کد خبر: ۳۴۰۴۲۵
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۵ - ۰۹ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 28
سازمان بهداشت جهانی (WHO) فقط آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) مبتنی بر آزمایشگاه را برای MPOX توصیه می‌کند، ویروسی که با عنوان Monkeypox یا آبله میمون شناخته می‌شود.

شفا آنلاین>سلامت>محققان با ترکیب سامانه کریسپر و فناوری نانوحفره موفق به ارائه روشی برای تشخیص سریع و دقیق ویروس شدند.

به گزارش شفا آنلاین:سازمان بهداشت جهانی (WHO) فقط آزمایش واکنش زنجیره‌ای پلیمراز (PCR) مبتنی بر آزمایشگاه را برای MPOX توصیه می‌کند، ویروسی که با عنوان Monkeypox یا آبله میمون شناخته می‌شود.

این تیم در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا CRISPR را برای مقابله با چالش تسریع و ساده‌سازی تشخیص ویروسی به کار برد. محققان یک توالی ژنتیکی را با یک گزارشگر ترکیب کرده تا آبله میمونی را هدف قرار دهد. RNA CRISPR قابل برنامه‌ریزی را به هدف و آنزیم Cas۱۲a متصل می‌کند. CRISPR و Cas۱۲a گزارشگر را به قطعات کوچک تقسیم می‌کند تا بتوان با حسگر‌های نانوحفره‌ای آن را تشخیص داد.

دانشمندان از تقویت پلیمراز نوترکیب (RPA) برای افزایش بهره فرآیند استفاده کردند و از این طریق دیگر نیاز به مقادیر زیاد انرژی و نیروی کار نبود، بنابراین روش PCR می‌تواند برای آزمایش POC مناسب باشد. این فرآیند در مدت زمان ۲۰ دقیقه جواب می‌دهد و حد تشخیص آن ۱۹ کپی برای سیستم واکنش ۵۰ میکرولیتری است. این میزان حد تشخیص بسیار کمتر از میزانی است که سازمان بهداشت جهانی تعیین کرده است.

احسان احمد، از محققان این پروژه می‌گوید: ۳۲ تا ۵۵ دقیقه طول می‌کشد تا بسته به بار ویروسی، هدف را تشخیص دهید.

به نقل از ستاد نانو، سازمان بهداشت جهانی ۴۰ دقیقه یا کمتر را برای انجام آزمون مناسب می‌داند. نیاز به آزمایش جدید MPOX طی ۱۸ ماه گذشته در آمریکا کاهش یافته است و به نظر می‌رسد که روند ابتلا به این بیماری در حال کاهش است. طبق گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، به صورت میانگین هفته‌ای یک بار بیمار جدیدی شناسایی می‌شود. در حالی که بحران MPOX کاهش یافته است، این فناوری برای سایر عوامل بیماری‌زا نیز قابل استفاده است. /باشگاه خبرنگاران جوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: