کد خبر: ۳۴۰۴۰۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۵ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 27
قناعتی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران:
حسین قناعتی در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی تغییرات زیادی را در زندگی بشر ایجاد کرده است

شفا آنلاین>سلامت>رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اهمیت استفاده از هوش مصنوعی در تشخیص زودهنگام بیماری‌ها و از جمله سرطان‌ها گفت: با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان سرطان‌ها را درحالی که هنوز چندان پیشرفته نشده و درمان آن در زمان کمتر و با هزنیه کمتری انجام می‌شود کنترل کرد، همانطور که در بیمارستان امام خمینی "ره" تصاویر ماموگرافی توسط هوش مصنوعی آنالیز می‌شود.

به گزارش شفا آنلاین:حسین قناعتی در خصوص اقدامات دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه هوش مصنوعی گفت: هوش مصنوعی تغییرات زیادی را در زندگی بشر ایجاد کرده است، همانگونه که در حال حاضر با یک گوشی همراه تمام کارهای خود را انجام می‌دهیم در آینده نیز هوش مصنوعی در بسیاری از امور نقش‌آفرینی خواهد کرد؛ در حال حاضر کشور ما برخلاف اینکه در بسیاری از زمینه‌ها همچون "نانو" رتبه بالایی داشته، اما در زمینه هوش مصنوعی در دنیا زیر ۷۰ و در منطقه رتبه ۱۱ را دارد و باید در این زمینه تلاش بیشتری داشته باشیم و دانشگاه علوم پزشکی تهران طبق برنامه‌ریزی‌ها عمل کند تا بتواند هوش مصنوعی را به کار گیرد.

وی افزود: در ایران از هوش مصنوعی در برخی زمینه‌ها استفاده عملیاتی شده است، در بیمارستان امام خمینی "ره" تصاویر ماموگرافی برای تشخیص سرطان سینه توسط هوش مصنوعی آنالیز می‌شود و سپس رادیولوژیست آن را بررسی می‌کند که این کار موجب شد تا دقت کار و میزان آشکارسازی سرطان و همچنین بهره اقتصادی و اجتماعی افزایش یابد چراکه به عنوان مثال درصورت شناسایی و آشکارسازی زودهنگام سرطان در یک خانم که بیماری در مراحل اولیه قرار دارد، می‌توان آن را با هزینه کمتر و به‌ صورت دائمی درمان کرد اما در صورتی که این درمان دیرهنگام پیگیری شود و فرد در مراحل پیشرفته بیماری برای درمان مراجعه کند باید میلیاردها تومان جهت درمان هزینه کرد و از طرفی هم در چنین شرایطی میزان موثر بودن هزینه‌ها چشمگیر نیست و مرگ و میرها افزایش می‌یابد بنابراین استفاده از هوش مصنوعی یک سرمایه‌گذاری بزرگ است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: از هوش مصنوعی در زمینه‌های دیگری نیز می‌توان استفاده کرد، هوش مصنوعی در زمینه‌های تجمیع اطلاعات، کمک به مدیریت، آنالیز داده‌ها، خود مراقبتی بیماران آلزایمری، نگهداری و بررسی رشد کودک و بررسی رشد مادر باردار و مراحل مراقبت مادر باردار و ... کاربرد دارد و تاثیرگذار است. همچنین هوش مصنوعی می‌تواند در بیمارستان، بخش آی سی یو در کنار پرستار به‌صورت ۲۴ ساعته از بیماران مراقبت کند و هر نوع بی‌نظمی در ضربان قلب بیمار را سریع اطلاع دهد؛ در حالی که پرستار وقتی در آی سی یو ۱۰ بیمار دارد، رسیدگی همزمان به آنها مشکل است؛ بنابراین هوش مصنوعی در پزشکی تاثیر مهمی دارد.

قناعتی گفت هوش مصنوعی همچنین می‌تواند در زمینه تحقیقات دارویی کمک کند چراکه برخی از تحقیقات ممکن است نیاز به ۱۰ سال زمان و هزینه‌های بالایی نیز داشته باشد ولی هوش مصنوعی می‌تواند هم این مسیر را کوتاه کند و هم درصورت وجود داشتن خطر دستور توقف دهد که در این صورت در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌شود، دانشگاه علوم پزشکی تهران در زمینه هوش مصنوعی برنامه‌ریزی‌های بسیار زیادی داشته و مسئولیت راه‌اندازی آن را به یک گروه در دانشکده‌های فناوری نوین واگذار کرده‌ است که امیدواریم به یک مرکز جامع هوش مصنوعی در نظام سلامت تبدیل شود و بتواند هوش مصنوعی را در نظام سلامت رهبری و هدایت کند.

وی با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلف شناسایی سرطان کاربرد دارد تصریح کرد: هوش مصنوعی در کمک به رادیولوژیست، ابتدا عکس را بررسی کرده و نقاط مشکوک را مشخص و اندازه‌گیری می‌کند؛ نقاطی که شاید اصلا به چشم رادیولوژیست دیده نشود و پس از بررسی حجم آن ضایعه سرطانی را مشخص می‌کند. در واقع این هوش مصنوعی می‌تواند آنچه انسان انجا می‌دهد را شناسایی و سپس اجرایی کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در پایان در پاسخ به این سوال که آیا خطر جایگزینی هوش مصنوعی با نیروی انسانی وجود دارد یا خیر؟ گفت: به هرحال نگرانی‌های زیادی ممکن است وجود داشته باشد اما باید توجه کنیم که تکیه ما به هوش مصنوعی منطقی و معقول باشد نه در حد جایگزینی با نیروی انسانی. / ایسنا


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: