کد خبر: ۳۴۰۴۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۴۰ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 29
رئیس دانشگاه تهران:
رئیس دانشگاه تهران بین المللی‌سازی درون‌مرزی و برون‌مرزی را دو بُعد مهم بین‌المللی شدن دانشگاه‌ها توصیف کرد و گفت: در این نگاه می‌توانیم به جای طرح مباحث مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها از تبدیل تحرک نخبگانی استفاده کنیم، یعنی مهاجرت نخبگان به تحرک نخبگان تبدیل شود.
شفا آنلاین>جامعه>سیدمحمد مقیمی در جشنواره روز بین المللی مشترک دو دانشگاه تهران و علوم پزشکی تهران که امروز در ساختمان مرکزی دانشگاه علوم پزشکی تهران در حال برگزاری است، ضمن ابراز همدردی با فلسطینیان تأکید کرد: موضوع مشترک دانشگاه های جهان در خصوص اتفاق اخیر فلسطین نشان می دهد که دانشگاهیان دارای وجدان مشترک برای عدالت خواهی هستند بنابراین باید تلاش های خود را در این زمینه مضاعف تر از قبل کنیم.

به گزارش شفا آنلاین:وی با بیان اینکه دانشگاه تهران از ۳۰ کشور دنیا دانشجو پذیرش کرده است، گفت: حضور این جمع ارزشمند فرصتی است برای همکاری در حوزه صلح جهانی چرا که دانشجویان علاوه بر مسئولیت های علمی و آموزشی خود مسئولیت اجتماعی مهمی دارند و باید در آن عرصه نیز ورود کرده و نقش آفرینی کنند.

رئیس دانشگاه تهران با اشاره به دو بُعد بین المللی سازی برون مرزی و درون مرزی در دانشگاه ها افزود: گاهی فکر می کنیم اگر کار بین المللی انجام می دهیم باید حتما از مرزها خارج شویم و یا اینکه این اقدام با جذب دانشجویان و اساتید خارجی صورت می گیرد؛ اما این تصور اشتباه است. ما در بین المللی سازی درون مرزی یا برون مرزی می توانیم اقدامات زیادی انجام دهیم.

مقیمی هوش فرهنگی را یک امر مهم در حوزه بین المللی سازی درون مرزی عنوان کرد و گفت: حضور دانشجو خارجی از ۳۰ کشور دنیا فرصتی فراهم می کند تا ما بتوانیم از این فرصت برای شناخت فرهنگ‌ها در بین مردم استفاده کنیم. در واقع باید مهارت های هوش فرهنگی را یاد بگیریم و از آن به خوبی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه تربیت شهروند جهانی باید در اولویت های بین المللی سازی درون مرزی قرار بگیرد، گفت: این گونه نباشد شهروندان فقط در درون و چارچوب مرزها فعالیت کنند؛ بلکه باید در قالب دیپلماسی علمی در جهت تربیت شهروند جهانی گام برداریم و با این دیپلماسی است که ما می توانیم در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و... نیز موفقیت هایی را کسب کنیم.

رئیس دانشگاه تهران ادامه داد: در بُعد بین المللی سازی فرامرزی به جای طرح مباحثی نظیر مهاجرت نخبگان یا فرار مغزها باید به آن را به تحرک نخبگانی تعریف کنیم. در این صورت است که زمینه های توسعه ملی، فراملی و آسایش بین المللی شکل می گیرد.

وی از آمادگی این دانشگاه برای پذیرش پیشنهادات سفرای کشورهای مختلف در راستای هوش فرهنگی خبر داد و گفت: ما در حوزه فعالیت های بین المللی دانشگاه حمایت های زیادی را طی دو سال اخیر انجام داده ایم که افزایش گرندهای مالی، فرصت های مطالعاتی اساتید و دانشجویان و توسعه مقالات از جمله این فعالیت های می باشد.

مقیمی از افزایش دو برابری دانشجویان خارجی این دانشگاه در مقایسه با سال گذشته خبر داد و گفت: ما در دانشگاه تهران توانستیم شعب دانشگاه تهران را در کشورهای عراق، گرجستان و دبی ایجاد کنیم و به زودی نیز شعب  این دانشگاه در کشور سوریه راه اندازی می شود ضمن اینکه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران به صورت مشترک در آفریقای جنوبی شعب ایجاد خواهیم کرد.

رئیس دانشگاه تهران در واکنش برخی اخبار در حوزه کاهش رتبه بندی دانشگاه ها در نظام های رتبه بندی خارجی نیز گفت: ما به طور کلی ۱۵ نظام بین المللی رتبه بندی داریم که شاخص های رتبه بندی در برخی از این نظام ها جامع و برخی شاخص ها نیز خاص هستند؛ اما به طور کلی در ۱۱ نظام رتبه بندی خارجی دانشگاه تهران جایگاه خوبی را کسب کرده است. به طوری که در رتبه بندی QS ۲۰۲۱ نسبت به سال گذشته ۱۴۱ پله صعود کردیم و در رتبه بندی تایمز نیز از جایگاه ۶۰۱ تا ۸۰۰ به ۴۰۱ تا ۵۰۰ رسیدیم و این رتبه بندی در سایر نظام ها نیز افزایش داشته است./ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: