کد خبر: ۳۴۰۴۳۴
تاریخ انتشار: ۰۷:۱۰ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 28
شاید تنها آدم‌هایی که از بارش برف و وجود سرما متنفر باشند، میهمانان هتل کارتن باشد! هموطنانی که روزهایشان را در خیابان ها می گذرانند و شبهای زیر صفرشان را در گرمخانه ها. گرچه بسیاری از آنها خیابان را به گرمخانه ها ترجیح می دهند!.
شفا آنلاین>اجتماعی>یقه نخ نما و چرک‌مرد شده کاپشن طوسی‌اش را بالا کشید، باد از زیر منافذ سوراخ‌های روی کاپشن، تا مغز استخوانش رخنه می‌کرد. نگاهی به خیابان انداخت، با آنکه ساعتی از شب گذشته بود اما شلوغی در آن نقطه شهر بیداد می‌کرد. عده‌ای گرم صحبت بودند و عده دیگر دور ظرف خالی روغن که چند چوب در آن به آتش کشیده بود با گرما خودشان را رو به راه می‌کردند. ساعتی در کار نبود، اما از روی گذر زمان و ناپدید شدن مردم عادی می‌شد فهمید که حالا زمان آمدنش فرا رسیده است. برف و سرما شهر را در آغوش گرفته و از آنجا تا رسیدن به گرمخانه بیش از نیم ساعتی طول می‌کشد. اما دیدن شهر سوار بر یک چهار چرخ آن هم مجانی حال و هوای خاص خودش را داشت. اتوبوس ترمز کرد و یکی یکی وارد ساختمان بزرگی شدند که تخت‌ها در کنار هم ردیف شده بود. تلویزیونی در ته سالن خودنمایی می‌کرد، اما مردان بی‌حوصله روی تخت‌ها ولو شدند. از صبح سر پا بودند، سرما خستگیشان را دو برابر کرده بود؛ سر که روی بالش گذاشتند به خوابی عمیق فرو رفتند و او نیز روی یکی از تخت‌ها جا خوش کرد.

به گزارش شفا آنلاین:سال‌ها قبل پارک‌ها، صندلی‌های گوشه خیابان، پل‌های عابر پیاده، کانال‌های خشک شده آب و… سرپناه‌های مجانی بودند برای مهمان‌های ناخوانده. مهمانی از هر قشر ، مرد و زن و کودکانی که در میان آن‌ها به چشم می‌خوردند. در حالی‌که طی چند روزه گذشته بارش برف و کاهش دما، برخی از فعالان اجتماعی را نگران وضعیت کارتن خواب‌ها و بی‌خانمان های شهرهای بزرگ کرده است که مانند سال‌های گذشته در سرما یخ نزند. گرچه آمار دقیقی از تعداد کارتن خواب های تهران و کشور وجود ندارد اما، آمارهای غیررسمی حکایت از وجود ۲۰ تا ۳۰ هزار کارتن خواب در تهران دارد.

مرگ در خاموشی و سرما!

شاید تنها آدم‌هایی که از بارش برف و وجود سرما متنفر باشند، میهمانان هتل کارتن باشد! هموطنانی که روزهایشان را در خیابان ها می گذرانند و شبهای زیر صفرشان را در گرمخانه ها. گرچه بسیاری از آنها خیابان را به گرمخانه ها ترجیح می دهند!. ضرورت افزایش گرمخانه‌ها در حالی مطرح شده است که این مراکز با چالش هایی جدی مواجه هستند. به عنوان مثال همین چند وقت قبل بود که معاون امور پیشگیری اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: «پنج مرکز سرپناهی مردان کارتن‌ خواب در مشهد از پارسال تا کنون به دلیل مشکلات متعدد تعطیل شده است!» اما در این میان وضعیت بی خانمان های شهر هایی مانند رشت که گفته می شود ارتفاع برف در آن تا یک متر هم می رسد، شاید بغرنج تر باشد. با این حال رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری رشت مدعی شده که ساماندهی و گرمخانه شهرداری با تأکید شهردار رشت مبنی بر آمادگی برای کمک به آسیب‌دیدگان ناشی از نزولات جوی در حالت آماده باش قرار گرفتند.»

آماده باش مددسراهای سیار برای کارتن خواب‌ها

در تهران اما، شرایط خاص تری حاکم است. شهری با ۱۲ میلیون جمعیت که گفته می شود بین ۲۰ تا ۳۰ هزار کارتن خواب دارد. مدیرعامل سازمان خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از آماده باش گشت‌های «حامی شهر» در شب‌های سرد پایتخت برای جذب افراد بدون سرپناه و معتادان کارتن خواب خبر داده است.

به گفته احمد احمدی‌صدر با توجه به روزها و شب‌های  سرد پایتخت، بیش از ۴۰ گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی «حامی‌شهر» به صورت شبانه روزی آماده باش هستند و فعالیت‌های خود را نیز افزایش داده‌اند تا در صورت مشاهده افراد آسیب دیده اجتماعی در سطح مناطق ۲۲گانه کلانشهر تهران نسبت به انتقال آنها به مددسراها اقدام کنند.

وی همچنین از فعالیت گشت‌های موتوری در سطح معابر خبر داده و گفته است؛ گشت های موتوری در معابر سخت همون کوچه پس کوچه هایی که ون های حامی شهر امکان ورود ندارند، رفته و نسبت به جذب افراد بی خانمان و معتادان کارتن خواب اقدام می کنند.

شهرداری برای کارتن خواب‌ها بسیج شده

«زهرا شمس احسان»، رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با «آرمان امروز» می گوید: از ابتدای آغاز فصل زمستان، تمام امکانات شهرداری برای ساماندهی کارتن خواب ها و شهروندان بی خانمان بسیج شده است. حتی گشت های اتوبوس های ما به صورت مداوم ادامه دارد تا اینکه اگر کسی نمی خواهد به گرمخانه ها بیاید، در اتوبوس های تجهیز شده، شب های سرد را به صبح برساند.

اما همانطور که گفته شد آمار کارتن خواب های پایتخت در خوش بینانه ترین حالت آن، بین ۲۰ تا ۳۰ هزار نفر است. با این حال احمدی صدر گفته که گرمخانه ها و مددسراهای تهران تنها ۲۵۰۰ نفر ظرفیت دارند. بدین ترتیب وضعیت مابقی کارتن خواب ها چه خواهد شد؟ سوالی که شمس احسان در پاسخ به آن  می گوید: نکته ای که کمتر به آن توجه می شود این است که علاوه بر شهرداری بسیاری دیگر از سازمان ها نیز در ساماندهی و نگهداری از کارتن خواب ها دخیل هستند. بهزیستی و نیروی انتظامی و سپاه و…. از جمله این دستگاه ها هستند که هر کدام ظرفیت هایی را برای نگهداری کارتن خواب ها دارند. در تهران، ما ظرفیت پذیرش بیش از ۵ هزار کارتن خواب را داریم ولی مسلما با در نظر گرفتن ظرفیت سایر سازمان ها این رقم افزایش می یابد.

وی همچنین در مورد دلایل عدم استقبال برخی از کارتن خواب ها برای سرکردن روزها و شبهای سرد در گرمخانه ها می گوید: دلیل آن واضح است. بخشی از این افراد را کارتن خواب های معتادی تشکیل می دهند که به خاطر آنکه نمی توانند در گرمخانه ها مواد مصرف کنند، رغبتی برای حضور در اینگونه مکان ها ندارند. برخی از آنها نیز چندان تمایلی به رعایت قوانین گرمخانه ها مثل حمام کردن و …. ندارند. ضمن آنکه واقعا تمامی سازمان ها و ارگان های متولی، همکاری خوبی را با هم در این زمینه دارند.

شمس احسان در عین حال تاکید می کند: مجموع این اقدامات باعث شده که تا این لحظه، هیچ موردی از فوت یا مصدومیت کارتن خواب ها در زمستان نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای اسلامی شهر در پایان از همه شهروندان می خواهد تا در صورت مشاهده کارتن خواب هایی که در سطح شهر هستند و به گرمخانه ها نرفته اند، موضوع را به سامانه ۱۳۷ گزارش دهند./آرمان

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: