کد خبر: ۳۴۰۵۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - ۱۲ اسفند ۱۴۰۲ - 2024March 02
بر اساس آگهی های منتشر شده، هزینه ۴ ساعت نظافت منزل در اسفند ۱۴۰۲ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزاتومان است. البته مانند سال های گذشته بین قیمت خانم و اقا تفاوت وجود دارد. اما در کل برای ۱۰ ساعت نظافت منزل حدودا باید بیش از ۱ میلیون تومان برای نظافت چی هزینه کنید.
شفا آنلاین>اقتصاد>هر چه به نوروز نزدیک‌تر می‌شویم، روزهایمان بیش از هر زمان دیگری رنگ شست‌وشو و گردگیری به‌خود می‌گیرد. هرچند امسال به دلیل ماه رمضان زودتر از سال های قبل استقبال از نوروز با خانه تکانی آغاز شده است. خانه‌تکانی‌ها، اما دیگر مانند گذشته نیست. حالا هر کار کوچکی در خانه را می‌توان به متخصص خود سپرد؛ از گردگیری و شست‌وشو، تا تمیزکردن دیوار‌ها و لکه‌گیری مبل و شستن فرش و پاکیزگی ملحفه‌ها. اما چه‌کسی باید این کار‌ها را انجام دهد؛ وقتی اهالی خانه در فکر معاش، در محل کار خود حاضرند. بی‌شک اینجاست که استفاده از مهارت متخصصان به‌کار می‌آید؛ متخصصی که بداند برای از بین بردن لکه‌ها از چه محلول‌هایی استفاده کند و چطور چرک و کثیفی را بی‌آنکه آسیب جدی به‌خود برساند، از بین ببرد. هیچ‌یک از این کار‌ها هم رایگان نیست.

هزینه میلیونی نظافت چی

به گزارش شفا آنلاین:هرچه به نوروز نزدیک می‌شویم آگهی‌های چسبانده شده روی دیوار، روزنامه‌ها و سایت‌ها هم بیشتر و بیشتر می‌شود؛ آگهی‌هایی که ماهرترین نیرو‌های خدماتی را با حداقل و حداکثر ساعت به شما معرفی خواهند کرد. ساعت، اما از عوامل مهم در قیمت نظافت منزل است. به‌طور معمول حداقل ساعت کاری نیرو‌های نظافتچی ۴ ساعت است و شما می‌توانید با توجه به حجم کار مورد نیاز خود و لیست قیمت نظافت منزل، دستمزد نظافتچی را محاسبه کنید. بر اساس آگهی های منتشر شده، هزینه ۴ ساعت نظافت منزل در اسفند ۱۴۰۲ بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزاتومان است. البته مانند سال های گذشته بین قیمت خانم و اقا تفاوت وجود دارد. اما در کل برای ۱۰ ساعت نظافت منزل حدودا باید بیش از ۱ میلیون تومان برای نظافت چی هزینه کنید. البته این مسئله که شما قصد دارید کدام بخش از خانه و یا آپارتمان را نظافت کنید بر هزینه نظافت منزل تاثیر می‌گذارد. به جز نظافت منزل، شما این امکان را دارید که درخواست خدمات نظافت راهرو و راه‌پله و سایر فضاهای مشترک ساختمان را داشته باشید. کارهای نظافتی داخل منزل شامل مواردی از جمله گردگیری وسایل، شستن ظروف، شستن لباس و ملحفه‌ها، اتو کردن لباس‌ها، جارو کردن و پاک‌کردن شیشه‌هاست.

افزایش قیمت خشکشویی

اندازه و ابعاد از اصلی‌ترین عوامل مؤثر بر هزینه خشکشویی خواهد بود. شست‌وشو هم به پرده، ملحفه‌ها و پتو محدود نمی‌شود، اما این‌ها مهم‌ترین موارد مراجعه به خشکشویی‌ها هستند. هرچه تعداد پرده‌ها بیشتر یا بزرگ‌تر باشد هزینه خشکشویی نیز بیشتر می‌شود. هزینه خشکشویی پرده‌های ابریشم، کشمیر یا ترمه نسبت به هزینه پرده‌های ساتن، کتان و توری به‌طور معمول ۳ تا ۴ برابر و نسبت به قیمت خشکشویی پرده حریر ۲ تا ۳ برابر بیشتر است. قیمت شست‌وشوی پرده زبرا و چاپی یا لوردراپه بعد از بررسی به‌صورت توافقی با کارفرما تعیین می‌شود.

شست و شوی هر متر پرده تور از ۹۰ هزاتومان تا ۱۵۰هزاتومان است که رشد حدود ۳۰ درصدی قیمت نسبت به سال گذشته را نشان می دهد. قیمت شست و شوی یک پتوی دو نفره نیز در بازار حدود ۶۰ هزاتومان است.

 

قالیشویی ۳۰ درصد گران تر از نرخ مصوب

به گزارش اقتصاد ۲۴ چالش‌های مربوط به متغیر بودن نرخ خدمات قالیشویی‌ها و سایر بحث‌های مربوط به این بخش که نسبت به سال گذشته بدون مصوبه رسمی از سوی اتحادیه، ۲۰ تا ۳۰ درصد گران تر از نرخ مصوب شده است، را مورد بررسی قرار داده و در این راستا، از اتحادیه قالیشویی تهران درمورد وجود نرخ واحد برای ارائه خدمات این صنف، پرس و جو کرد.

طبق نتایج به دست آمده، هر ساله اتحادیه قالیشویی تهران فهرستی از آخرین نرخ اتحادیه قالیشویی را منتشر کرده و تمامی واحد‌های فعال این بخش در استان تهران، موظف به پیروی از آن هستند. براساس اظهارات نمایندگان اتحادیه قالیشویی، ارائه خدمات به مشتریان خارج از چارچوب‌های قیمتی مصوب، ممنوع بوده و افراد در صورت مشاهده تخلف، می‌توانند آن را گزارش کنند.

طبق قیمت‌های مصوب، نرخ شست‌وشوی معمولی فرش ماشینی به ازای هر متر مربع، ۱۴ هزار و ۳۰۰ تومان است. این قیمت برای شست‌وشوی درجه یک، به ۲۲ هزار و ۲۰۰ تومان افزایش می‌یابد.

نرخ شست و شوی عادی هر متر مربع فرش دستبافت ۲۰ هزار و ۵۰۰ تومان و شست‌وشوی درجه یک، ۳۸ هزار تومان است. این نرخ برای شست‌وشوی عادی موکت، ۵ هزار و ۵۰۰ تومان و برای شست‌وشوی درجه یک آن، ۸ هزار و ۴۰۰ تومان است. قیمت حمل‌ونقل نیز توافقی اعلام شده است. به عبارتی دیگر شما برای شست و شوی درجه یک تخته فرش ماشینی ۱۲ متری، باید نهایتا ۲۶۷ هزار تومان بپردازید. حمید محمدی کمسرخ، مشاور ارشد اتحادیه قالیشویان تهران در گفتگو با اقتصاد ۲۴، ابتدا وجود نرخ‌های مصوب برای خدمات قالیشویی را تایید کرد و در این‌باره گفت: هر ساله اتحادیه قالیشویان به دلیل سامان‌دهی به فعالیت‌های این صنف، قیمت‌های مصوبی را اعلام می‌کند. در سال ۱۴۰۲، برای شست‌و‌شوی هر متر مربع فرش ماشینی معمولی، با کاور و بسته‌بندی، ۳۹ هزارتومان و برای فرش‌های ابریشمی و با تراکم بالا، ۴۹ هزار تومان برای هر متر مربع تعیین شد، نرخی هم که برای ایاب و ذهاب درنظر گرفته شده، ۶۸ هزار تومان است. واحد‌های صنفی موظف به ارائه خدمات با این قیمت‌ها بوده و هر واحدی که بر این مبنا عمل نکند، تخلف کرده است.

گرانی شویندهها

به وسایل و لوازم مورد احتیاج برای خانه‌تکانی، چه خودمان دست به‌کار شده و چه نیروی خدماتی برای این کار درنظر گرفته باشیم، نیازمندیم. همین لوازم نیز هزینه‌های قابل‌توجهی به خانواده تحمیل خواهد کرد. مثلا نیاز مبرم به پاک‌کننده‌ها از چندمنظوره تا سفیدکننده و شیشه‌شوی، جلا‌دهنده، براق‌کننده، جرم‌گیر، چربی‌زدا، شامپوی فرش و مبل، سرکه و جوش‌شیرین، پودر و مایع لباس و ظرف تا ابزارهایی، چون دستکش، ماسک، حوله و دستمال، اسکاچ و سیم و روزنامه باطله تا گردگیر، تی و فرچه. اما برای همه این‌ها چقدر باید بپردازیم؟

مایع لباسشویی حدودا بین ۸۰ تا ۱۵۰ هزار تومان، مایع ظرفشویی یک لیتری ۵۰ هزار تومان، یک عدد شیشه‌پاک‌کن ۴۰ هزار تومان و سفید‌کننده ۴ هزار گرمی ۵۰ هزار تومان، یک عدد چندمنظوره ۶۰ هزار تومان و یک جرم‌گیر ۴۰ هزار تومان و یک عدد جرم‌گیر شیرآلات ۴۰ هزار تومان خواهد بود.

به طور میانگین در اسفند ۱۴۰۲ خانه تکانی بیش از ۵ میلیون تومان برای یک خانواده هزینه خواهد داشت. به نظر در این شرایط بسیاری از خانواده ها قید برون سپاری نظافت خانه را می زنند و خودشان برای شست و شوی منزل در آستانه سال نو دست به کار خواهند شد. هزینه هایی که هر سال بیشتر از سال قبل می شود؛ و این در حالی است که دستمزدها نسبت به تورم و گرانی عقب مانده اند./آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: