کد خبر: ۳۴۰۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۱:۴۱ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 29
نخستین محصول‌بازی درمانی برای بهبود روند درمان کودکان مبتلا به سوختگی توسط پژوهشگران دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد و با همکاری دانشکده پزشکی و پرستاری تولید شد.

شفا آنلاین>سلامت>فوق تخصصی جراحی سوختگی و ترمیمی این دانشگاه در این خصوص گفت: بیماران مبتلا به سوختگی بعد از ترخیص به مدت یک سال مورد پیگیری (فالوآپ) قرار می‌گیرند و معمولا این بیماران نیاز به فیزیوتراپی و کاردرمانی و استفاده از لباس‌های مخصوص برای پیشگیری از اسکار پوست (ماندن جای زخم روی پوست) دارند.

به گزارش شفا آنلاین:دکتر حسن طاووسی افزود: محصول ویژه بیماران سوختگی با استفاده از فناوری نوین "کینکت" (دستگاه هوشمند شناسایی حرکت و صدا) و به صورت بازیهای جذاب شامل نرمش، بازی‌های فوتبال، بولینگ، بادکنک و ماهیگیری و با همکاری ۲ دانشکده پزشکی و پرستاری مشهد طراحی و ساخته شده است.

وی ادامه داد: با استفاده از این فناوری با بازی درمانی و انجام حرکات ورزشی تلاش می‌شود تا موجب افزایش دامنه حرکتی مفاصل در کودکان دچار سوختگی شود، چرا که این کودکان معمولا با فیزیوتراپی و تمرین‌های محیط خانه همکاری کمی دارند و این موضوع موجب کاهش دامنه حرکتی مفاصل آنها می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم‌پزشکی مشهد گفت: استفاده از این فناوری نه تنها باعث افزایش کارایی و کارآمدی در فرآیند فیزیوتراپی می‌شود بلکه انگیزه بیشتری برای کودکان برای شرکت در جلسات فیزیوتراپی نیز ایجاد شده است و از طریق ارائه حرکات و تمرینات فیزیوتراپی به صورت بازیهای جذاب، کودکان را به طور فعال و با انگیزه‌تری در فرآیند فیزیوتراپی شرکت می‌دهد.

وی با بیان اینکه این روش نه تنها به کودکان کمک می‌کند تا بیشترین استفاده را از فیزیوتراپی خود ببرند بلکه با ایجاد یک محیط دوستانه و شاد از ترس و ناامیدی ناشی از درد در طول فرآیند فیزیوتراپی کاسته و بهبود موجودیت روحی آنها را نیز فراهم می‌کند.

طاووسی دامه داد: با حمایت دانشگاه علوم پزشکی مشهد و نهادهای وابسته نسخه‌های تکمیلی‌تر آن تولید می‌شود که می‌توان در مراکز سوختگی کل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: بخش سوختگی بیمارستان امام رضا(ع) مرکز ریفرال( ارجاع) شمال شرق کشور است، از این رو امیدواریم با آموزش و برنامه‌های پیش‌رو گامی موثر در جهت درمان بیماران برداریم که در سایر مراکز درمان سوختگی داخل و خارج از کشور کاربرد داشته باشد./ایرنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: