کد خبر: ۳۴۰۳۷۳
تاریخ انتشار: ۱۴:۴۵ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - 2024February 27
ایمپلنت مغزی نورالینک نه تنها نوآوری جدیدی محسوب نمی‌شود، بلکه اطلاعات کافی از سوی این شرکت برای تأیید ادعاهای خود یا حتی ارزیابی ایمنی اقدمات آن منتشر نشده است.
شفا آنلاین>سلامت>«ایلان ماسک»، بنیانگذار نورالینک هفته گذشته ادعا کرده بود که اولین بیمار این شرکت که یکی از ایمپلنت‌های مغزی آن را دریافت کرده است، می‌تواند با فکرکردن، ماوس را روی صفحه حرکت دهد. با این حال، نورالینک هیچ مدرکی برای ادعای خود ارائه نکرده است و محققان و پزشکان شروع به نگرانی درباره بیمار کرده‌اند.

به گزارش شفا آنلاین:«سامیر شیث»، جراح مغز و اعصاب کالج پزشکی بیلور که در زمینه فناوری عصبی تخصص دارد، به نیچر می‌گوید: «نورالینک فقط اطلاعاتی را به اشتراک می‌گذارد که می‌خواهند در مورد آن‌ها بدانیم و نگرانی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.»
 
همانطور که کارشناسان در مقاله جدید Nature توضیح می‌دهند، ایمپلنت مغزی نورالینک نه تنها نوآوری جدیدی محسوب نمی‌شود، بلکه اطلاعات کافی از سوی این شرکت برای تأیید ادعاهای خود یا حتی ارزیابی ایمنی اقدمات آن منتشر نشده است.
 
نظر کاشناسان درباره ایمپلنت مغزی نورالینک
 
«سامیر شیث»، جراح مغز و اعصاب کالج پزشکی بیلور که در زمینه فناوری عصبی تخصص دارد، به نیچر می‌گوید:
 
«نورالینک فقط اطلاعاتی را به اشتراک می‌گذارد که می‌خواهند در مورد آن‌ها بدانیم و نگرانی‌های زیادی در این زمینه وجود دارد.»
 
«بولو آجیبویه»، محقق رابط کامپیوتر مغز دانشگاه «کیس وسترن رزرو» نیز به نیچر می‌گوید که کنترل ماوس توسط مغز چیز جدیدی نیست و اولین بار سال 2004 یک انسان موفق به انجام چنین کاری شده بود.
 
مقاله Nature در حالی منتشر شده است که ماسک ماه گذشته در ایکس ادعا کرده بود بیماری که ایمپلنت مغزی را دریافت کرده بود «به خوبی در حال بهبود است.» با این وجود، اسنادی که چند وقت قبل فاش شده بود نشان می‌دهد که ایمپلنت مغزی این شرکت باعث بروز مشکلات و صدمات جدی از جمله پاره‌شدن مغز یک میمون یا ایجاد تورم شدید مغزی شده است. در بسیاری از موارد، میمون‌ها آخرین روزهای زندگی خود را در عذابی بیهوده گذرانده‌اند که به گفته کارشناسان می‌توان از آن جلوگیری کرد.
 
شیث با اشاره به این نگرانی‌ها، به Nature گفت که محققان هنوز در مورد توانایی‌های جراح رباتیک نورالینک اطلاعات کافی ندارند. او خاطرنشان کرد که تاکنون فقط یک ویدیو از «عملکرد» آن روی یک مدل ساختگی در بیش از یک سال قبل منتشر شده است. در واقع، هنوز تایید نشده است که آیا برای اولین کاشت تراشه درون مغز یک انسان نیز از این ربات استفاده شده است یا خیر. / دیجیاتو
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: