کد خبر: ۳۴۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶:۲۰ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 29
خیلی‌ها نمی‌دانند که بعضی از اسباب‌بازی‌ها برای شنوایی کودکان مضر هستند و می‌توانند میزان شنوایی آنها را کاهش دهند.

شفا آنلاین>اجتماعی>متخصصان گوش تاکید دارند که والدین قبل از خرید اسباب‌بازی‌هایی که با باتری کار می‌کنند، حتما درباره میزان صدای آنها از فروشنده بپرسند یا کاتالوگ اسباب‌بازی را مطالعه کنند و اگر صدای اسباب‌بازی بالاتر از ۸۵ دسی‌بل است، آن را خریداری نکنند.

به گزارش شفا آنلاین:همه می‌دانیم که بچه‌ها عاشق اسباب‌بازی به خصوص اسباب‌بازی‌های پر سر و صدا هستند؛ ماشین‌های صدادار، تفنگ‌های پر سر و صداف بعضی عروسک‌های پرصدا، طبل‌ها، گیتارهای برقی و ... که بزرگ‌ترها را کلافه می‌کند اما کودکان را سر ذوق می‌آورد و حاضر نیستند حتی یک لحظه آن را خاموش کنند.

اما خیلی‌ها نمی‌دانند که بعضی از این اسباب‌بازی‌ها برای شنوایی کودکان مضر هستند و می‌توانند میزان شنوایی آنها را کاهش دهند. به خصوص اسباب‌بازی‌هایی که بالای ۹۵ دسی‌بل تولید می‌شوند و آنهایی که کودک مدت زمانی طولانی در مجاورت آن قرار می‌گیرد. بیشتر مردم تصورشان بر این است که کاهش شنوایی فقط مخصوص سنین سالمندی است و کودکان دربرابر آن امنیت کامل دارند. اما به گفته متخصصان، حتی زندگی کردن در منطقه پر سر و صدا که محل تردد همیشگی موتورسیکلت است، می‌تواند روی شنوایی افراد جوان و نیز کودکان تاثیر ناگواری بگذارد. به طوری که جبران آن احتمالا دیگر غیرممکن خواهد بود.

البته دکتر علی‌محمد اصغری، متخصص گوش و حلق و بینی و فوق تخصص گوش درباره تاثیر اسباب‌بازی‌های پرصدا بر شنوایی کودکان این طور توضیح می‌دهد که اسباب‌بازی‌های پرصدا نمی‌توانند به شنوایی آسیب بزنند. چون بچه‌های زیر ۲ سال خیلی در معرض صداهای بلند نیستند. مگر این که والدین‌شان آنها را در معرض صداهای بلند قرار دهند.

دکتر اصغری ادامه می دهد: اسباب‌بازی پر سرو صدایی که کودک گاهی با آن بازی می‌کند و گوشش طولانی‌مدت در معرض شنیدن صدای آن نیست،، نمی‌تواند به شنوایی کودک آسیب بزند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در ادامه می‌گوید: اما بردن کودک به تالار عروسی یا مراسم جشن تولد یا مراسمی که صدای بسیار بلندی از بلندگوهای آنها پخش می‌شود، قطعا به شنوایی کودک آسیب خواهد رساند.

او می‌گوید: توصیه اکید ما به والدین این است که کودک را هرگز نزدیک بلندگوهای تالار و ... نبرند یا اصلا کودک را به چنین تالارها یا چنین جشن‌ها و مراسم نبرند. اصلا هم فرقی نمی‌کند که کودک در چه سنی باشد. این صداها چون بالاتر از ۸۵ دسی‌بل است، قطعا روی شنوایی کودک تاثیر می‌گذارد و موجب کاهش شنوایی یا دیگر اختلالات شنوایی در او خواهد شد.

متخصصان گوش تاکید دارند که والدین قبل از خرید اسباب‌بازی‌هایی که با باتری کار می‌کنند، حتما درباره میزان صدای آنها از فروشنده بپرسند یا کاتالوگ اسباب‌بازی را مطالعه کنند و اگر صدای اسباب‌بازی بالاتر از ۸۵ دسی‌بل است، هرگز آن را خریداری نکنند. چراکه قرار گرفتن طولانی‌مدت کودک در معرض صداهای این اسباب‌بازی‌ها منجر به شنوایی برگشت‌ناپذیر در کودک می‌شود و حتی بازی کوتاه‌مدت با آنها می‌تواند موجب کاهش شنوایی کودک شود. به خصوص این که بسیاری از کودکان تمایل دارند اسباب‌بازی‌های صدادار را به گوش خود بچسبانند که خطر آن را چندین برابر می‌کند.

پزشکان می‌گویند بسیاری از کودکان که در معرض صداهای بلند زندگی و بازی می‌کنند، یکی از مهم‌ترین آسیب‌های شنوایی را حتما تجربه خواهند کرد و آن، وزوز گوش است. و نکته مهم این است که کم‌شنوایی یا وزوز گوش یک‌روزه و بلافاصله بعد از یک بار در معرض صدا قرار گرفتن رخ نمی‌دهد. بلکه به صورت تدریجی رخ می‌دهد و به همین دلیل به این عارضه، «عارضه خاموش» هم گفته می‌شود. پس والدین باید با آگاهی کامل و مسئولانه مراقب سلامت گوش‌های کودک خود باشند. / همشهری آنلاین

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: