کد خبر: ۳۴۰۴۸۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۰ - ۱۰ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 29
یک درمانگر اعتیاد گفت: مسمومیت با داروی متادون یکی از خطرناک‌ترین مسمومیت‌های دارویی و از متداول‌ترین مراجعت‌های بیماران به اورژانس بیمارستان‌ها است.

شفا آنلاین>سلامت>علیرضا ناصری افزایش فروش داروی ترامادول بدون نسخه پزشک را نگران کننده دانست و افزود: سوء مصرف این دارو سبب عوارض بسیار خطرناکی می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:وی بیان کرد: به ‌رغم اینکه بسیاری فکر می‌کنند متادون برای ترک اعتیاد است اما زندگی جوانان را به هم می‌ریزد. مصرف بیش از دو هفته قرص ترامادول باعث وابستگی دارویی و اعتیاد می‌شود.

این درمانگر اعتیاد با اشاره به اینکه عمده مصرف این دارو در پزشکی برای کاهش دردهای مفصلی، جراحی، زایمان با میزان درد متوسط تا شدید است، گفت: مصرف این دارو بیش از دو هفته مجاز نیست و باعث وابستگی دارویی و اعتیاد می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه کپسول و قرص ترامادول به صورت گسترده‌ای به فروش می‌رسد و علی‌رغم هشدارهای مکرر مبنی بر این‌که عرضه ترامادول بدون نسخه مجاز نیست، اما کماکان به صورت otc (بدون نسخه) عرضه می‌شود.

ناصری در ادامه مسمومیت با داروی متادون را یکی از خطرناک‌ترین مسمومیت‌های دارویی و از متداول‌ترین مراجعت‌های بیماران به اورژانس بیمارستان‌ها اعلام کرد و گفت: چون اغلب متادون را در ظروف نامناسبی مانند شیشه شربت، شیشه نوشابه، آب معدنی و ... در خانه نگهداری می‌کنند کودکان بدون آگاهی اقدام به خوردن می‌کنند و دچار مسمومیت دارویی می‌شوند.

وی تأکید کرد: در این‌گونه مواقع باید به سرعت کودک را به مراکز درمانی رسانیده تا معده او شستشو داده شود و مواد دارویی حاوی متادون از معده کودک خارج شود و آنتی دوت تزریق شود.

این درمانگر اعتیاد عنوان کرد: حتی مقدار بسیار کمی از شربت متادون اگر وارد دستگاه تنفسی کودک شود با قطع تنفس و نرسیدن اکسیژن به مغز منجر به ایجاد انواع اختلالات مغزی و تشنج و در نهایت مرگ کودک می‌شود.

وی تکلم بریده بریده، راه رفتن بی‌ثبات، اختلال در تعادل، خواب‌آلودگی، حرکات کند بدنی و اغماء را از جمله علائم مسمومیت با متادون اعلام کرد و گفت: در صورت بروز مسمومیت باید سریع فرد مسموم را به نزدیکترین بیمارستان یا مراکز اورژانس انتقال داد.

ناصری با اعلام اینکه عمده مصرف کنندگان ترامادول افرادی هستند که از این دارو به عنوان جایگزینی برای مواد مخدر و یا ترک آن با هدف کاهش عوارض قطع مواد مصرفی خود استفاده می‌کنند، تصریح کرد: مصرف این دارو نه تنها هیچ مشکلی از آنها حل نمی‌کند، بلکه باعث تحمل عوارض ناشی از این سوء مصرف و جایگزینی مخرب می‌شوند که عمده‌ترین آن‌ها اختلال در سیستم‌های تنفسی، کلیه و کبد و در نهایت منجر به شدت مصرف قبلی و تحمل این عوارض و آسیب‌های بسیار آن می‌شود.

وی در ادامه از فروش غیر مجاز داروهای ترک اعتیاد در برخی عطاری‌ها اظهار نگرانی کرد و افزود: برخی به اسم داروی گیاهی مواد مخدر می‌فروشند، بسیاری از خانواده‌ها بدون اینکه اطلاعی داشته باشند این داروهای را مصرف می‌کنند.

وی با اعلام اینکه مضرات بسیاری از داروهای گیاهی که به عنوان ترک اعتیاد به فروش می‌رسد صدها برابر از تریاک خطرناک‌تر است و روان و جسم افراد را به هم می‌ریزد، گفت: هیچ‌گاه نمی‌توان از طریق متادون اقدام به ترک مواد کرد و به دلیل فشارها و حمله‌های شدید قلبی که وارد می‌شود مجدد مجبور به استفاده می‌شود.

این درمانگر اعتیاد افزود: بسیاری با دستگاه‌هایی که در خانه دارند داروهای ترک اعتیاد را در کپسول کرده و به عنوان داروی گیاهی به فروش می‌رسانند./ایسنا

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: