینه همکاری خوبی دارد. قانون مالیات بر سوداگری و سفته بازی تا جای خوبی در مجلس پیش رفته و امیدواریم در این مجلس به انتها برسد و به مجلس بعد موکول نشود. همکاری دستگاه‌ها برای در اختیار گذاشتن این اطلاعات نیز مهم است.

وی خاطرنشان کرد: لایحه مجموع درآمد در دولت تنظیم و به مجلس ارسال شده است. در این لایحه تلاش شده با کاهش نرخ، انگیزه سرمایه گذاری و تولید افزایش پیدا کند. باید به سمت مالیات ستانی بیشتر از پرمصرف‌ها و کسانی که درآمد کمتری برای کشور ایجاد می کنند برویم. / ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: