کد خبر: ۳۴۰۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 28
رییس انستیتو پاستور ایران توضیح داد که تولید واکسن سالک نیاز به بررسی‌های عمیق و جدی نیاز دارد که در حال انجام است و اطلاع‌رسانی‌های آن به زودی صورت خواهد گرفت.
شفا آنلاین>سلامت>رحیم سروری در این زمینه توضیح داد و   گفت: در برخی مناطق کشور با بیماری به نام «سالک» مواجه هستیم اما متاسفانه در دنیا واکسنی برای این بیماری وجود ندارد.

به گزارش شفا آنلاین:وی با تاکید بر اینکه بر همین اساس هم یکی از اولویت‌های اصلی انستیتو پاستور ایران تولید واکسن برای بیماری«سالک» است، تصریح کرد: برای تولید این واکسن، مراحلی از کار پیشرفت کرده است و در آینده‌ای نزدیک اعلام خواهیم کرد که در چه مرحله‌ای از تولید  قرار داریم.

سروری گفت: اما نکته بسیار مهم این است که به دلیل اینکه منبع این بیماری، انگل (لیشمانیا) است، بسیار زیرک و رونده است و به محض تشخیص، ساختار خود را تغییر می‌دهد؛ بنابراین تولید واکسن آن نیز به بررسی‌های عمیق و جدی نیاز دارد که در حال انجام است و اطلاع‌رسانی‌های آن به زودی صورت خواهد گرفت.

سروری همچنین در بخش دیگری از صحبت‌هایش در رابطه با آخرین وضعیت تولید واکسن‌های «پنوموکوک» و «روتاویرس» در انستیتو پاستور اظهار کرد: به دلیل اینکه فرایند تولید طولانی است و سازمان جهانی بهداشت نیز آن را جزو الزامات دریافتی اطفال قرار داده است، وزارت بهداشت تشخیص داده که این دو واکسن در سال جاری از طریق خرید از کشورهای خارجی و در سال‌های آینده از طریق تولید داخلی تامین شوند. در حال حاضر تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان این واکسن‌ها را تولید می‌کنند. واکسن‌ پنوموکوک ما بسیار پیشرفته است و واکسن‌ روتاویروس نیز در صورت نظر مثبت وزارت بهداشت، می‌تواند تولید مناسبی داشته باشد.

گفتنی است؛ سالک یک بیماری پوستی طولانی مدت است و عامل این بیماری، انگلی به نام لیشمانیا و ناقل آن نیز پشه خاکی است و در دو نوع «شهری یا سالک خشک» و «روستایی یا سالک مرطوب» مطرح است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: